Remi Posted February 17, 2006 Posted February 17, 2006 Jeg lurte på om noen kan komme med noen forslag til hvilke grep som kan gjøres for at bilen skal bli fastere på f.eks grusvei. Vil gjerne fjerne så mye som mulig av den litt "løse" følelsen. Gjerne så billig som mulig.
Lien Posted February 17, 2006 Posted February 17, 2006 Hva mener du med fastere? At du kan kjøre hardere uten at det slipper? Da må du i såfall ha bedre dekk!
Arnefles Posted February 17, 2006 Posted February 17, 2006 Hvis du tenker på innvenidig støy/knirk,hva med litt silicon-spray i alle skjøter og på lister...
Remi Posted February 17, 2006 Author Posted February 17, 2006 Litt vanskelig å forklare, men det er ikke knirk jeg mener. Det virker nesten som det ikke fjærer nok når jeg traffer en dump. Det er hard liksom,og man merker støtet. Synes også det er for mye risting når jeg kjører på "vaskebrett" grusvei. Bugman....du har hatt noen kjerrer eller?
oddis Posted February 17, 2006 Posted February 17, 2006 For meg høres det ut som du vil ha mer comfort? Altså mykere fjører/dempere? Står det noe senkesett/fjører på den? Ikke dempere/fjører som er nedslitte da? Ved å stive opp en bil så vil den jo lettere slippe på "glatt" underlag, men vil ligge mer "kontrollert".
Lien Posted February 17, 2006 Posted February 17, 2006 Er bilen senket da? Da vil du merka at bilen er mye mer "stompete" enn originalt.
Gunnar Posted February 17, 2006 Posted February 17, 2006 Mindre felger og mer dekk er jo en grei løsning. Det slår ofte litt mer med lite dekk selv om understellet er relativt mykt.. hvor store felger har du nå?
Evopower Posted February 17, 2006 Posted February 17, 2006 Uansett hvilken bil du har så vil vaskebrett og huller på skikkelig skogsbilvei virke ukomfortabelt. Mykere dempere er ihvertfall ingen løsning. Da rister det mye mer i hjulopphenget på vaskebrett. Men skikkelig stive dempere og myke fjører kan være løsningen. En annen viktig ting er at du bytter ut alle foringene i understellet. Da får du den runde og gode nybilfølelsen tilbake over ujevnhetene i veien.
Remi Posted February 18, 2006 Author Posted February 18, 2006 Er bilen senket da? Da vil du merka at bilen er mye mer "stompete" enn originalt. Bilen er ikke senket så jeg kjører på orginale fjærer,dempere.
Lien Posted February 18, 2006 Posted February 18, 2006 Da har du sikkert som Gunnar sier større felger enn originalt? Større felger = mindre gummi = mindre fjæring.
Remi Posted February 18, 2006 Author Posted February 18, 2006 Mindre felger og mer dekk er jo en grei løsning. Det slår ofte litt mer med lite dekk selv om understellet er relativt mykt.. hvor store felger har du nå? Jeg har bare 16" orginale bmw felger med Vederstein piggdekk. Når jeg kjører på snøføret og de harde veiene som er her nede nå (vestfold) synes jeg det slår alfor mye. Skal til oslo i dag så jeg skal høre bedre etter for å gi en bedre beskrivelse i kveld.
Lien Posted February 18, 2006 Posted February 18, 2006 Hmm.. Hvis du kjører mye på vaskebrettveier så kan det jo tenkes at foringene dine begynner å bli slitt da?
Remi Posted February 18, 2006 Author Posted February 18, 2006 Uansett hvilken bil du har så vil vaskebrett og huller på skikkelig skogsbilvei virke ukomfortabelt. Mykere dempere er ihvertfall ingen løsning. Da rister det mye mer i hjulopphenget på vaskebrett. Men skikkelig stive dempere og myke fjører kan være løsningen. En annen viktig ting er at du bytter ut alle foringene i understellet. Da får du den runde og gode nybilfølelsen tilbake over ujevnhetene i veien. Hvordan er egentlig orginale bmw dempere i forhold til andre tilgjengelige merker? Ang. foringene: Det er her Powerflex (eller hva det het)kommer inn eller?
Lien Posted February 18, 2006 Posted February 18, 2006 Powerflex foringer gjør den enda stivere bare så du vet det!
Remi Posted February 18, 2006 Author Posted February 18, 2006 Ok, så bilen blir stivere og får en fastere følelse? Det vil også "slå" mer da når man kjører på grus?. Jeg kjører endel på grus og er ikke 100% fornøyd med hvordan bilen min oppfører seg der enda. På asfalt er det greit. Jeg veit jeg er henger meg opp i ulyder og hvordan bilen oppfører seg. Det er derfor jeg har blitt medlem her....smil. Poenget er at jeg vil komme fra asfalt inn på ugjevt grusvei i 80 uten å merke risting. Er det mulig, eller bare en drøm?
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now