Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei, nå har jeg ett skikkelig problem me bilen min. Den vill ikke fram over når jeg setter den i gir så smeller det noe jævlig i bakre del av bilen!! hele bilen rister! Hva kan være galt...har fått høre at det kan være gir kassa som er ødelagt, bak akselen eller mellom akselen. En nabo så på bilen i går han mente d mest sansynlig var noe galt med mellom akselen. Tar han og jeg helt feil, noen som har bedre ideer?

Tviler på at det er girkassa som er gåen, kan sette den i gir uten problemer og ulyder, det går også ann og rygge litt med bilen ( den lager de jævlige smellene fordeom, men det går ihvertfall) bilen kan skues når den står i fri den lager ikke lyder da.

Vi jekket også opp bilen og spant rundt hjulene ingen unormal spinning eller lyder da, så da er d vell ikke bak akselen på bilen heller.

Trenger sårt hjelp...har ikke peiling på bil.

Posted

Kjøp ny diff.

Er ett drev inni aksel som mangler en del tenner nå høres det ut som.

Stikk på hogger`n å hør eller noe,må da være noen som har en 518 diff.

Posted

okay, diff? er det dette pinjong drevet som er en "diff"?.... :oops:

Vanskelig og reparere dette?

Sikker på at det er dette som er problemet? jeg tviler ikke på dine evner. men er bare usikker på om jeg forklarte probleme rett og godt nok.

Posted

Bakaksel(diffrensial-diff) :wink:

Jeg er som sagt 90% sikker på det er dette som er problemet,men det er jo 10% opp til 100...

Så det KAN jo være noe annet.

Som sagt-er det bakaksel som er gåen som jeg tror,så kjøper du en ny brukt bakaksel på evt hogger,eller annonserer etter det her eller på bmwccn.no

Posted

Sjekk drivleddene på stikkakslingene først. Det var ett ledd som var gåent på min bil, en gang min bil bare ble stående å lage smellelyder baki. Hvis disse er fine er det helt sikkert diffen. Men en måte du kan sjekke dette på er jo å jekke bilen opp bak og starte opp motoren og sette den i gir. Hvis mellomakslingen går rundt men ikke stikkakslingene er det helt sikkert differensialen ("diffen") som er gåen. Det er den store klumpen som sitter på bakakslingen som alle akslingene samles på. Du får lett tak i en ny hos en høgger. Tar ikke mer enn et par timer å skifte.

Posted

ok. takk for hjelpen folkens. Hva er prisen på en brukt bakaksel, og hva er prisen på en ny sånn omtrent? stikkakslingen er det det samme som mellom akslingen?

Fy faen flaut så lite jeg kan:P

Posted

hadde samme problem med min 318i e30.. fikk satt den i gir uten problem.. fikk rygget med den men det var masse smelle lyder og humping under rygging. trodde også det ikke var girkassa.. men det var det!!

Posted

oh shit...noe sier meg at dette kan bli en dyr reperasjon hvis det er girkassa? det fyker vell spenn hvis det er girkassa som er gåen...hva betalte du for og få det reparert?

Posted
oh shit...noe sier meg at dette kan bli en dyr reperasjon hvis det er girkassa? det fyker vell spenn hvis det er girkassa som er gåen...hva betalte du for og få det reparert?

jeg betalte 1500kr for en 4trins kasse på skedsmo-bilopphugging

byttet kassa selv på 4-5timer

Posted

Trenger ikke bli dyrt! Hvilken årsmodell 518 er det du har? Jeg har en 1984 modell 528 og har en avtale med en bilopphogger her borte, som gir meg gratis deler fordi det er så lite etterspørsel på deler til den biltypen. Han er bare glad de delene han blir kvitt for å si det sånn. Byttet nettopp bakakslingen på min bil etter en avkjøring. Kostet meg ikke en krone!

Bakakslingen: Er hele enheten bak med diff, stikkaksler, bærerarmer +++

Mellomaksling: Er akslingen mellom girkassen og diffen.

Diffen: En stor klump som sitter på bakakslingen hvor alle akslingene møtes. Du ser med èn gang hva jeg mener hvis du kikker under bilen.

Stikkakslinger: Er akslingene som går ut fra diffen til hjulene (2 stk)

Altså: Jekk opp bilen start opp motoren og sett bilen i gir og slipp clutchen. Se under om akslingen mellom girkassen og diffen (mellomakslingen) går rundt. Hvis den gjør det men ikke stikkakslingene (de som går ut til hvert sitt bakhjul fra diffen) da må jo feilen ligge i et punkt mellom mellomakslingen og stikkakslingene, altså hvor de møtes og det er i diffen.

Oppgaven til diffen er forøvrig å overføre kreftene fra èn roterende inngående aksling, ut til to akslinger, derfor ligger det en del tannhjul inne i diffen. Kronhjulet som ble nevnt tidligere, er det store vertikale tannhjulet inni diffen. Du ser det med èn gang du eventualt tar av lokket på diffen for å sjekke.

Håper dette gjor deg litt klokere :wink:

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...