Gå til innhold

Bilen min går ikke fremover


Kjartan
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, nå har jeg ett skikkelig problem me bilen min. Den vill ikke fram over når jeg setter den i gir så smeller det noe jævlig i bakre del av bilen!! hele bilen rister! Hva kan være galt...har fått høre at det kan være gir kassa som er ødelagt, bak akselen eller mellom akselen. En nabo så på bilen i går han mente d mest sansynlig var noe galt med mellom akselen. Tar han og jeg helt feil, noen som har bedre ideer?

Tviler på at det er girkassa som er gåen, kan sette den i gir uten problemer og ulyder, det går også ann og rygge litt med bilen ( den lager de jævlige smellene fordeom, men det går ihvertfall) bilen kan skues når den står i fri den lager ikke lyder da.

Vi jekket også opp bilen og spant rundt hjulene ingen unormal spinning eller lyder da, så da er d vell ikke bak akselen på bilen heller.

Trenger sårt hjelp...har ikke peiling på bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakaksel(diffrensial-diff) :wink:

Jeg er som sagt 90% sikker på det er dette som er problemet,men det er jo 10% opp til 100...

Så det KAN jo være noe annet.

Som sagt-er det bakaksel som er gåen som jeg tror,så kjøper du en ny brukt bakaksel på evt hogger,eller annonserer etter det her eller på bmwccn.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk drivleddene på stikkakslingene først. Det var ett ledd som var gåent på min bil, en gang min bil bare ble stående å lage smellelyder baki. Hvis disse er fine er det helt sikkert diffen. Men en måte du kan sjekke dette på er jo å jekke bilen opp bak og starte opp motoren og sette den i gir. Hvis mellomakslingen går rundt men ikke stikkakslingene er det helt sikkert differensialen ("diffen") som er gåen. Det er den store klumpen som sitter på bakakslingen som alle akslingene samles på. Du får lett tak i en ny hos en høgger. Tar ikke mer enn et par timer å skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oh shit...noe sier meg at dette kan bli en dyr reperasjon hvis det er girkassa? det fyker vell spenn hvis det er girkassa som er gåen...hva betalte du for og få det reparert?

jeg betalte 1500kr for en 4trins kasse på skedsmo-bilopphugging

byttet kassa selv på 4-5timer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke bli dyrt! Hvilken årsmodell 518 er det du har? Jeg har en 1984 modell 528 og har en avtale med en bilopphogger her borte, som gir meg gratis deler fordi det er så lite etterspørsel på deler til den biltypen. Han er bare glad de delene han blir kvitt for å si det sånn. Byttet nettopp bakakslingen på min bil etter en avkjøring. Kostet meg ikke en krone!

Bakakslingen: Er hele enheten bak med diff, stikkaksler, bærerarmer +++

Mellomaksling: Er akslingen mellom girkassen og diffen.

Diffen: En stor klump som sitter på bakakslingen hvor alle akslingene møtes. Du ser med èn gang hva jeg mener hvis du kikker under bilen.

Stikkakslinger: Er akslingene som går ut fra diffen til hjulene (2 stk)

Altså: Jekk opp bilen start opp motoren og sett bilen i gir og slipp clutchen. Se under om akslingen mellom girkassen og diffen (mellomakslingen) går rundt. Hvis den gjør det men ikke stikkakslingene (de som går ut til hvert sitt bakhjul fra diffen) da må jo feilen ligge i et punkt mellom mellomakslingen og stikkakslingene, altså hvor de møtes og det er i diffen.

Oppgaven til diffen er forøvrig å overføre kreftene fra èn roterende inngående aksling, ut til to akslinger, derfor ligger det en del tannhjul inne i diffen. Kronhjulet som ble nevnt tidligere, er det store vertikale tannhjulet inni diffen. Du ser det med èn gang du eventualt tar av lokket på diffen for å sjekke.

Håper dette gjor deg litt klokere :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...