Gå til innhold

Få raskere gasrespons på 20 sek...


Joe
 Share

Anbefalte innlegg

Dere kan tro det eller la være men jeg har prøvd dette og det virker :

Slå på bilen med tenningen i nr.2 , ikke start bilen. Vent i 15 sek. og slå av bilen igjen uten å ta av nøkkelen. Vent enda 15 sek. og start bilen.

Gi gas i under 1 sek. og slipp den, merk dere at gassen reagerer umiddelbart og ikke slik som før da gassen trengte litt tid på å reagere.

Kjør bilen og merk dere at bilen er bedre å aksellere og føles lettere. Har prøvd det og det funker faktisk ! Fikk det fra denne tråden her :

http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=54763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke vanskelig for å tro i det hele tatt. Jeg har ikke veldig mye greie på E46, men det er vel elektronisk gass. Og den er sikkert justert fra fabrikk for å oppnå bedre komfort og for å spare drivstoff. Det du har gjort er å endre på dette. Uansett vil bilen gå akkurat like bra med full gass.

Rett meg hvis jeg er på jordet nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke vanskelig for å tro i det hele tatt. Jeg har ikke veldig mye greie på E46, men det er vel elektronisk gass. Og den er sikkert justert fra fabrikk for å oppnå bedre komfort og for å spare drivstoff. Det du har gjort er å endre på dette. Uansett vil bilen gå akkurat like bra med full gass.

Rett meg hvis jeg er på jordet nå...

Jeg er veldig usikker, men mon ikke E46 har såkalt adaptiv motorstyring og at man resetter denne til "standard" ved å gjennomføre nummeret Joe beskriver... :?

EDIT:... nå ja...det er jo akkurat det som står beskrevet i linken... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt tru på det der! Ettersom på E46 er det veldig mykje elektronikk! Det har jo vert problem med nye biler at du ikkje kan kople batteriet fra, og at du ikkje skal bruke startkabler, ettersom du resetter mykje i hjernen.

Så ettersom dei mest sansynleg programert hjernen på bilen til å bruke minst mogleg bensin, burde det i teorien vere mogleg å resete denne funksjonen og få maks utbytte av motoren. Men kva andre innstillinger det "øydlegger" har eg ingen formeining om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neee... man får ikke kraftigere motor, men man får bedre respons på gassen. Dvs. gassen kommer raskere. Jeg har prøvd det og virker ihvertfall som om det virker, bilen aksellerer raskere. Tror det var noe med det at bilen er programmert til å "bli vant" med hvordan du kjører. På denne måten skulle bilen bli mykere å kjøre.

Tror ikke det har noe med bil type å gjøre, men ifølge det forumet som jeg fikk det fra så hadde alle BMW'er dette, ihvertfall de med elektronisk styring. Dere får vel prøve og se.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neee... man får ikke kraftigere motor, men man får bedre respons på gassen.

Nei det gjere du nok ikkje, men du får maksimalt utbytte av motoren. Dei fleste nye bilar med elektronisk styring er programert til å halde bensinforbruket på eit "akseptabelt" nivå med hensyn til utslepp (i hovedsak) og forbruk.

Når du "resetter" hjernen, har den ikkje lengre ei grense om kor mykje den skal bruke, og dermed får du nok raksere gassrespons, men også meir utslepp (kan dette ha innverknad på EU ok???) og meir forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det var noe forskjell på min bil da jeg prøvde dette.. Er den for gammel kanskje?? Motoren er fra 98..

Altså... forskjellen e veldig liten. Men den er nok til å merkes. Før jeg gjorde de på min var responsen, etter at jeg trykket gassen med et lite rykk , ca. sekundet etter. Etter resettingen var responsen umiddelbar. Prøv det selv, men det må ikke være mindre enn 15 sek. intervaller, ellers funker det ikke. Men kjører man mye i byen en stund så, mister du den, fordi bilen har vendt seg til bykjøring. Derimot hvis du kjører mye i motorveg, så vender den seg til dette.

Jeg vet ikke om den virker på alle BMW'er. Men skal tro at det gjør det.

Prøv, men vær forsiktig og hold dere til fartsgrensen, det kan bli dyrt vettu..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har E34 elektronisk styring??? 89model 535ia!

Til ein viss grad. Du har jo ein hjerne som regulerer blandinga av bensin og luft, men er litt usikker på om den har det samme systemet som e46. Ettersom det ser ut som om den "tilpasser" seg kjøyremønsteret til den aktuelle sjoføren.

Men det er ingenting i vegen for å prøve :D Mange sånne småting du kan gjere for å resette div ting :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som noe lignende som på min fars tidligere Audi A6 2.7TQ med Tiptronic kasse. Hele bilen tilpasset seg kjørestilen din, alså normalt så er gassresponsen rimelig seig, men hvis du har kjørte den litt hardt(som jeg *kremt* aldri gjorde! :roll: ) så holdt den girene mye lengre, gass responsen ble en helt annen. Og finkjørte man den litt en stund etterpå så var den tilbake i dvale. Men FY hvor sint den A6'en ble!

Utrolig hva elektronikken idag kan gjøre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan brukes, men tenningen på bege bilene må være av, når de settes på.

Og tenningen skal også være av på den bilen som gir hjelp.

Elektronikken tåler ikke de spennings fallene du får når du gir starthjelp.

Man får også egene startkabler som skal redusere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Boss :D

Det er også nokon bilprodusenter som fraråder kundene å bruke startkabler på deira bila. Har lest det ein eller anna plass, skal sjå om eg klara å finne da igjen...

EDIT: Fant det ikkje.. Men hoksa ke slags kabel du snakker om Boss, ein så kalla kabel med overspenningsvern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...