Gå til innhold

Sett litt på bil. BMW 520i 88 modell. Noe å satse på?


Anderslien
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å sett litt på bil nå. Har funnet en til 30.000kr. En BMW 520i 1988 modell. Den har gått 315.000, men motoren ble akkurat overhalt for 25.000kr.

Byttet til nye gassdempere på den og effektpotte den bakre delen med doble blanke enderør... Rattet er i skinn og det var fra en M5 E28. Interiøret er helt strøkent med svarte skinnseter. Ingen sprukne sømmer eller noe. Er også satt på røde og hvite baklykter som er helt nye. Har ikke fått den komplette lista med alt som har blitt bytta på den, men her er hvertfall litt av det: toppen ble planet og skiftet ventiler,byttet register reim,vannpumpe,strammer,løpehjul,viskosekobling,radiator+++

Det er ingen merker i lakken og alt på bilen utvendig og innvendig er strøkent. Ikke rust eller noen ting.

Syntes dere at bilen er verdt 30.000kr? Mulig jeg får pruta den ned et par tusen da...

1011834-bilde1-bmwe34.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Høres ut som en bra bil dette, blitt tatt godt vare på iløpet av årene. Slik ser den ut også. Men personlig ville jeg gått for en litt nyere, fra 91 og opp. (150hk 24v)

Blir en tung byrde for den gamle 2literen hvis du skal ''ungdomskjøre'' den. Er ingen sportsbil, men har fin lyd og flott motorgange(sett at alt er i orden). I mine øyne er den verdt de 30k hvis du kan gjøre litt selv, blir fort dyrt å eie en såpass gammel bil hvis du må lever inn på verksted for alt.

Ser ut som en godt holdt bil! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen ser meget bra ut, og virke som eit bra kjøp. Sørg for å få tatt naf-test på den. Det kan være masse som eigaren ikkje veit om, det er tross alt ein gammal bil som har gått langt. Men er det 12v eller 24v? Med andre ord; 129hk eller 150?

Den har 129 HK... 150 HK kom ikke før i 1990... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen ser meget bra ut, og virke som eit bra kjøp. Sørg for å få tatt naf-test på den. Det kan være masse som eigaren ikkje veit om, det er tross alt ein gammal bil som har gått langt. Men er det 12v eller 24v? Med andre ord; 129hk eller 150?

Han sa det var rundt 136hk, så er vel en 12v da... Tenkte på NAF test. Men hva sjekker de på den?

Mpower20 Skrevet: Lør Feb 25, 2006 18:46 Tittel:

--------------------------------------------------------------------------------

Høres ut som en bra bil dette, blitt tatt godt vare på iløpet av årene. Slik ser den ut også. Men personlig ville jeg gått for en litt nyere, fra 91 og opp. (150hk 24v)

Blir en tung byrde for den gamle 2literen hvis du skal ''ungdomskjøre'' den. Er ingen sportsbil, men har fin lyd og flott motorgange(sett at alt er i orden). I mine øyne er den verdt de 30k hvis du kan gjøre litt selv, blir fort dyrt å eie en såpass gammel bil hvis du må lever inn på verksted for alt.

Ser ut som en godt holdt bil!

Blir nok ikke kjøres så hardt så skal gå fint. De som er fra 91 og oppover med 150hk er litt for dyre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På naftest tar dei ein grundig sjekk på bilen. Bremse, oppheng, dekk, rust osv osv osv...

Dersom du har 40.000kr å legga ut på bil, så har du MANGE fleire E34 å velge mellom. Då kan du få ein E34 535 som er i bra stand også!... Litt dyr forsikring, men men!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tilsynelatende fin bil det. naf test viser vel det samme som en tilstandsrapport fra et verksted. bla annet farlig rust,feil på bremser,elektriske ting (f.eks lyktespylere,lys). får en grei pekepinn på hva som er galt,slitt.

ser jo ut som bilen er pent tatt vare på. kilometeren er jo høy,men er slitedeler skifta og motor ellers vedlikeholdt går den vel minst 100k til....?

blir med biler som med oss- er alderen som tar livet av oss og ikke hvor mange skritt man har gått

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På naftest tar dei ein grundig sjekk på bilen. Bremse, oppheng, dekk, rust osv osv osv...

Dersom du har 40.000kr å legga ut på bil, så har du MANGE fleire E34 å velge mellom. Då kan du få ein E34 535 som er i bra stand også!... Litt dyr forsikring, men men!!!

Fant en fin 535 til 49.000kr, men han er ikke sånn veldig intr. i å selge. Og veldig dyr forsikring. Syntes 30.000kr var en fin pris jeg. Hvor mye koster forsikringen på en 520i 12v egentlig? Skal ikke ha full kasko.

Hvor mye koster en NAF test hvor de går gjennom alt på bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har sjølv ein 1989 mod 520 12v og eg skal innrømme at eg angrer ein del på at eg kjøpte ein 12v. Den bruke sjukt mykje bensin i forhold til kva motoren levere :(

Bilan har jo gått ein del, og overhaling for 24 k er ikkje spes mykje vist det er gjort på verkstad (men vist det er for motordeler, vil eg tru at det er gjort ein god del).

Motormessig har desse bilane problem med toppane (du kan sjå på nesten alle BMW-er med M20 motoren på internett at dei har bytta toppakning, kamaksling osb.

Men utover det er det greie motora, og forholdsvis enkle å skru på. Litt dom plasering av div ting som blir sett på som forbruksdeler.

Rustmessig skal du sjå heilt nede på bilen og bakover. Hjerne i hjulbuer og under lista heilt nederst på døra. Der er det vanleg med rust. Også rundt bliknlyshola på sida av bilen.

Pleie også å ha problem med rusta skivebremser bak, men dette er jo bagateller.

Rundt tanklokket er også ein plass du skal vere obs på.

Interiøret er det vel ikkje så mykje å sette fingrane på, untatt vist det er stoff, da blir ofte førersetet fort slitt. Sjekk også dørhengsler for stor slitasje (dette kan du prute på).

Hanskerommet på E34 har det vore litt problem med. "Hengslane" vil ikkje henge skikkeleg. Men dette er jo også bagateller.

Vibrasjonar som oppstår rundt 90 - 120 er også eit problem hos desse bilane, som kan vise seg å verre enn det der ser ut som, så vist den har det, er det prutingsmoment.

Bilen ser bra ut den, men er gått litt langt synest eg. Sikkert mange deler på drivlinja, som er slitt og andre oppheng og saker og ting. Men det er jo berre å skifte sjølv vist du kan skru litt. Men det seie jo seg sjølv at du må skru litt når du kjøper ein gammal bil. Vist du ikkje like å skru, kjøp deg ein ny bil.

Sikkert prutingsmoment: Eg VISTE at BMW E34 M20 motorene som har gått over 200 000 av og til kan lyse på oljelampa etter at du har kjøyrt dei litt hardt og stopper opp (funker enda betre når det nærmer seg oljeskift). Dette gjorde eg da når eg var å prøvekjøyrte bilen som eg har den dag i dag, og det gjorde den sef :D Og dermed fekk eg pruta ned bilen 5000. Men når eg kom heim igjen, viste det seg at bilen hadde utslitt kamaksel, så dei pengane forsvant igjen ganske fort!

Eg ville nok ikkje gitt meir enn 25 000 for den der. Får f.eks 530 til samme prisen som har gått like langt.

EDIT: Eg betaler 7500 med delkasko. 12 000 km. 20 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har sjølv ein 1989 mod 520 12v og eg skal innrømme at eg angrer ein del på at eg kjøpte ein 12v. Den bruke sjukt mykje bensin i forhold til kva motoren levere :(

Bilan har jo gått ein del, og overhaling for 24 k er ikkje spes mykje vist det er gjort på verkstad (men vist det er for motordeler, vil eg tru at det er gjort ein god del).

Motormessig har desse bilane problem med toppane (du kan sjå på nesten alle BMW-er med M20 motoren på internett at dei har bytta toppakning, kamaksling osb.

Men utover det er det greie motora, og forholdsvis enkle å skru på. Litt dom plasering av div ting som blir sett på som forbruksdeler.

Rustmessig skal du sjå heilt nede på bilen og bakover. Hjerne i hjulbuer og under lista heilt nederst på døra. Der er det vanleg med rust. Også rundt bliknlyshola på sida av bilen.

Pleie også å ha problem med rusta skivebremser bak, men dette er jo bagateller.

Rundt tanklokket er også ein plass du skal vere obs på.

Interiøret er det vel ikkje så mykje å sette fingrane på, untatt vist det er stoff, da blir ofte førersetet fort slitt. Sjekk også dørhengsler for stor slitasje (dette kan du prute på).

Hanskerommet på E34 har det vore litt problem med. "Hengslane" vil ikkje henge skikkeleg. Men dette er jo også bagateller.

Vibrasjonar som oppstår rundt 90 - 120 er også eit problem hos desse bilane, som kan vise seg å verre enn det der ser ut som, så vist den har det, er det prutingsmoment.

Bilen ser bra ut den, men er gått litt langt synest eg. Sikkert mange deler på drivlinja, som er slitt og andre oppheng og saker og ting. Men det er jo berre å skifte sjølv vist du kan skru litt. Men det seie jo seg sjølv at du må skru litt når du kjøper ein gammal bil. Vist du ikkje like å skru, kjøp deg ein ny bil.

Sikkert prutingsmoment: Eg VISTE at BMW E34 M20 motorene som har gått over 200 000 av og til kan lyse på oljelampa etter at du har kjøyrt dei litt hardt og stopper opp (funker enda betre når det nærmer seg oljeskift). Dette gjorde eg da når eg var å prøvekjøyrte bilen som eg har den dag i dag, og det gjorde den sef :D Og dermed fekk eg pruta ned bilen 5000. Men når eg kom heim igjen, viste det seg at bilen hadde utslitt kamaksel, så dei pengane forsvant igjen ganske fort!

Eg ville nok ikkje gitt meir enn 25 000 for den der. Får f.eks 530 til samme prisen som har gått like langt.

EDIT: Eg betaler 7500 med delkasko. 12 000 km. 20 år.

Hvor mye bensin bruker den på mila på bykjøring og hvor mye på langkjøring da? Har sett på nettet og jeg finner 5 serie BMW fra 1988-1992 modeller i prisklassen 25.000kr-50.000kr liksom. Får jo tak i dyrere også da, men det er de jeg har sett på. Og da finner jeg ingen som er like fine og strøkne som den jeg har sett på til 30.000kr. Da må jeg opp til 45.000-50.000kr for å finne en like strøken en bare som har gått litt mindre (de har gått fra 250.000-305.000)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var alt han hadde gjort med bilen det siste året:

tatt alt i bremser og overhalt toppen med planing av den og byttet ventiler,ventil tettninger,slipet ventilseter og byttet ventiler,registerreim,strammer,løpehjul,viskosekobling(kjølevifte) radiator,vannpumpe,termostat,alt av reimer,luftmengdemåler(denne er dyr!!!)foringer,4 nye gassdempere,senket,ny effektpotte med dobble blanke enderør kr.5000,- bare for denne,nye baklykter Hvite/røde,hvite blinklys framme,hvite blinklys siden,+++

Det var alt han kom på i farten. Den bruker verken olje eller vann. Kosta på 30.000 siste året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har da automatgear, så den kan ikkje samanliknast (men ifølge fabrikken skal automat og manuel fra desse årstalla kunne samanliknast, men har kjøyrt manuel gear som bruke mindre).

Når eg kjøyre FINT, bruke eg ca 1.111...... på mila. Gir eg litt gass og kjøyre "normalt" ligge eg på 1.34. Når "hylland" kjøyre med bilen min i bytrafikk ligge den på ca 1.7 --> 2 liter (han er litt meir agresiv enn meg i bytrafikken trafikken, eg er litt småusikker på kor eg skal henne). Men når eg kjøyre ligge den på 1.4 --> 1.7.

Det kan godt hende at du tene inn nokre tusen på å kjøpe ein dyrare bil vist den har betre tilstand på motoren o.l. Kan FORT bli dyre reperasjona!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E34 520i med 129 HK skal iht. BMW bruke gjennomsnitlig 1,08 liter/mil ved blandet kjøring. E34 520i med 150 HK skal iht. BMW bruke gjennomsnitlig 0,96 liter/mil ved blandet kjøring. Fra og med 1993 får M50B20 motor enkel Vanos og det medførte en reduksjon i bensinforbruket så gjennomsnittet ved blandet kjøring ble 0,89 liter/mil.

Du kan lese mer om hva du skal passe på når det gjelder E34 her:

http://www.autopower.se/begagnatguiden/e34beg.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...