Gå til innhold

oljeskift, hvilken olje?


ThomasM
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg kjører Castrol TWS 10W-60 på M3en, men vet om folk som kjører med halvsyntetisk på M3 motorer på bane. Går veldig greit.

Tynn olje har letter for og renne ut av ventilene når motoren står og da vil den tikke litt i oppstarten. Med litt tykkere olje så vil man slippe dette og motoren vil få bedre smøring når den blir god og varm enn hvis man har 0W-XX olje..

Bruker motoren olje så vil jeg tippe oljeforbruket går ned hvis man ha litt tykkere olje på.

0W-XX olje renner lettere ut av ventilene enne f.eks. 10W-XX? (Regner med du mener ventilløfterne...)

Den kjøper jeg ikke!

Husk at tallet foran W'en angir viskositeten (tykkelsen) på oljen i kulde og det andre tallet angir viskositet varm (100 C).

F.eks. en 10w-60 olje er sannsynligvis tynnere når den er varm enn en 0w-40 olje er når det er kaldt... dvs at ventilløfterne dine vil renne tom uansett FØR bilen kjøles ned. (Uansett vil løfterne være rimelig tomme når bilen har stått en stund, og derfor er det gunstig med en lett pumpbar olje med lav viskositet som kald for hurtig å få oljetrykk til kritiske komponenter.)

Ved NORMAL norsk kjøring er det å foretrekke en olje som har gode KALDSTARTEGENSKAPER, dvs lav verdi foran W'en.

Er det snakk om banekjøring kan man selvfølgelig vurdere en olje som holder en litt tykkere viskositet som varm (derfor er RACING-olje ofte 10w-60).

For de som er interessert kan lese det meste om motoroljer i "The Motor Oil Bible" her:

http://www.trustmymechanic.com/motor-oil-bible.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

0W-XX er for tynt i norge. Når motoren er kald om vinteren så er det kansje bra, men når motoren blir varm og kansje kjøres litt godt så er den oljen for tynn SPESIELT om sommeren.

10W-XX eller 5W-XX er bra. Det er jo tross alt en gammel motor det er snakk om. For tynn olje er ikke bra..

Du bør lære deg litt toretiske fakta om olje viskositet før du slenger ut slike påstander.

Hva som står foran W'en har ingen verdens ting å gjøre med hvor tykk oljen er når den er varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaldt klima: 5w/30

Moderat klima: 10w/40 (det som er i Noreg)

Varmt klima: 15W/40

Alternativt kan du bruke ved moderat klima API 10W/60 Synth.

Men det koster ein del, kvalitet koster :D

Du leser rett ut i fra instruksjonsboka skjønner jeg. :wink:

Er nok bedre med 0W-40 olje. 0W-30 er greit hvis du aldri kjører motoren hardt. Den er litt tynnere når den er varm slik at drivstofforbruket synker bittelitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merke er uvesentlig.

Er vel egentlig enig i denne påstanden. Før sverget jeg til Mobil 1, så kjørte jeg med Castrol, og nå har jeg prøvd Agip. Kjøper du olje av en kjent produsent så er det ingen vits i å gå inn i lange diskusjoner om hvilken olje som er best.

Ikke akkurat det jeg ment. Det jeg mente er at billigolje er like bra som dyre merke oljer. Oljen på Biltema og Bilextra er god nok for en vanlig bil. Så lenge de er fullsyntetiske og har høy API godkjennelse (SL eller SM).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. Jeg gir meg på denne diskusjoene.. Jeg har ikke doktorgrad i olje viskositet, men vet hva som er forskjell på varm og kalt olje og at med feks TWS 10-60 Motorsport olje så begynner mange M motorere og rasle i fra registeret etter hardkjøring på bane. Dette kommer av at oljen ikke klarer og smøre like bra når den blir veldig varm(120gr+).. Med det klimaet vi har i norge så er det ikke vits med 0w-xx olje, spesielt ikke på en +10år gammel motor...

Lykke til med olje skiftet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje i dag skal holde visse krav samme vilket merket det er.

Personlig ville jeg kjørt standard helsyntetisk olje.

For det første kan en da følge serviceintervalene som er programert inn i bilens kjørekomputer.

For det andre så bruker 80 prosent av norges befolkning standard olje uten at det fører til problemer, i steden for å da begynne å surre med olje av diverse viskositet.

For det tredje er det lurt å holde seg til en type olje og ikke bytte til forskjellig vær gang.

Det gjelder både ang. viskositeten og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjører nå helsyntetisk på min m20b25 som har gått 250.000km.

er det helt galskap eller? var en mekaniker som mente jeg burde ha helsyntetisk på den, så da ble det det...(nesten nettop skifta) men etter å ha snakket med et par andre mekanikere og forsjellige folk så har jeg fått den oppfattningen av at motorn helst skal gå på mineralsk olje.

Noen som har noen formening om hva slags olje jeg burde fylle på bilen min? er det greit nok å vente til sommern med å bytte olje, å kjøre på den helsyntetiske frem til da (bilen blir ikke brukt sååååå mye) eller burde jeg skifte til noe annet med en gang? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørelengde på mineral olje er 5000 km,

7500 km på delsyntetisk og

10 000 på hel syntetisk.

Så lenge ikke motoren din bruker veldig store mengder olje ville jeg derfor brukt helsyntetisk olje med normal viskositet, (10W-40 eller noe i nærheten av det).

Bilens service indikator varsler på 10 000 km, så det er det enkleste etter min mening.

Oljefilter skal også byttes også på 10 000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite innspill: Har vært på oljekurs med Hydro Texaco for en liten stund siden og der fikk vi god opplæring og ei hel blekke med de spesielle egenskapene til olje. Jeg tror faktisk jeg skal skrive en artikkel rundt teamet olje som jeg skal legge inn her bare for å få litt klarhet i visse ting som det virker som folk ikke har så mye peiling på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du leser rett ut i fra instruksjonsboka skjønner jeg. :wink:

Når det gjelde sånne ting som smørning av lager o.l teke eg INGEN sjangsar og helde meg til det som er anbefalt av produsenten. Har sett nok av div lager som har vorte øydlagte på grunn av feil oljebruk, og det er ikkje noko fint syn :(

Lien: Gler meg til å sjå den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...