Gå til innhold

E46 og bærearmer (wishbones)


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg skrev dette i BMWCCN´s forum og dermed selvfølgelig også her inne... :D

Mitt verksted her i Danmark har skiftet to stk. bærearmer foran på min E46 318dT (produsert 11/2002) fordi foringene var slitt. Er det normalt at foringene i forbindelse med bærearmene (delenr: 31126774819 og 31126774820) blir slitt allerede ved 72000 Km... og er det nødvendig å skifte hele bærearmen for å skifte foringer. Bærearmen koster 1060,- + arbeide + mva... = dyrt... :evil:

Hva er forøvrig delenummeret til bakfjærene til min bil ? ... jeg har fått noen med delenummer 33536750760, men kan ikke finne dette nummeret i online ETK... Hva er korrekt... :?

Venstre bærearm er nr. 5 på dette bildet

Wishbone3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde akkurat samme greia med min E30 318i. Det finnes vel strengt tatt bare en foring på bærearmen, den bakre?

Jeg snakket med GS om nye bærekuler og foringer og de sa at det ville lette arbeidet mye ved å kjøpe komplett bærearm med nye kuler.

Og jeg vil trolig tro at dette er litt av grunnen til at de kjøpe ny bærearm til deg, istedet for å ta ut bærekuler og sette inn nye.

MEN jeg ser jo at hos deg var det kun foringene som var slitt, og da kan jeg ikke se fordelen ved ny bærearm, fordi man uansett må ta av og på en ny foring. Foringen i bakkant selges jo løst.. Fatter ikke hva de har holdt på med. Jeg hadde krevd en forklaring. Det har jo ingen positiv misjon å kjøpe ny bærearm i forhold til ny foring, utenom nye bærekuler og en litt mer rustfri bærearm til en dyrere penge.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt verksted her i Danmark har skiftet to stk. bærearmer foran på min E46 318dT (produsert 11/2002) fordi foringene var slitt. Er det normalt at foringene i forbindelse med bærearmene (delenr: 31111096902) blir slitt allerede ved 72000 Km... og er det nødvendig å skifte hele bærearmen for å skifte foringer. Bærearmen koster 1060,- + arbeide + mva... = dyrt... :evil:

jeg byttet begge bærearmene på min E46, og den hadde da gått drøyt 50000 km, men det var en -99. byttet også foringene siden de fulgte med, men de var ikke merkbart slitt.

syntest det høres merkelig ut at man må bytte bærearmen, hvis foringen er gåen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde akkurat samme greia med min E30 318i. Det finnes vel strengt tatt bare en foring på bærearmen, den bakre?

Jeg snakket med GS om nye bærekuler og foringer og de sa at det ville lette arbeidet mye ved å kjøpe komplett bærearm med nye kuler.

Og jeg vil trolig tro at dette er litt av grunnen til at de kjøpe ny bærearm til deg, istedet for å ta ut bærekuler og sette inn nye.

MEN jeg ser jo at hos deg var det kun foringene som var slitt, og da kan jeg ikke se fordelen ved ny bærearm, fordi man uansett må ta av og på en ny foring. Foringen i bakkant selges jo løst.. Fatter ikke hva de har holdt på med. Jeg hadde krevd en forklaring. Det har jo ingen positiv misjon å kjøpe ny bærearm i forhold til ny foring, utenom nye bærekuler og en litt mer rustfri bærearm til en dyrere penge.. :roll:

Under forutsetning av at det danske ordet "bøsning" betyr foring på norsk (og det mener jeg at det gjør) var forklaringen at nettopp bøsningen på venstre bærearm var slitt og måtte skiftes. Resultatet er to nye bærearmer... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt verksted her i Danmark har skiftet to stk. bærearmer foran på min E46 318dT (produsert 11/2002) fordi foringene var slitt. Er det normalt at foringene i forbindelse med bærearmene (delenr: 31111096902) blir slitt allerede ved 72000 Km... og er det nødvendig å skifte hele bærearmen for å skifte foringer. Bærearmen koster 1060,- + arbeide + mva... = dyrt... :evil:

jeg byttet begge bærearmene på min E46, og den hadde da gått drøyt 50000 km, men det var en -99. byttet også foringene siden de fulgte med, men de var ikke merkbart slitt.

syntest det høres merkelig ut at man må bytte bærearmen, hvis foringen er gåen..

Min bil er produsert 11/2002... ergo har den de nye bærearmene uten den tidligere svakheten. De nye bærearmene er iht. ETK produsert siden 02/2001. En helt annen ting er det at fakturaen fra verkstedet oppgir delenummeret til de gamle bærearmene (delenr. 31126774819), mens de som er montert på bilen ser ut til å være de nye med åpninger i for å spare vekt (delenr. 31111096902)... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøsning betyr foring ja. Eller så tuller de på onlinekatalogen til Koed.dk :lol:

Ihvertfall; Jeg har mistanke om at de har trodd at både bærekulene var slitt også, eller at de har en (rar?) framgangsmåte/rutine for utskifting. Som sagt, jeg hadde krevd en detaljert forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøsning betyr foring ja. Eller så tuller de på onlinekatalogen til Koed.dk :lol:

Ihvertfall; Jeg har mistanke om at de har trodd at både bærekulene var slitt også, eller at de har en (rar?) framgangsmåte/rutine for utskifting. Som sagt, jeg hadde krevd en detaljert forklaring.

Jeg kan se under bilen at del nr. 6 på bildet (foringen ?) også er skiftet...hva kalles de to andre "dingsene" (balljoints ?) som stikker opp på bærearmen ?... :? ...Kanskje var de også slitt ?

EDIT: Jeg vet nå at de kalles opphengskuler... :lol: ... og hvis de også var slitt skal hele bærearmen + foringen bak skiftes iht. Treball i BMWCCN´s forum. Hmmm... jeg må nok finne en smart måte å fritte ut folkene hos BMW her i Århus så jeg kan finne ut hva som virkelig var nødvendig å skifte... :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil er produsert 11/2002... ergo har den de nye bærearmene uten den tidligere svakheten. De nye bærearmene er iht. ETK produsert siden 02/2001. En helt annen ting er det at fakturaen fra verkstedet oppgir delenummeret til de gamle bærearmene (delenr. 31126774819), mens de som er montert på bilen ser ut til å være de nye med åpninger i for å spare vekt (delenr. 31111096902)... :roll:

hvis du har fått de med åpninger, så har du fått den nye typen. det var de jeg byttet til også.

måtte du betale for bærearmene? jeg fikk mine på garanti, og det var ikke noe problem at det var en "gammel" importbil.

jobben gjorde jeg selv, så da ble det ikke så dyrt.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har fått de med åpninger, så har du fått den nye typen. det var de jeg byttet til også.

måtte du betale for bærearmene? jeg fikk mine på garanti, og det var ikke noe problem at det var en "gammel" importbil.

jobben gjorde jeg selv, så da ble det ikke så dyrt.. :wink:

De bærearmene som sitter på bilen nå har åpninger så da er de vel den nye typen... heldigvis. Iht. til Treball (BMWCCN) har han hørt om folk som flere ganger har måttet skifte også den nye typen bærearmer... og det på E46 modeller nyere enn min... :shock:

Jeg har ikke betalt regningen ennå... vet noen forøvrig om BMW sentralt har akseptert garantibytte på den nye typen bærearmer også ? ... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...