Sperre Skrevet Mars 9, 2006 Forfatter Share Skrevet Mars 9, 2006 Hvorfor må en varebil ha kjettinger? Det er vel kun lastebiler og busser og evt tilhenger som må ha kjettinger... Alle biler som har en tillatt totalvekt på over 3500kg blir regnet som "lastebil", og pålagt å ha 3 kjettinger, 2 driv kjettinger, og 1 styre kjetting. Dette uavhengig 3500kg til 7500kg, og 7500kg til 26000kg. Bil og henger (vogntog el. bil med semitrailer) pålagt 7 kjettinger. Kjører lastebil sjølv og dette vet eg. Synst det er helt rett dette pga sikkerheten. Og når Tahoe, surburban, lightning og alle disse andre bilene blir godkjent som lastebil, er det bare rett og rimeleg at dei følger reglene som lastebil generelt sett, med eu 1 gang per. 12mnd, kjettingbruk, fartsperre, osv. Det er minuset med "billig" Tahoe etc. Vet at kjøretøy over 3500 kg er lastebil og at det er påbudt med kjettinger. Men det er bare så sinnsykt teit av staten. Det som gjør det enda mer idoitisk er jo at du ikke trenger å sette de på (så sant det ligger 5 cm med snø på vegen), må bare ha de i bilen, hva er visen da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Mars 9, 2006 Share Skrevet Mars 9, 2006 Tja. så lenge bilene er registrert som lastebil, enten det er bakhjulstrekk, firehjulstrekk eller sekshjulstrekk syns jeg reglene skal være like. en "nabo" av meg kjører en ganske så ny Dodge RAM 2500. denne har firehjulstrekk og er registrert som varbil. han må ha kjettinger ja.. Hvorfor må en varebil ha kjettinger? Det er vel kun lastebiler og busser og evt tilhenger som må ha kjettinger... Eller mener du at bilen er så elendig åp snøføre at han må bruke kjettinger for å komme seg frem? jeg sier ikke at varebil trenger kjettinger. i og for seg skulle en varebil hatt kjettinger. dette har jeg erfart i transportbransjen i flere år nå. eide en helt ny ford transit. er glad jeg hadde kjettinger, for hadde jeg ikke hatt det ville jeg ikke kommet av flekken - dette var varebil. Dodge RAM SRT-10, Ford F150 Lightning, Dodge RAM 2500, Ford Excoursion, Chevrolet suburban osv kan registreres som lastebiler. det er lastebiler jeg snakker om.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Mars 9, 2006 Share Skrevet Mars 9, 2006 Hvorfor må en varebil ha kjettinger? Det er vel kun lastebiler og busser og evt tilhenger som må ha kjettinger... Alle biler som har en tillatt totalvekt på over 3500kg blir regnet som "lastebil", og pålagt å ha 3 kjettinger, 2 driv kjettinger, og 1 styre kjetting. Dette uavhengig 3500kg til 7500kg, og 7500kg til 26000kg. Bil og henger (vogntog el. bil med semitrailer) pålagt 7 kjettinger. Kjører lastebil sjølv og dette vet eg. Synst det er helt rett dette pga sikkerheten. Og når Tahoe, surburban, lightning og alle disse andre bilene blir godkjent som lastebil, er det bare rett og rimeleg at dei følger reglene som lastebil generelt sett, med eu 1 gang per. 12mnd, kjettingbruk, fartsperre, osv. Det er minuset med "billig" Tahoe etc. Der er man poenget mitt. så lenge en bil er registrert som lastebil skal den følge lastebilreglene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viko Skrevet Mars 9, 2006 Share Skrevet Mars 9, 2006 Hvorfor må en varebil ha kjettinger? Det er vel kun lastebiler og busser og evt tilhenger som må ha kjettinger... Alle biler som har en tillatt totalvekt på over 3500kg blir regnet som "lastebil", og pålagt å ha 3 kjettinger, 2 driv kjettinger, og 1 styre kjetting. Dette uavhengig 3500kg til 7500kg, og 7500kg til 26000kg. Bil og henger (vogntog el. bil med semitrailer) pålagt 7 kjettinger. Kjører lastebil sjølv og dette vet eg. Synst det er helt rett dette pga sikkerheten. Og når Tahoe, surburban, lightning og alle disse andre bilene blir godkjent som lastebil, er det bare rett og rimeleg at dei følger reglene som lastebil generelt sett, med eu 1 gang per. 12mnd, kjettingbruk, fartsperre, osv. Det er minuset med "billig" Tahoe etc. Der er man poenget mitt. så lenge en bil er registrert som lastebil skal den følge lastebilreglene. Er no bare rett og rimeleg det.. Er lastebilsjåfør eg og, så dette vet eg.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TBG.E30 Skrevet Mars 9, 2006 Share Skrevet Mars 9, 2006 Vet at kjøretøy over 3500 kg er lastebil og at det er påbudt med kjettinger. Men det er bare så sinnsykt teit av staten. Det som gjør det enda mer idoitisk er jo at du ikke trenger å sette de på (så sant det ligger 5 cm med snø på vegen), må bare ha de i bilen, hva er visen da Ja, regelen kan virke teit til tider. Akkurat som f.eks. en krangel om hvorfor en f.eks. ikke gidder å ha varseltrekant med seg i en ny bil. En regner jo ikke med at en vil få bruk for den de første 3 årene i allfall, så hvorfor ta den med seg da? Grunnen er at regelene er sånn og den er lik for alle. Som sakt: En "lastebil" skal ha 3 kjettinger med seg om den har en tillatt totalvekt på 3 501 kg eller 26 000 kg. Dette er noe en innfinner seg i når en kjøper/bruker en "lastebil" i stedenfor en personbil. Akkurat som at en vil få bot i en personbil viss en ikke har med seg varseltrekant om en kjører en 1981 modell Rover eller en 2006 modell Toyota. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Mars 9, 2006 Share Skrevet Mars 9, 2006 Tja. så lenge bilene er registrert som lastebil, enten det er bakhjulstrekk, firehjulstrekk eller sekshjulstrekk syns jeg reglene skal være like. en "nabo" av meg kjører en ganske så ny Dodge RAM 2500. denne har firehjulstrekk og er registrert som varbil. han må ha kjettinger ja.. Hvorfor må en varebil ha kjettinger? Det er vel kun lastebiler og busser og evt tilhenger som må ha kjettinger... Eller mener du at bilen er så elendig åp snøføre at han må bruke kjettinger for å komme seg frem? jeg sier ikke at varebil trenger kjettinger. Hva var det da du nettopp skrev? (se opp, uthevet tekst) Du skriver en del mildt sagt forvirrende innlegg... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Mars 10, 2006 Share Skrevet Mars 10, 2006 skjønner ikke hvorfor det er så jævlig vanskelig å bare følge reglene når man i utgangspunktet er klar over hva de sier. bruk hodet, jenter... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Mars 10, 2006 Share Skrevet Mars 10, 2006 Tja. så lenge bilene er registrert som lastebil, enten det er bakhjulstrekk, firehjulstrekk eller sekshjulstrekk syns jeg reglene skal være like. en "nabo" av meg kjører en ganske så ny Dodge RAM 2500. denne har firehjulstrekk og er registrert som varbil. han må ha kjettinger ja.. Hvorfor må en varebil ha kjettinger? Det er vel kun lastebiler og busser og evt tilhenger som må ha kjettinger... Eller mener du at bilen er så elendig åp snøføre at han må bruke kjettinger for å komme seg frem? jeg sier ikke at varebil trenger kjettinger. Hva var det da du nettopp skrev? (se opp, uthevet tekst) Du skriver en del mildt sagt forvirrende innlegg... jeg beklager virkelig. Bilen er registrert som lastebil, IKKE varebil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BimmerKing Skrevet Mars 10, 2006 Share Skrevet Mars 10, 2006 Burde brukt resurrsene på å kontrollere endel utenlanske vogntog.Der er det mange som er direkte livsfarlige hvis du ikke har fått det med deg så er det ganske mange utenlandske vogntog som blir stoppet/kontrollert og som får kjøreforbud! Men åpenbart ikke nok av de utenlandske vogntogene blir stoppet. Når det er sagt, så er det jo også endel norske vogntog som hadde trengt en oppstramming på kjettingbruken. Her hvor jeg bor, står jeg stadig vekk i kø grunnet en eller annen luring, som skal prøve uten kjetting først. Hvis han/hun i det hele tatt har med seg kjetting da. Det er ikke til å stikke under en stol at dette hovedsaklig gjelder utenlandske trailere..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå