Kjetil Sømme Skrevet Mars 15, 2006 Skrevet Mars 15, 2006 Så det er ikke noe å rope hjelp etter hvis motoren har slukt ca 2 liter 0w-30 på 11000km? (M43TUB19, Hver dag er en banedag ) Små motorer må jo presses mye mer for å ha det like moro! Og hvor ofte bør oljen på denne motoren byttes ut? Jeg syns den ser farlig svart ut, men det er fortsatt 7000km igjen til oljeskift i følge bilen.. Jeg synes det høres litt mye ut, men det er kanskje olja's feil. Jeg hadde også høyt forbruk med den olja. Prøv en litt tykkere olje, gjerne 5w-40 elns som er LL01 godkjent (longlife 01). Bytt olje og filter en gang mellom hver service. Du kan godt bytte det når det står 12500km igjen til neste service, det blir sånn ca halvveis. Husk også å la motoren bli ordentlig varm før du gir på mye med bilen. Hod deg gjerne under 3000rpm inntil motortempen er kommet opp til "loddrett" nivå. Olja bruker dobbelt så lang tid på å bli varm som kjølevannet!
TBG.E30 Skrevet Mars 15, 2006 Skrevet Mars 15, 2006 Husk også å la motoren bli ordentlig varm før du gir på mye med bilen. Hod deg gjerne under 3000rpm inntil motortempen er kommet opp til "loddrett" nivå. Olja bruker dobbelt så lang tid på å bli varm som kjølevannet! Der er kun nåla viss jeg ligger i kø midt på sommeren på E30'en. Den blir like fort varm som en annen bil ang. varmeapparat og når måleren begynner å bevege seg oppover på temp. Men den stopper ca. en strek før midten. Etter kø-kjøring (som er eneste gangene vanntempen går så høyt) synker den fort ned igjen. Hva mener du om det??? (Luften i varmeapparatet blir veldig varm, så jeg tror ikke det er noe galt med termostaten).
Kjetil Sømme Skrevet Mars 15, 2006 Skrevet Mars 15, 2006 Der er kun nåla viss jeg ligger i kø midt på sommeren på E30'en. Den blir like fort varm som en annen bil ang. varmeapparat og når måleren begynner å bevege seg oppover på temp. Men den stopper ca. en strek før midten. Etter kø-kjøring (som er eneste gangene vanntempen går så høyt) synker den fort ned igjen. Hva mener du om det??? (Luften i varmeapparatet blir veldig varm, så jeg tror ikke det er noe galt med termostaten). Det kan være både printkortet til speedometeret og selve følern på motorblokka. Eller så kan du ha en termostat som åpner litt for tidlig. Men jeg tror ikke du trenger å gjøre noe med det, bare du venter med å gasse til motoren har fått normal arbeidstemperatur.
Norman Skrevet Mars 15, 2006 Skrevet Mars 15, 2006 Det undrer meg litt at BMW forhandler selger og anbefaler Castrol olje. Har hatt mange forskjelige biler, men ingen har brukt olje. D.v.s minimalt. Ser at det er flere som har byttet fra Castrol til andre merker med godt resultat i forhold til forbruk av olje. Min "nye" bil bruker også olje. Ca 4l pr 10000km. Min merkeforhandler sier at dette er ok, men at de kan sjekke dette på neste service. Samt med spørsmål om hvilken oljetype bilen er gått på. Den har gjevnlig vært hos Steenshagen før jeg overtok den. Og ergo så har den gått bare på Castrol. Blir interesant å skifte til noe annet neste gang. Blir en stund til ettersom jeg nettopp har byttet til...Castrol Oljen som jeg byttet så ubrukt ut og fin ut. Lukter litt svidd når jeg parkerer av og til. Men det er vel helt normalt med BMW'er... eller hva? Det skal sies at det hender også at det røde feltet synes bak turtalsnålen.
Pedi Skrevet Mars 15, 2006 Skrevet Mars 15, 2006 4 liter olje på 10000 km?? Uff !!! Jeg vet at 1 liter per 1000km er det som er oppgitt, men herregud.. Har aldri hatt en motor som har vært i orden med et slikt forbruk. Var nettopp i Danmark med Dieselen min i forrige uke, og måtte bare peile olja før jeg reiste. Skulle ha byttet olje, siden 10000km akkurat ble passert, men fikk ikke tid. Forbruk på 10000 km: 0,5 liter. Det syns jeg var et akseptabelt forbruk... Og ja, det er Castrol
TBG.E30 Skrevet Mars 15, 2006 Skrevet Mars 15, 2006 Mener jeg har etterfyllt ca. 2-2,5 liter de siste 6000 km, men de har blitt tilbakelagt for det meste med turtall mellom 4000-6000 rpm i 4. og 5. gear. Regner derfor ikke med det er så ille på en gammel bil, det er jo med høyt turtall og stor belastning på en m20b25. Hadde en Peugeot 405 for en del år tilbake. Den brukte 1 liter pr. 1000 km., da viste det seg at ventiltettningene var gåene (standard feil på disse). Så disse tallene høres jo syke ut, viss det skal være "greit" med så høyt forbruk. (F.eks. en 405 med da en oljekapasitet på 4,5 liter vil da ha byttet all gammel olje 2 ganger mellom et serviceintervall. Burde da være unødvendig å bytte olje viss det er normalt med et slikt forbruk, da samme oljen aldrig vil være i motoren lenge nok til å miste sine smøre egenskaper.)
Pedi Skrevet Mars 15, 2006 Skrevet Mars 15, 2006 Hadde en Peugeot 405 for en del år tilbake. Den brukte 1 liter pr. 1000 km., da viste det seg at ventiltettningene var gåene (standard feil på disse). Så disse tallene høres jo syke ut, viss det skal være "greit" med så høyt forbruk. (F.eks. en 405 med da en oljekapasitet på 4,5 liter vil da ha byttet all gammel olje 2 ganger mellom et serviceintervall. Det er jo en 405 jeg har.... BTW... De har en oljekapasitet som du kaller det på 4,75 liter....
TBG.E30 Skrevet Mars 15, 2006 Skrevet Mars 15, 2006 Det er jo en 405 jeg har.... BTW... De har en oljekapasitet som du kaller det på 4,75 liter.... Kommer an på motorverson og årsmodell det. Jeg hadde en 88mod. 1,6GL (Kjipeste motoren og uten katalysator) Solgte driten når den hadde gått 104 000km. da begynte kassa også å krangle på den. (Enda en sykdom på disse.)
Bimmer_Kent Skrevet Mars 15, 2006 Skrevet Mars 15, 2006 Vi hadde en 2004 modell 307 SW 1.6L, allerede på 30 000km så var syncro ringene i gearkassen gåen, feil med ABS konstant og en motor som fusket noe så jævlig. Fransk "kvalitet" sier jeg Nok en grunn til å kjøpe BMW...
hagenisse Skrevet Mars 15, 2006 Skrevet Mars 15, 2006 Ikke at jeg helt ser hva det har med en oljeforbrukstråd å gjøre, men tror du ingen nye BMW-er har problemer..?
Bimmer_Kent Skrevet Mars 16, 2006 Skrevet Mars 16, 2006 Ikke at jeg helt ser hva det har med en oljeforbrukstråd å gjøre, men tror du ingen nye BMW-er har problemer..? Ble litt offtopic.... Nei, jeg vet at ALLE bilmerker har blåmandagsbiler osv, men hos noen så forekommer dette oftere, f.eks Peugeot. BMW er ikke feilfri, men kvaliteten er ihvertfall meget god. Godt mulig du har et annet syn på Bmw's kvalitet, det vet ikke jeg. Uansett, litt mer ontopic... Noen som kjører mineral olje på sommeren? Litt usikker hva som skjer når jeg bytter til helsyntetisk om vinteren da, mulig at oljeforbruket går opp da?
TBG.E30 Skrevet Mars 16, 2006 Skrevet Mars 16, 2006 Det sies at oljeforbruket kan gå litt opp ved å bytte fra en type olje til en annen, det gjelder både ang. viskositeten/verdiene og merke/produsent. Beste er å finne en type som fungerer greit og da holde seg konsekvent til den sommer som vinter.
MacSi Skrevet Mars 16, 2006 Skrevet Mars 16, 2006 Jeg synes det høres litt mye ut, men det er kanskje olja's feil. Jeg hadde også høyt forbruk med den olja. Prøv en litt tykkere olje, gjerne 5w-40 elns som er LL01 godkjent (longlife 01). Bytt olje og filter en gang mellom hver service. Du kan godt bytte det når det står 12500km igjen til neste service, det blir sånn ca halvveis. Husk også å la motoren bli ordentlig varm før du gir på mye med bilen. Hod deg gjerne under 3000rpm inntil motortempen er kommet opp til "loddrett" nivå. Olja bruker dobbelt så lang tid på å bli varm som kjølevannet! Har alltid plei å gire mellom 3-4000rpm(godt under 4, men over 3) før motoren er varm.. særlig nå som det er så kaldt ute.. Aldri noen høye turtall før både motor og luft i coupe har vært varm en stund.. Når jeg skal skifte olje, kan det da lønne seg å kjøre noe rensegreier i olja før jeg tapper den av? QMI eller lignende? Og Oljepeilepinnen.. hvilken farge skal det være på tuppen av den? Skal den være rød som "korken"? eller brun/sort?
Kjetil Sømme Skrevet Mars 16, 2006 Skrevet Mars 16, 2006 Jeg synes det høres litt mye ut, men det er kanskje olja's feil. Jeg hadde også høyt forbruk med den olja. Prøv en litt tykkere olje, gjerne 5w-40 elns som er LL01 godkjent (longlife 01). Bytt olje og filter en gang mellom hver service. Du kan godt bytte det når det står 12500km igjen til neste service, det blir sånn ca halvveis. Husk også å la motoren bli ordentlig varm før du gir på mye med bilen. Hod deg gjerne under 3000rpm inntil motortempen er kommet opp til "loddrett" nivå. Olja bruker dobbelt så lang tid på å bli varm som kjølevannet! Har alltid plei å gire mellom 3-4000rpm(godt under 4, men over 3) før motoren er varm.. særlig nå som det er så kaldt ute.. Aldri noen høye turtall før både motor og luft i coupe har vært varm en stund.. Når jeg skal skifte olje, kan det da lønne seg å kjøre noe rensegreier i olja før jeg tapper den av? QMI eller lignende? Og Oljepeilepinnen.. hvilken farge skal det være på tuppen av den? Skal den være rød som "korken"? eller brun/sort? -Jeg ville ikke kjørt mer enn 3000 rpm før bilen var gjennomvarm. Min egen 330 går ikke over 2000rpm før nåla har passert streken som er "halv elleve" og deretter ikke over 2500rpm før nåla står helt opp. Olja når ikke 50 grader på en kald sommerdag før etter ca 2-3 mils kjøring! -Nei, ingen ekstra dippedutter, kun helle ut olja, helst mens den er varm, ta ut filteret, bytte o-ringer på filterholdern hvis du har innsatsfilter, skru på nytt filter, skru igjen bunnpluggen og fyll opp olje til maks-merket. Start opp motoren og la den gå ca 15 sekunder, kontroller nivået og etterfyl til maks-merket, ferdig. -Selve pinnen er vel rød tror jeg, men olja som er på varierer i fargen. Da jeg jobbet på SnapDrive for mange år siden, var det stadig noen av våre nye landsmenn innom som skrøt veldig av Biltema sin 10w-40 mineralolje som var veldig billig. Den var jo like fin når de tappet den ut etter 15.000 km selv på gamle biler. Det de ikke tenkte på var at all dritten lå igjen inni motoren... På bilen min bytter jeg som sagt rundt 8000km. Da er olja fortsatt ganske ren og pen, men med noen mørke partikler på seg. Da er ikke olja metta helt enda, men kan fortsatt ta opp urenheter. Tenk på olja som en svamp, den er tørr når du heller på ny, og fuktig når du tapper den av senere når den har sugd i seg urenheter. En billig olje vil være som en halvfuktig svamp; den tar opp noe ekstra, men ikke like mye som en helt tørr en. Ikke tenk så mye på utseende av olja, men spar på en halvliter i en gammel cola-flaske som er vasket og tørka. Da kan du se forskjellen når du praktiserer 12.000 km intervaller vs 25.000. Også kan du kjenne på forskjellen når du gnir den mellom fingrene og kjenner alle kornene som flyter rundt med olja... Jeg sparer på en halvliter fra hvert oljeskift jeg tar, litt artig å se over tid om det er noen forskjell. Bare ikke sett den i kjøleskapet hjemme så noen tar seg en cola på styrten en varm sommerdag
cc300 Skrevet Mars 16, 2006 Skrevet Mars 16, 2006 -Jeg ville ikke kjørt mer enn 3000 rpm før bilen var gjennomvarm. Min egen 330 går ikke over 2000rpm før nåla har passert streken som er "halv elleve" og deretter ikke over 2500rpm før nåla står helt opp. Olja når ikke 50 grader på en kald sommerdag før etter ca 2-3 mils kjøring! 3000rpm regelen følger jeg også faktisk, men 2000 blir litt snaut for min del... Kjører lite på motorveier da eller? Vi vil ikke ha noe med sinker i BMW å gjøre her inne altså! Ikke trenger du vel kjørehansker til dette?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå