Gå til innhold

Køyre ny bil hardt?

Hylland
 Share

Anbefalte innlegg

Dersom ein kjøpe ein ny bil, kor mange km bør den gå før ein kan køyra den hardt då? Er det noko fasit på dette, viss ikkje, kor mange km ville det tatt før de hadde kjørt ein ny M5 hardt eller ein ny Opel Astra 1.4 liter`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så om å gjøre at bilen kan kjøres hardt?

Etter at de første tusen kilometerene er tatt, samt første oljeskift - da er de fleste motorer klar for å brukes så lenge motoren er varm.

Anbefaler selvsagt ikke full blås, men kan nok brukes godt opp på turtall. Det er somregel hodet til sjåføren og ikke kilometerstand som ødelegger motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så om å kjøre hardt nei, men har en venn av meg som har kjøpt seg 2004 modell 316i m-tech... Den er så jævli nydelig. Eg sa at han ikke måtte kjøre den så hardt før den hadde passert 20.000km...

Har du bilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt noen helt nye biler og det som slår meg er at de alle sammen har "løsnet" etter 70-80 tusen kilometer. To MB`er, to BMW´er, to Peugeot´er... én Chrysler Voyager (møkkabil).... har alle sammen hatt bruk for ganske mange tusen kilometer før motorene har ytet maksimalt i forhold til både hestekrefter og fleksibilitet... :wink:

En motor bør innkjøres med varerende turtall uten maksimal belastning (både i det øvre og nedre turtallsområdet) de første 10-15 tusen kilometer. Aldri maksimal belastning i lang tid (les: Autobahn) før motoren har kjørt minst ca. 20000 Km... Porsche anbefalte i sin tid minst 30000 Km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 105hk TDI caddyen min har jeg kjørt rimelig hardt egentli helt siden den var ny.

Det eneste jeg syns at den bruker mye drivstoff (0.8-0.85) men på en del småkjøring og en webasto som starter ofte. Men syns det er mye uansett men det har kanskje med at den er så ny? har kjørt ca 10tusen.

Gamle passat tdi min med 15hk mindre fikk jeg jo omtrent aldri over 0.7 og den var rulla godt over 300.000km. Og den var det full gass på konstant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk nettopp ny firma bil på jobb. Citroen Berlingo. :applause:

Den er kjørt ca 70 - 80 mil. Og den får MYE bank. Men det er SÅÅÅÅ dødt at det ikke skule vert lov. Men kan det ver at bilen blir sprekere ettervert ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er kjørt ca 70 - 80 mil. Og den får MYE bank. Men det er SÅÅÅÅ dødt at det ikke skule vert lov. Men kan det ver at bilen blir sprekere ettervert ?

Hvis vi snakker om dieselmotor her, så skal du vite at motoren "løsner" mer og mer opptil 5-10 tusen km...

At erfaringen som E9 nevner her (70-80t km) har jeg aldri opplevd på personbil, kun lastebil helt opptil 100.000 km før motor har "løsnet" og stabilisert seg helt... !! Men betviler ikke E9s uttalelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at nokon spør etter bilder. Skal prøve å få lagt ut det etterkvart.

Bilen hans bruker ein del bensin no. Den har gått nesten 18.000km. Bruker ein ny bil meir bensin enn ein bil som er eit par år gammel. Den bruke jo meir olje når den er ny!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ein kjøpe ein ny bil, kor mange km bør den gå før ein kan køyra den hardt då? Er det noko fasit på dette, viss ikkje, kor mange km ville det tatt før de hadde kjørt ein ny M5 hardt eller ein ny Opel Astra 1.4 liter`?

En hoved regel eg har som maskinist; Jo større motor - jo lengre innkjøringstid. M5'en må ha lengre innkjøringstid enn astraen. Det er derfor japaner motor blir regnet som mer driftssikre (idiotsikre) fordi de er mindre og man trenger egentlig ikke å bry seg om innkjøring og dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...