aloebiz.net Skrevet Mars 20, 2006 Skrevet Mars 20, 2006 Gamle "Gråtass" ble levert med bensinmotor ja.Med bensintanken oppå motorblokka. Vi hadde en sånn en
Rope Skrevet Mars 20, 2006 Skrevet Mars 20, 2006 Vi har den MF'en som tidligere har blitt nevnt her med bensin motor. 30-40 år gammal den traktorn. Før hadde vi en gammal Volvo "gråtass" men den var rød vel å merke, den gikk på bensin og/eller parafin. Det gjør Mf'en også går fint på parafin
Fredrik Skrevet Mars 20, 2006 Skrevet Mars 20, 2006 Det var faktisk ganske alminnelig at lastebiler og små traktorer hadde bensinmotorer langt inn på 70-tallet. Under den andre verdenskrig brukte forøvrig tyskerne nesten utelukkende bensinmotorer som bl.a kunne kjøre på syntetisk bensin... også i stridsvognene. Det var faktisk en av årsakene til at de tapte krigen på østfronten... sovjetenes formidable T34 tanks hadde en 12 sylindret dieselmaskin som var langt mer holdbar og økonomisk enn f.eks tyskernes heller upålitelige Maybach bensinmotor som var montert i bl.a Tiger stridsvognene.
brannmester Skrevet Mars 21, 2006 Skrevet Mars 21, 2006 i korte trekk.... bruker 4 taktere 4 takter på en forbrenningssyklus mens 2 takteren bruker 2 på grunn av at 4 takteren har et adskillt forbrenningssystem har den motorolje ... siden 2 takteren har et mer åpent system har den smøring via olje blandet i bensina. hva er best?? siden 2 takten har kortere syklus vil den pyrre dobbelt så mange ganger ved samme turtall. dette gir mer ytelse på samme størrelse motor... liten lett motor (=motorsag moped modelbil etc); 2 takt best.... totakten har ulemper... høyt forbruk(kontra 4takt) forurensende (olje i bensina) større slitasje (ikke like god smøring som 4 takten) Derfor finner man skjelden 2 taktere i biler og større kjøretøy. fant dette på nett, beskriver greit forskjellen.. I min ungdomstid gikk bilen min av og til på oljeblandet bensin, eller hva man fikk tak i. Men ville ikke plaget min bimmer med det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå