Gå til innhold

Bilen går varm, luft eller topp-pakning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en e34 med M50 motor. Den har begynt å gå varm. Har sjekket termostaten, den åpner. Har sjekket vannpumpa. Den er fin (ikke plast, byttet rett før jeg kjøpte bilen), har prøvd å lufte, men det sies så mye forskjellig. Har hørt at jeg må bruke en trakt som må tettes ved radiator-lokket for at vannstanden skal komme høyere enn radiatoren? Stemmer det?

Toppen har vært gåen før, og fikset. På verkstedet sa de at hvis den var gåen igjen så skulle vannet sprute opp av radiatoren (med lokket av) når jeg ruste bilen. Det spruter ikke opp vann.

Finnes det lufteskrue på blokka på disse motorene? Kan noen gi meg en "vanntett" metode på å lufte?

På forhånd, takk for alle svar.

Skrevet

Ville sjekket Viskose koplingen i viften, når motoren er kald skal denne løpe lett rundt hvis du prøver å dreie på viften, når motoren er varm så skal den være litt seigere å vri rundt.

Du kan prøve å låse viften fast i viskose koplingen på en måte, det kommer til å høres ut som ett fly som letter hele tiden mens du kjører motoren hehe, går motoren varm da, så er det noe annet, viskose koplingen røk på min E28, da sveiset vi fast viskose koplingen til viften så den sto i konstant inngrep, men dette var for sent for toppakningen hadde allerede røket pga den defekte viskosen ga motoren mye varmgang, dette resulterte i sprukken topp.

Skrevet

Heisann.

Takk for alle svar. Jeg har nå lufta og lufta og lufta og lufta... Sikkert helt på 25 liter med vann, og alikevel så kommer det bobler ut. Men, da jeg var ute og kjørte litt for å få den varm nok til at viskosekoblingen skulle slå inn, så kom den aldri over normaltemperatur. Så nå virker den ok igjen. Er nok litt luft i systemet enda kanskje, men men....

Vil bare igjen takke for alle svar!

Man kan nå anse denne tråden som avsluttet. (Foreløpig i alle fall :) )

Skrevet

Du trenger ikke helle på så mye vann får å lufte.

De guidene er helt idiotiske.

Lufting på disse motorene er lettere enn å knyte skolissene. Er kun å åpne lufteskruen og helle på kjølevæske til det renner litt ut av lufteskruen og da er du ferdig.

Da må bilen stå flatt selvfølgelig.

Tror du verkstedene bruker ørten liter kjølevæske + tid på dette. Nei. Det er så enkelt at det er utrolig.

Skrevet

Hvis det er så lett, så virker det rart at det fortsatt kom ut luft etter jeg hadde helt på så mye vann vel?

Burde det ikke slutte å komme bobler fra vannet som kommer opp fra lufteskruen en eller annen gang?

Skrevet

Lufting på disse motorene er lettere enn å knyte skolissene. Er kun å åpne lufteskruen og helle på kjølevæske til det renner litt ut av lufteskruen og da er du ferdig.

Da må bilen stå flatt selvfølgelig.

Tror du verkstedene bruker ørten liter kjølevæske + tid på dette. Nei. Det er så enkelt at det er utrolig.

Øhh!

Dette har du tydligvis ikke peiling på! :roll:

Skrevet

Jan e34: Ja jeg mener på jeg har M50. Står i alle fall det på GS bildeler sin side etter jeg har skrevet inn reg. nr... Hva er forskjellen på motorene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...