Dagfinn Skrevet Mars 24, 2006 Skrevet Mars 24, 2006 E så litt rundt på nettet og fant ein kondensator på 8 Farad på hifispeed.dk, kosta gode 2000 kr. Er det noen grunn til at denne ikke hadde vært en god erstaning for blybatteriet? Ville 8 Farad vært nok til å starte bilen? Mener å huske fra mine glansdager på G.K. elektro at utladningstiden for ein kondensator er 5 "tau", ("tau" = R*C = Motstand* kondensator (i Farad)). Noen som vet hvor mange watt en starter er på? Eneste ulempen jeg kan komme på er at man må tenke litt før før man setter igang å lade opp kondensatoren (motstand i serie med kondensatoren ved oppladnig) , OG at en evt. kortsluttningsstrøm ville blitt tilnærmet lik dødelig. Fordelene ville jo vært mange flere, slippe kondensator på ett evt. lyd anlegg, tilnærmet lik uendelig levetid, noe å skryte av. Dum, eller en helt genial idè? Noen som har noen synspunkter? OBS. Tar overhodet ikke noe ansvar dersom noen prøver dette på egenhånd uten å kjenne til diverse konsekvenser.
NSS Skrevet Mars 24, 2006 Skrevet Mars 24, 2006 Uansett hva du finner på, ville jeg ikke prøvd det... En kondensator har høy spenning og lav strøm... Det kommer sannsynligvis til å grille alt du har av elektronikk i bilen...
Dagfinn Skrevet Mars 24, 2006 Forfatter Skrevet Mars 24, 2006 Høy spenning??? Den har jo ikke høyre spennig enn hva den blir ladet med. Lav strøm? Tuller du eller?
Bjørn 320 Skrevet Mars 24, 2006 Skrevet Mars 24, 2006 Utan å vere ekspert på området trur eg du kan drite i heile greia
Truls 87 Skrevet Mars 24, 2006 Skrevet Mars 24, 2006 Når jeg gikk grunnkurs elektro brukte vi kondensatorer fra engangskameraer å lagde sånn elektrosjokk pistol. Denne lades med 1,5V og vi målte spenningen ut fra den til over 1000v. så jeg tror nok det vil bli elektronikkgrillparty ja..
Dagfinn Skrevet Mars 24, 2006 Forfatter Skrevet Mars 24, 2006 hmmm... Du e kansje inne på noe der. Virker jo litt rart at det er bare jeg som synes denna idèen virker smart. Men e det noen som vet ca hvor stor en starter er?, i Watt eller Ampere!
Dagfinn Skrevet Mars 24, 2006 Forfatter Skrevet Mars 24, 2006 Når jeg gikk grunnkurs elektro brukte vi kondensatorer fra engangskameraer å lagde sånn elektrosjokk pistol. Denne lades med 1,5V og vi målte spenningen ut fra den til over 1000v. så jeg tror nok det vil bli elektronikkgrillparty ja.. Ja, men det var vel fordi der var ein coil e.l. med i bildet? Ikke 1000v direkte ut av kondensatoren, vel? Til ettertanke: Dersom en kondensator alene genererer meget høy spenning, så ville vel alle forsterkere til f.eks. lyd anlegg blitt ødelagt. Hvilket de ikke blir.
bmw325power Skrevet Mars 24, 2006 Skrevet Mars 24, 2006 I teorien burde det jo fungere, hvis du har stor nok kondensator. Men vil ikke kondensatoren tømmes fort når startern drar i gang? Tror ikke du har lenge å kinne på før spenningen synker dramatisk. Og hvordan er det hvis du lar bilen stå en stund? vil ikke da kondensatoren sakte ebbe ut etter en stund? Men hadde vært morro hvis du hadde fått det til... Tenkt til å gi det ett forsøk?
Øyvind L. Skrevet Mars 24, 2006 Skrevet Mars 24, 2006 En kondesator gir ikke ut høyere spenning enn det den blir ladet opp med, i dette tilfellet så blir det ca 14.xx Volt. Strømmen kan bli veldig høy ut av en kondensatro, men spenningen blir ikke høyre enn 14,xxVolt. En kondensator er i teorien et batteri forde hvis ikke man lader den ut så vil den holde på strømmen, men den holder ikke så bra på strømmen som ett batteri gjør. Den hadde nok tappet seg tom iløpet av natta siden bilen bruker litt strøm selv om tenningen er av. En starter drar 40-80A når den starter og det skjer over en ganske lang stund(2-4 sekunder) Tror du ville fått veldig lav spenning etter en start av bilen. En annen ting er at for 2000kr så får du et ganske bra gele batteri. Enkelte av de batteriene kan gi 1000A i et par sekunder..!!
Lien Skrevet Mars 24, 2006 Skrevet Mars 24, 2006 Støtter Øyvind L. her. Kondensatorer brukes jo i stereo bygg og der lades jo kondensatoren opp med lik volt som batteriet, ikke 1000V. Hadde man kjørt 1000V inn i forsterkerne sine hadde det ikke akkurat gått bra..
bimmerdude Skrevet Mars 24, 2006 Skrevet Mars 24, 2006 Tror nok noen hadde gjort dette allerede om det var en god ide. En kondensator holder ikke lenge på strømmen. Uansett. F eks hvis du drar ut kontakta på elektriske apparater som forsterke reller tv får man ofte støt hvis man tar på stikkkontakta rett etterpå. Venter man litt så får man ikke støt. Hvis jeg ikke husker feil er starteren i min bil på 1,5 KW. Det er lett å finne ut i realoem.com.
Fredrik Skrevet Mars 24, 2006 Skrevet Mars 24, 2006 http://da.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_kondensator
Michael Skrevet Mars 24, 2006 Skrevet Mars 24, 2006 Det kan du rett og slett glemme.... har ikke tid/lyst til å skrive en avhandling om hvorfor det ikke vil fungere, men det er bare å slå fra seg med en gang. Det var jo en god idè da
Filur Skrevet Mars 24, 2006 Skrevet Mars 24, 2006 Går ikke ann å få mer spenning ut enn man putter inn. Dette vil ikke fungere i det ville helvette en gang, verken teoretisk eller praktisk...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå