Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

I tilegg til det batteriet som står forran i motorrommet på en van vi skal bygge et heftig lydanlegg i vil vi ha et baki...

Spørmsålet mitt er om vi trenger og dra en ledning fra + og en fra - på batteriet forran og til batteriet bak for at dette også skal lades, eller om jeg kun trenger og dra en + ledning fra batteriet forran og ta - minus til jord i karroseriet baki?=)

Hvis noen skjønte det da :wink::roll:

Skrevet

du må bruke to like batteri elr så vill d ene ladde ut d andre.. beste er vell å trekke - og menneh du trenger vell streng talt ikke:P menneh hvorfor ikke kondensator?

Skrevet

Vil tippe det holder med den ene pluss ledingen.

Hvor stort anlegg skal du ha i bilen?

Hvis ikke du skal ha 3-4 forsterkere så holder det lenge med et skikkelig gelebatteri og en god kondensator.

Skrevet
du må bruke to like batteri elr så vill d ene ladde ut d andre.. beste er vell å trekke - og menneh du trenger vell streng talt ikke:P menneh hvorfor ikke kondensator?

hvorfor vil det ene batteriet lade ut det andre da? det har da aldri jeg hørt noe om at de vil gjøre..! :roll: .. kondensator erstatter ikke et batteri..

det holder med å dra +ledningen baki, men da mår du være veldig sikker på du får jordet - ledningen din skikkelig!! og mål spenningsfallet i ledningene skikkelig, det skal være så nærme 0 som mulig! jo mer spennings fall, jo mindre effekt!

er jo enkelt å grov regne på hvor mye ampere osv annlegget drar også da..

Skrevet

Stemmer nok det siden det minste har minst kapasitet.

Et stort gelebatteri er myyye bedre. De gir strømm hele tiden til de plutselig blir tomme + at de vanlige batterien ikke tåler veldig store forsterkere. En skikkelig stor forsterker virker som ren kortsluttning på et vanlig bil batteri og det liker ikke de batteriene. Et gelebatteri gjør seg ikke noe av det.

Skrevet

Er ikke så mye og regne ut.

Hvis du absolutt vil ha to batterier i bilen så er det bare og sette inn et sammme bak, trekke en plusskabel mellom begge plusspolene.

Er ikke verre enn det.

Skrevet

Batteriene må strengt tatt ikke være like.

Trekk en 70#mm kabel fra + til +, jord det ekstra batteriet godt i karossen, hvis det skal gå mye strøm så kan det fort bli litt varmt.

Skal du bygge så hefftig stereo at det ikke holder med et parr feite kondisser, så kast inn et sånn bil stereo batteri, da disse tåler en peak-strøm som er mye høyre enn det et vanlig batteri tåler.

men hvor stor forsterker(e) skal du ha bak? hvor mange Amper trekker de?

Skrevet

2 ulike batterier vil ladde ut hverandre over tid, derimot vil ikke 2 helt identiske batteri gjøre det..

det du bør ha om du skal ha 2 batteri er enten skillediode eller et skilleræle som "skiller" batteriene fra hverandre når tenninga er av..

og du bør og tenke på om du har stor nok dynamo til å få laddet begge batteriene fullt..

Skrevet

2 ulike batterier vil ikke lade hverandre ut. Men du hør holde deg til samme type batteri. Tørre eller syre. Skal du trekke kabel trenger du ikke så tykk kabel som du egentlig ville trengt til det anlegget du skulle ha bak. Siden det vil gå "konstant" strøm mellom batteriene dine. Og du vil ha en ekstra strømreserve bak. Vil Forsterkeren ta mest derfra. Så du klarer deg lenge med 35mm2. Pass på god jord på begge så du ikke får spenningsfall. Skillerele er gentlig ikke nødvendig med mindre du skal stå på stand å spille og ikke vil gå tom for strøm. Siden det gjør at du ikke vil tappe batteriet som er forran. Men uansett så er det meget stor forskjell på batterier. Så vist du skal kjøpe deg 2syre batterier. Så er det egentlig bedre og enklere med ett herfra www.ody.no Det er samme batteriene som stinger selger til dobbelt pris. Bare med annet klistremerke.

Skrevet

Ja jeg er enig med Nautilus her, kanskje 70 kvadrat er litt i største laget, men jo større jo bedre.

Skille relê er jo ok det, men med en gang den ådner for kontakt mellom begge batteriene vil jo de jevne seg ut med verandre uansett så man bare utsetter prosessen egentlig.

Men mere info om annlegget hadde vært bra.

Når det gjelder dynamo, så er det vel mulig å sette på en dynamo fra samme bil bare med diesel motor. vil ikke denne lade mere strøm da en bensin motor har mye høyre turtall til tider? stemmer ikke dette?? eller så får man jo gromme dynamoer fra 4000 spenn og opp.

I min gamle Mazda hadde jeg 2 batterier linka sammen forran med 35mm2 på pluss og minus og en 70mm2 fra + til forsterkern og jord fra karossen bak med 70mm2 dette spilte gromt, men på fult pådrag med musikk så målte jeg helt ned til 7 volt på batteriene med motoren i gang. så kondensator er jo et must egentlig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...