Gå til innhold

Hvordan sjekke ekte watt på forsterker?


Anbefalte innlegg

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Husk også hvor lettdrevent element du har i db,også viktig.

Jeg kjører 2*10",meget bra kontroll i disse.

Har prøvd det meste 8,12 og 15" i forskellige kasser. Bygg lukket kasse hvis du vil ha kontant lyd,som regel gjerne rundt 20ltr.pr.elem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller enda lettere.. hehe.. sjekka amper på sikringene som sitter på forsterkeren.. og gange med 12( for 12volt )

Feil! Sikringane må vere større enn lasta, ellers VIL desse til slutt gå (kor lang tid det tek kjem an på sikringar, kor mykje overlast m.m). Sikringane er som regel ein god del meir enn forsterkaren trekker, i tillegg har du meir enn 12 volt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel måte og sjekk hvor mye støm forsterkern drar!!

Du må ha en DB plate med MYYYYYYE bass.

Du klarer ikke få max ut av forsterkeren med vanlig musikk.

Sett i 10 Amp sikkring isteden for 30A også spill så høyt ellementene klarer. Ryker sikkringene så setter du 15A neste gang og så 20 osv.

Du bør ha 2 ellementer i parralell i 4 omh, da blir de 2 ohm og da drar du enda mere ut av forsterkeren.

Du får foreste testet ellementene dine også sammtidig. Hvis du har noen "jalla" ellementer så tar de kvelden først, men det bør de ikke gjøre.

Jeg hadde en Solid Audio F47 forsterker før. Den var på 4 kanaler. Brokoblet 2 kanaler som jeg hadde 2x10" på... Jeg klarte og ryke 80A sikkring da... Da var ellementen varme også. Ellementene hadde aluminiums menbran. Er bedre enn papp.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel måte og sjekk hvor mye støm forsterkern drar!!

Du må ha en DB plate med MYYYYYYE bass.

Du klarer ikke få max ut av forsterkeren med vanlig musikk.

Sett i 10 Amp sikkring isteden for 30A også spill så høyt ellementene klarer. Ryker sikkringene så setter du 15A neste gang og så 20 osv.

Du bør ha 2 ellementer i parralell i 4 omh, da blir de 2 ohm og da drar du enda mere ut av forsterkeren.

Du får foreste testet ellementene dine også sammtidig. Hvis du har noen "jalla" ellementer så tar de kvelden først, men det bør de ikke gjøre.

Jeg hadde en Solid Audio F47 forsterker før. Den var på 4 kanaler. Brokoblet 2 kanaler som jeg hadde 2x10" på... Jeg klarte og ryke 80A sikkring da... Da var ellementen varme også. Ellementene hadde aluminiums menbran. Er bedre enn papp.

Lykke til

dette anbefalest absolutt ikkje for dere som vill unngå defekte komponenter, tenk dere at bassen er på vei ut med full fart, så kutter strømmen og krafta som skal vere der for og holde igjenn ellementene forsvinner, dette kan resultere i att ellementet blir ødelagt eller skadet.

og komponentene i forsterkeren er heller ikkje glad i slike spennings brudd, det kan bli for mye for elektronikken..

som sagt ikkje og annbefale, da er det bedre og kjøpe eller låne ett tang ampermeter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel måte og sjekk hvor mye støm forsterkern drar!!

Du må ha en DB plate med MYYYYYYE bass.

Du klarer ikke få max ut av forsterkeren med vanlig musikk.

Sett i 10 Amp sikkring isteden for 30A også spill så høyt ellementene klarer. Ryker sikkringene så setter du 15A neste gang og så 20 osv.

Du bør ha 2 ellementer i parralell i 4 omh, da blir de 2 ohm og da drar du enda mere ut av forsterkeren.

Du får foreste testet ellementene dine også sammtidig. Hvis du har noen "jalla" ellementer så tar de kvelden først, men det bør de ikke gjøre.

Jeg hadde en Solid Audio F47 forsterker før. Den var på 4 kanaler. Brokoblet 2 kanaler som jeg hadde 2x10" på... Jeg klarte og ryke 80A sikkring da... Da var ellementen varme også. Ellementene hadde aluminiums menbran. Er bedre enn papp.

Lykke til

dette anbefalest absolutt ikkje for dere som vill unngå defekte komponenter, tenk dere at bassen er på vei ut med full fart, så kutter strømmen og krafta som skal vere der for og holde igjenn ellementene forsvinner, dette kan resultere i att ellementet blir ødelagt eller skadet.

og komponentene i forsterkeren er heller ikkje glad i slike spennings brudd, det kan bli for mye for elektronikken..

som sagt ikkje og annbefale, da er det bedre og kjøpe eller låne ett tang ampermeter

Nå tåppa du faen med hele driten...

Du har tydeligvis ikke peiling på noe av det vi snakker om her.

Du vet ikke hvordan et ellement virker og du vet jo helt klart ikke hvordan en forsterker virker..

Hvilke komponenter inni en forsterker er det som ikke tåler og miste strømmen helt plutselig. trafo, tranistorene, kondensatorene eller diodene?

Du vil ikke klare og måle pik strømmen med et vanlig ampermeter siden pik strømmen bare er der mindre en 1 sek.

Du må ha en jevn Hz og spille høyrere og høyere skal du klare og få forsterkeren til og dra jevn strøm.

Når du spiller vanlig musikk så går strømmen opp og ned som helt ukontolert for et vanlig amper metre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så da vil det si at 30+30 x 12v = 720. da vil dette si at forsterkeren leverer 720watt på 12v.

En må vel regne med effekttap som går med i varme osv og.

Kan være dette er feil, men mener jeg leste en plass at de regnet ca 30-50% effekt tap.

720*0,7(30%) = ca 500w

Somsagt er jeg ikke 100% sikker på dette, så viss noen kan bekrefte/avkrefte d så hadde det vært fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så da vil det si at 30+30 x 12v = 720. da vil dette si at forsterkeren leverer 720watt på 12v.

En må vel regne med effekttap som går med i varme osv og.

Kan være dette er feil, men mener jeg leste en plass at de regnet ca 30-50% effekt tap.

720*0,7(30%) = ca 500w

Somsagt er jeg ikke 100% sikker på dette, så viss noen kan bekrefte/avkrefte d så hadde det vært fint :)

Det er sant.

En analog forsterker har forferdelig dårlig virkningsgrad. Tap på 40-60% er helt normalt i en analog forsterker.

Drar den 100W av batteriet så får du 40-60W ut av høyttalerene.

Har du derimot en digital forsterker så er virkningsgraden veldig mye bedre. Der er tapet bare ca 10%. En digital forsterker blir ikke noe særlig varm.

En bil har som regel 14V batterispenning. Blir feil og regne ut W med 12V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...