Gå til innhold

Hvordan sjekke ekte watt på forsterker?


Anbefalte innlegg

Slik jeg har forstått av svarene ovenfor, så levere "alle" forsterkere "litt under" det som står, men er dette avviket større hos de "mindre kjente merkene"?

Mange merker jukser litt på watten. Jeg føler ofte for å styre unna merker

som setter på klistremerker med mange watt osv.. Pioneer og Sony er jo store og dem har egentlig ikke reelle watt. Audison leverer det dem sier. Kicker leverer over det dem sier. Det er hvertfall dem merkene jeg er kjent med.

Noen sikringer kan ganges med 1.4 og noen med 1.9 mener jeg,men husker ikke helt hvem som var glassikring av dem.

En glass sikring eller ANL vil tåle dobbel amp i opp til 10 sekunder. Men den vil gå i løpet av 10dels sek vist den får over 1000amp. Som den vil få vist den går rett til jord eller lignende.

Dersom ein ganger amperen på sikringene med 12v, får en da RMS watt eller PEAK ??? Veit at det ikkje blir 100% korrekt, men er det 95% korrekt?

Du vil ikke nå noen av delene. Men du kommer nermest RMS.

Du bør ha 2 ellementer i parralell i 4 omh, da blir de 2 ohm og da drar du enda mere ut av forsterkeren.

Du bør uansett ikke bruke elementer da du vil få helt feil måling. Får opp mot 50% feil i forhold til hva forsterkeren egentlig klarer (RMS). Bruk store resistrorer og frekvens på rundt 100Hz. Du trenger og ett oscilloscop til å måle når forsterkeren clipper.

dette anbefalest absolutt ikkje for dere som vill unngå defekte komponenter, tenk dere at bassen er på vei ut med full fart, så kutter strømmen og krafta som skal vere der for og holde igjenn ellementene forsvinner, dette kan resultere i att ellementet blir ødelagt eller skadet.

Skulle egentlig likt å se dette. Det som i tilfellet skulle drepe elementet er at spolen får mere effekt enn den takler. (Noe som er myyye mere enn den egentlig står til) Den vil da bli svidd. Dette skjer egentlig fortere med en liten forsterker som clipper.

og komponentene i forsterkeren er heller ikkje glad i slike spennings brudd, det kan bli for mye for elektronikken..

Tror jeg heller ikke på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...