Gå til innhold

Bytte motor 92 520i?


Odd-M
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 92 520i automat med M50-motor som jeg har problemer med. Den har i den siste tiden brukt endel kjøleveske, noe som i kombinasjon med økende hvitrøyk fra eksosen får meg til å tippe på toppakningfeil. Har vært innom 3 forskjellige verksted som alle anslår 10-11 timer minimum for å skifte, pluss evt deler.

Dillemmaet mitt er da at den ikke lenger starter og har en merkelig ulyd, en slags gnisselyd når jeg drar den rundt på startern. Dette får meg til å tenke på at det er noe mer galt enn kun toppakning. Jeg vurderer derfor rett og slett å skifte hele motoren.

Det synes jeg er svært synd da motoren før dette gikk som en klokke og brukte minimalt med olje.

Jeg har tatt av toppdekselet og alt der ser inntakt ut. Kammene er hele og fine og registerkjedet går rundt som det skal og virker stramt og fint når jeg turner på startern, imotsetning til hva jeg fryktet med tanke på ulyden. Det er ikke vann i sylindrene.

Noen som har forslag til angrepsvinkel? Typiske ting som kan være galt? Toppene på disse modellene har vel en tendens til å slå seg/sprekke? Vet vel neppe eksakt hva som kan være galt før jeg vet åpner motoren, men vurderer som sagt å investere i motor fra en hugger isteden, selv om man ikke evt tilstanden på en slik før man har prøvd den..

Vil en 2,5-liters motor passe rett inn eller kreves det omfattende ombygging med tanke på motorstyring, girkasse etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som VET om bunnpannene er forskjellige? Kan jeg evt bare skru panna over fra min til en motor fra E36? Passer en M50B25 direkte inn uansett girtype og motorstyring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunnpannene er ulike, e34 har sumpen foran traversen, e36 bak. Du må også bytte pickupen og peilepinnen. Dette er jeg sikker på.

Motorfestene og ledningsnettet kan du vel bare flytte over fra din egen motor tipper jeg. Hjernen tar du med fra den nye motoren, converter og svinghjul fra din gamle, dette er jeg litt mindre sikker på. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...