Gå til innhold

Ikke fornøyd med lyden! Hva er galt?


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en Alpine Type-R 12 sub og en tett kasse, og er veldig misfornøyd med lyden. Den spiller relativt bra på musikk med tunge dype bass slag som f.eks albumet til Chris Rea - Road To Hell og Grant Lee Buffalo - Mighty Joe Moon. Men setter jeg på trance/dance så blir det sjanseløs tynn papp bass. De samme låtene trøkte bedre med de gamle høyttalerene jeg hadde i hatthylla.

90% av all musikken jeg setter på mangler trøkk i bass slagene. Dyp bassen er der til tider, men den virker ukontrollert.

Det er et par ting som jeg tror kan være årsaken, men vil gjerne høre fra noen andre som har litt peiling før jeg gjør noen endringer.

Som nevnt i en annen tråd her så har jeg etter anbefaling laget et 42 cm stort hull i veggen mellom kupeen og bagasjerommet for å få frem bassen. Jeg lurer på om dette faktisk gjør at jeg får dårligere bass fordi det som er igjen av veggen nå ikke er noe stiv i det hele tatt, og lager kanskje stående bølger bak i kofferten eller noe sånt, ikke vet jeg.

Det andre jeg lurer på er volumet i kassa mi. Den er nemlig på hele 9 liter mer enn det som er anbefalt av Alpine til denne subben. Den er på 33 liter, men skal egentlig være på 24 liter. Har dette veldig mye å si? På vilken måte påvirker det lyden?

Jeg kjøpte denne kassa ferdig laget i samme butikk som jeg kjøpte subben fordi selgeren påsto at det ville spille bra selv om den var litt større enn den skulle. Han mente at den ville spille litt dypere bare.

Siden kassa er for stor så har jeg heller ikke brukt noe demping inni den slik som anbefalt av Alpine. Er det kassa som er hele problemet her? Vil jeg få mer punch i bassen med riktig kasse, eller er det ikke så stor forskjell?

Blei mye skriving dette her...puh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hadt 2 slike basser selv og var langt fra fornøyd med lyden. har prøvd 3 forskjellige kasser, 1 lukket med riktig volum. og 2 porta kasser. var ikke fornøyd med noen. kunne like godt ha kjøpt en billig subb til 1000kr. min anbefaling er å kvitte deg med subben å kjøpe en cervin vega 12" stroker på www.mobilsentrum.no .denne spiller rått uansett musikk og er ikke så nøye på om kasse volumet er helt riktig. alt annet en subbene fra alpine er jeg fornøyd med og kjører alt annet stereo i biln av merket alpine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... for snart 20 år siden hadde jeg en 1987 E30 320i med et Alpine anlegg bestående av spiller (CD), to forstærkere (2x150W), 6 høyttalere, en equalizer og en 14" basshøyttaler i seteryggen bak. Jeg skar ut et 12" stort hull i seteryggen (der skiposen egentlig skulle ha vært) og monterte denne "ur-subben".... og jeg sier dere... feeeet lyd... Chris Rea´s "Road to hell" og Pink Floyd´s "Time" har aldri spilt bedre... 8) ... Denne 14" basshøytaleren var ikke kasset inn og hele bagasjerummet fungerte derfor som en eneste stor bass...ganske artig i 1988... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den spiller relativt bra på musikk med tunge dype bass slag som f.eks albumet til Chris Rea - Road To Hell og Grant Lee Buffalo - Mighty Joe Moon. Men setter jeg på trance/dance så blir det sjanseløs tynn papp bass.

Har et forslag som løser problemet ditt:

Gi faen i å spill trance/dance, og hold deg til ordentig musikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du delt frikvensen?

Hvilken vei spiller suben mot ryggen eller bakover?

Jeg har prøvd meg på hele spekteret fra 50 til 300Hz. Fant vel ut at det spiller best når den deles på ca 100-120Hz, men det kommer helt an på musikken.

Subben spiller bakover. Prøvde forover, men da blei det dårligere. Har også prøvd å snu fasen på subben, men merket ingen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den spiller relativt bra på musikk med tunge dype bass slag som f.eks albumet til Chris Rea - Road To Hell og Grant Lee Buffalo - Mighty Joe Moon. Men setter jeg på trance/dance så blir det sjanseløs tynn papp bass.

Har et forslag som løser problemet ditt:

Gi faen i å spill trance/dance, og hold deg til ordentig musikk!

Du er jammen lur... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering.

Nå har jeg punktet på den plata jeg kutta ut, og stivet av hele veggen med et par vinkeljern. Dette ga ingen forbedring av lyden, så det er ikke der problemet ligger.

Jeg har også målt innsiden av kassa, og fant ut at den faktisk har det riktige volumet (24 liter). Hvorfor selgeren sier 33 liter aner jeg lite om... :roll:

Jeg har fyllt kassa med dempemateriale, så nå skal den være akkurat slik som anbefalt av Alpine. Men det hjalp jo ikke en dritt det heller!! Nå begynner jeg faktisk å lure på om det er subben som rett og slett er ræva!

Er det noen her som har fått denne subben til å spille bra? Hva med deg Kenneth? Hvordan funker den i bilen din? Hvilken frekvens deler du den på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia

I min bil hadde jeg den vendt bakover og en kasse på ca 28 liter. jeg hadde en mono forsterker på ca 600 RMS watt (1200 watt MAX)og delte på ca mellom 80 og 100 det fungerte utmerket. Nå er det 2 varianter av den suben, SVR 1222D of SVR 1242D. 2x2 ohm og 4x4 ohm

Er det type R du har ?

Jeg hadde ikke noen form for åpning inn til kupeen, det trengte jeg ikke da den spilte som pokkert og var stramm og fin. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg faktisk fått det til å spille litt bedre etter en del finjusteringer, men det er forstatt langt i fra tilfredsstillende. Det veldig begrenset hvilken type musikk som spiller bra. Jeg har også prøvd en annen kasse i dag med en Lanzar 12" i portet kasse. Det blei ikke noe bedre lyd med den, og da er det mye som tyder på at det må være bilen det er noe galt med.

Er E30 en vanskelig bil å få god lyd i?? Jeg har hatt 12" subber i både E36 og E34 tidligere, og det rocket mye mer enn det gjør i den bilen jeg har nå ihvertfall. Hadde en E30 for lenge siden også med et svært beist av en kasse med to Cerwin Vega 12" subber som fyllte hele bagasjerommet, og der var det faktisk ganske bra bass minns jeg. Husker ikke helt.... alzheimers light... :?

Jeg lurer på om det er noe å hente på å legge asfaltmatter på alle flatene i bagasjerommet og under lokket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...