Pedi Skrevet April 9, 2006 Skrevet April 9, 2006 Pedi, Eksempelet ditt er vel ikke særlig aktuellt... Ehh.. What? Hva er det nå jeg har sagt?
Bmw323i Skrevet April 9, 2006 Skrevet April 9, 2006 Jeg er en som absolut ikke tror at en chip har den helt store virkningen på en alminnelig sugemotor. Jeg har et eksempel: E46 320d fom 09/01 har 150 HK ved 4000 rpm og 330 Nm ved 2000 rpm. E90/91 320d har 163 HK ved 4000 rpm og 340 Nm ved 2000 rpm. Begge har en differensialutveksling på 2.56:1 og begge har en utveksling i 4. gear på 1.0:1. Forskjellen mellom modellene vedr. hestekrefter er 13 og forskjellen i Newtonmeter er 10... i begge tilfellene ved eksakt samme turtall. Allikevel klarer E90 320d å akselerere fra 80-100 Km/t i 4. gear på 6,7 sekunder mot 7,5 sekunder for E46 320d... altså en forskjell på 0,8 sekunder. E90 320d veier forøvrig også 50 Kg mer enn E46 320d. Hvis din bil har har hele 19 hestekrefter og 20 Nm mer med en chip enn originalt... hvorfor er ikke akselerasjonen mellom 80-100 Km/t i 4. gear forbedret med mer enn 1,1 sekunder ? I et kontrollert forsøk tror jeg ikke forskjellen med og uten chip er så stor som din måling viser... kanskje chiptrimming er et godt eksempel på at teori og praksis ikke alltid samsvarer ! har du noen gang prøvd en bil med sugemotor som er chiptrimmet? jeg prøvde en e36 320 som var chiptrimmet. den gikk faktisk myyye bedre etter chip, men den chipen øket sperren til 7200 omdr og. merket stooooooooor forskjell der!
535-91 Skrevet April 10, 2006 Forfatter Skrevet April 10, 2006 Sorry Pedi, komentaren var myntet på bmwE9.
ehrnst Skrevet April 10, 2006 Skrevet April 10, 2006 hmmm.... en slik test vil jo gi deg forskjellige resultater fra gang til gang. Ville du ikke fått bedre testresultat om du faktisk hadde fått nesten 20hk ekstra, jeg synes ikke tallene dine var veldig overbevisende. Men en tur på rullende landevei skulle vert bra. Både med og uten chip
535-91 Skrevet April 10, 2006 Forfatter Skrevet April 10, 2006 Jeg prøver ikke å overbevise noen Forteller bare hva jeg erfarer med min chipping, målingene vil varier endel, men er gode nok til å bekrefte det jeg merker når jeg kjører bilen. Jeg kan godt merke forskjell på biler der luftfilteret har vært tett, pluggene dårlig m.m før og etter skifte, andre synes ikke de kjenner noe. Er nok av den følsomme typen...
Ron Jeremy Skrevet April 10, 2006 Skrevet April 10, 2006 Trodde det var allement kjent (og akseptert) at biler med turbo får mer effekt uttak enn biler med sugemotor - ved chipping. Men at biler med sugemotor også får en viss effekt av dette, opptil 10%? For biler med turbo er det tallet høyere, uten å vite hvor høyt... Ser ikke problemet med dette?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå