Gå til innhold

Til alle tvilere... det er verdt pengene på enkelte motorer!


535-91
 Share

Anbefalte innlegg

Da kan jeg fortelle at trim chip fungerer som lovet, i alle fall på min bil.

Bestilte fra Itsfun i sverige, chippen skal gi 19 hk og 20nm ekstra.

Etter mine uoffisielle målinger( stoppeklokke og snitt av 3 tester, to personer,full tank) så stemmer nok dette.

Målte følgende:

80 til 140 i tredje før 10,3 sek og etter 9,4sek.

80 til 120 i fjerde før 10,6 sek og etter 9,5 sek.

Merket med en gang at den dro litt sterkere, gikk litt mykere og svarte litt raskere på gassen. Den drar og villigere opp til sperra, som ser ut til å ligge der den lå tidligere, var opptatt med å se på veien :-)

Men det som foreløpig ser utrolig bra ut er at kjørecomputeren viste 1,21 l/mil etter testkjøringen, som ikke var spesielt økonomisk ;-)!

Kommer tilbake med mer ang. forbruket etterhvert.

Jeg er meget fornøyd.

PS!

La inn samme post her som på bmwccn da ser det er et tema som er mye diskutert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes kjekt ut :wink:

Men bruker du 95 eller 98 oktan?

Noen sier at man skal bruke 98 oktan etter chipping fordi den er programmert slik at hjernen låser seg fast til tenningstidspunkt beregnet på 98 oktan.

Seff forskjell fra chip til chip, men jeg har sett dette har stått på sider der det selges slike masseproduserte trimchip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en som absolut ikke tror at en chip har den helt store virkningen på en alminnelig sugemotor. Jeg har et eksempel: E46 320d fom 09/01 har 150 HK ved 4000 rpm og 330 Nm ved 2000 rpm. E90/91 320d har 163 HK ved 4000 rpm og 340 Nm ved 2000 rpm. Begge har en differensialutveksling på 2.56:1 og begge har en utveksling i 4. gear på 1.0:1. Forskjellen mellom modellene vedr. hestekrefter er 13 og forskjellen i Newtonmeter er 10... i begge tilfellene ved eksakt samme turtall. Allikevel klarer E90 320d å akselerere fra 80-100 Km/t i 4. gear på 6,7 sekunder mot 7,5 sekunder for E46 320d... altså en forskjell på 0,8 sekunder. E90 320d veier forøvrig også 50 Kg mer enn E46 320d.

Hvis din bil har har hele 19 hestekrefter og 20 Nm mer med en chip enn originalt... hvorfor er ikke akselerasjonen mellom 80-100 Km/t i 4. gear forbedret med mer enn 1,1 sekunder ? I et kontrollert forsøk tror jeg ikke forskjellen med og uten chip er så stor som din måling viser... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok aldri noe "måling" med før og etter chip på min 2000mod 320 d, men en ting er sikkert.... Den går merkbart bedre etter chippingen. Ble mye sterkere fra bunn av.

Min chip skal gi 166hk og 355 nm.

Kjenner folk som har prøvd å chippe endel bensinmotorer også, uten at de har merket noe særlig forbedring. Da er det bortkastet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir F... i hva de gjør. Men før chipping så kjørte nabo og jeg nesten identisk. Og etter chipping så holdt han ikke følge lengere, før han også chippet.

Turtalls var på 6500. eter chipping, husker ikke hva den ar på før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chip virker på dieselmotorer. Bla. turbotrykket skrus opp.

Men på en sugebensinmotor har det nok liten virkning, hender de flytter momentkurven og hever sperra men

De fleste chipper og bokser øker nettopp ikke turbotrykket, men endrer derimot blandingsforholdet mellom luft og bensin (les: sort eksos ved akselerasjon)... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes kjekt ut :wink:

Men bruker du 95 eller 98 oktan?

Noen sier at man skal bruke 98 oktan etter chipping fordi den er programmert slik at hjernen låser seg fast til tenningstidspunkt beregnet på 98 oktan.

Seff forskjell fra chip til chip, men jeg har sett dette har stått på sider der det selges slike masseproduserte trimchip

Det stemmer nok siden M20 ikke har bankesensor.

Du bør få stillt om tenningen slik at den kan gå på 98 oktan siden du har chip. Chip optimaliserer motoren til og gå på 98 oktan.

Har du M50 motor så har den bankesensor så da kan man fylle 98 bensin uten å gjøre noen ingrep på motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chipen du satte i flyttet nok effektkurven lenger ned på turtallsregisteret, men at du fikk 19hk ekstra i toppeffekt kan du bare glemme.

Siden effektkurven kom lenger ned på turtallet så virker bilen sprekere på lave turtall og den når toppeffekt litt tideligere.

Hvis man flytter turtallsperren feks 400 omdr så tjener man nok 0.5 sek ifra 0-100 siden man da når 100kmt på 2.gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvilere ja...tror det ikke før de får 8)

Pedi,

Eksempelet ditt er vel ikke særlig aktuellt...det er en modernere motor i e90`n og forklaringen er sannsynlighvis at den leverer mere av effekten jevnt over hele registeret, altså at effektkurven er høyere både lengre ned i registeret og lengre opp.

Dette er hva jeg er ganske sikker på er årsaken til forbedringene i akselerasjon som enkelte av oss "heldige" opplever.

Det er helt i tråd med det de som sier " effekten er bare flyttet lengre ned". Helt riktig, mer effekt over større deler av turtallsområdet gir en raskere bil!

Det er altså som vi BMW eiere liker å fremme, det er måten effekten leveres på som er avgjørende.

Min teori er at det er akkurat dette som ofte skjer ved chipping av motorer som "svarer" bra på dette.

Testet de intevallene jeg gjorde nettopp for å unngå turtallsperre, girskift m.m og målingene er ikke 100%, men gode nok som bekreftelse på det jeg erfarer ved bruk av bilen.

Den chippen jeg satte i skulle gi 19 hk, det er en økning på ca 9%.Reduksjonen i tid er og ca 9%, så det bekrefter økningen bra.

Jeg er iallefall overbevist. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du målt at bilen er raskere så er den det, noen tror de vet alt og benekter alle former for bevis. Ikke bry deg om det, bare du vet hvordan bilen din går.

Min har forbedret 0-100 med et helt sekund i forhold til oppgitt tid, den er riktignok portet litt i tillegg men chipen gjør nok sitt. Jeg målte til reelle 100 km flere ganger og vet at det er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chip virker på dieselmotorer. Bla. turbotrykket skrus opp.

Men på en sugebensinmotor har det nok liten virkning, hender de flytter momentkurven og hever sperra men

De fleste chipper og bokser øker nettopp ikke turbotrykket, men endrer derimot blandingsforholdet mellom luft og bensin (les: sort eksos ved akselerasjon)... :wink:

Luft og diesel? :wink:

En bensinmotor pleier vel å ligge rundt 14,7:1 i blandingsforhold, altså lambda 1. Optimalt for effekt er 12,5:1, er det det chippen gjør? Da skjærer det seg vel på EU kontroll? (co-måling)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...