Gå til innhold

Hva bety egentlig tallene i hjulspesifikasjonene


mhane
 Share

Anbefalte innlegg

Når jeg ser på hjulspesifikasjonene for E39 og E38 ser jeg følgende;

BMW 7-serie 94- E38-7/G 5-120 20 72,5 B 12x1,50

BMW 5-serie 95- E39-5/D 5-120 20 74,1 B 12x1,50

Senter tallene er forskjellig 72,5 mot 74,1.

Betyr dette at jeg kan bruke felger fra 7 serien på 5 serien med senterring men ikke omvendt. :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å tenke logisk her:

Hvis du har en felg som har en senterstørrelse på 74,1, så kan du da sette denne på noe som er MINDRE eller LIKE STORT. Hvis det du skal sette den på er MINDRE, så må du bruke noe som skal fylle det som er imellom. Da brukes en senterring ja.

Hvis du har noe som her 72,5 og skal f.eks. sette dette på noe som er 75, så vil du se at dette ikke går, fordi diameteren (72,5) er selvsagt for liten og du får ikke dyttet den på for alt i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å tenke logisk her:

Hvis du har en felg som har en senterstørrelse på 74,1, så kan du da sette denne på noe som er MINDRE eller LIKE STORT. Hvis det du skal sette den på er MINDRE, så må du bruke noe som skal fylle det som er imellom. Da brukes en senterring ja.

Hvis du har noe som her 72,5 og skal f.eks. sette dette på noe som er 75, så vil du se at dette ikke går, fordi diameteren (72,5) er selvsagt for liten og du får ikke dyttet den på for alt i verden.

Det var en bra forklaring og i tillegg kan det nevnes at om felgens senterstørrelse skulle være like stor eller større enn navet må man stadig passe på både felgens innpress og dekkets totale hjuldiameter i forhold til hva bilen er typegodkjent med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott forklaring Chrzz, takker.

bmwE9 skrev:

Det var en bra forklaring og i tillegg kan det nevnes at om felgens senterstørrelse skulle være like stor eller større enn navet må man stadig passe på både felgens innpress og dekkets totale hjuldiameter i forhold til hva bilen er typegodkjent med.

Når det gjelder totale hjuldiameter så kan man vel gå +/- 5% av rulleomkretsen og likevel holde seg innenfor regelverket?

Er det noen slik regel for inpress?

Standard dekkdimensjon for 730d er 215/65R16

Standard felgdimmensjon er 7,5JX16

Min. LI 93 (aner ikke hva det betyr)

Min inpress 20mm

Men bilen min har innført alternativ dekk/felg i vognkortet

255-45 ZR18 med felg 8JX 18 ET13

Går ut ifra at jeg kan sette på felger med inpress mellom ET13 og ET20?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott forklaring Chrzz, takker.

bmwE9 skrev:

Det var en bra forklaring og i tillegg kan det nevnes at om felgens senterstørrelse skulle være like stor eller større enn navet må man stadig passe på både felgens innpress og dekkets totale hjuldiameter i forhold til hva bilen er typegodkjent med.

Når det gjelder totale hjuldiameter så kan man vel gå +/- 5% av rulleomkretsen og likevel holde seg innenfor regelverket?

Er det noen slik regel for inpress?

Standard dekkdimensjon for 730d er 215/65R16

Standard felgdimmensjon er 7,5JX16

Min. LI 93 (aner ikke hva det betyr)

Min inpress 20mm

Men bilen min har innført alternativ dekk/felg i vognkortet

255-45 ZR18 med felg 8JX 18 ET13

Går ut ifra at jeg kan sette på felger med inpress mellom ET13 og ET20?

+/- 5% i variasjon fra standard hjuldiameter er som du skriver lovlig. Innpresset forteller hvor langt fra senteret av felgen (i relasjon til felgbredden) annlegsflaten mot navet befinner seg.... poenget er at felgen inkl. dekket ikke skal være utenfor skjermkantene. Ditt eksempel gjelder forskjellen på en 7,5" felg og en 8" felg (igjen i relasjon til felgbredden). Dette betyr at den bredeste felgen er noe sånt som 12-13 mm bredere enn den smaleste felgen og for å kompensere for dette går man noe ned i innpresset (7 mm) så felgens senter stadig ikke stikker for langt ut/inn i hjulhuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...