Mr_Sunde Posted April 13, 2006 Share Posted April 13, 2006 Har litt spørsmål angående ombygging fra 318i til 320i. Får en M50B20 motor etter påske som jeg tenkte å putte i min kjære 318i. Denne motoren har stått i en E34 520i. Bunnpanne skal byttes. Har Bakstilling fra en 320i coupe som skal settes på. Følger girkasse med motoren, men passer denne på E36? Motorfester må vel byttes(Er det noen som har liggende så vil jeg fjerne kjøpe) Hva må byttes på forstilling? Vil tro fjærbein/fjærer må byttes, men er ikke sikker. Er det andre bremser fremme på 320 i forhold til 318? Evt. andre ting som må byttes for å få dette godkjent? På forhånd takk for alle konstruktive svar. Ikke konstuktive svar trenger jeg ikke(Tenker da på sånne som: Ikke gidd. Kjøp heller en 320i osv...) da jeg ikke har tenkt å kvitte meg med bilen:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
ChrZZ Posted April 13, 2006 Share Posted April 13, 2006 Regner forsåvidt med at bilen er ny i Norge, og ikke slik som min 318i? --> importert i 2004. Så hvis jeg skal ha en 320 i min bil, så må jeg ut med ca 30 000,- for å få den godkjent Håper du får det til og det går pengemessig smertefritt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr_Sunde Posted April 13, 2006 Author Share Posted April 13, 2006 Bilen er desverre ikke ny i norge. Importert i 1997, så jeg regner med at det blir litt avgifter i omregistrering. Hva er grensen for å slippe å betale HK avgift og diverse? 10 år i Norge? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ChrZZ Posted April 13, 2006 Share Posted April 13, 2006 Jepp. Er ti år i norge. Er bare å ringe til tollvesnet, så får du den nøyaktige prisen (sånn ca) straks på telefonen. Du må også oppgi måneden den kom inn. Husker ikke om de vet det eller ei. De er som regel litt giddalause når man ringer dit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr_Sunde Posted April 13, 2006 Author Share Posted April 13, 2006 Kan hende jeg venter til vinteren med ombygging for å omregistrere den til neste år, men trenger uansett litt input om hva som må gjøres. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr_Sunde Posted April 16, 2006 Author Share Posted April 16, 2006 Er det ingen som har noen tips? Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrBrum Posted April 16, 2006 Share Posted April 16, 2006 Hei! Joda, greit med konstruktive svar. Det vil vi vel alle ha. Men ærlig talt, er det ikke billigere og lettere å kjøpe en 320i istedenfor å bygge om....?? hehe Men det er jo tross alt moro å få til skruinga og..... Fint når resultatet endelig ruller på vegen. Vet ikke detaljert hva som er forskjell på 318i og 320i, men det er en del. Bremser, fjærer, akslinger, diverse oppi motorrommet, høyere hastighets koding på dekk,....nesten hele bilen. Men 320i og 325i er likt bygget....lykke til! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr_Sunde Posted April 18, 2006 Author Share Posted April 18, 2006 Er ikke noe vits i å selge bilen da det uansett er en del som skal fikses før den er salgbar. I tillegg så har den rullet over 300.000km så jeg får vel ikke allverden for den uansett. Holder på å bytte ene skjermen fremme, frontboksen, grillrammen, panser, ene innerskjermen(fremre halvdel) og ene kanalen. Litt ombygging i tillegg går så fint så Motor og girkasse er på vei, så det blir ombygging Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kentan-racing.com Posted April 18, 2006 Share Posted April 18, 2006 heisann.. ikke drep meg om jeg tar feil men motorfestene skal være de samme? vidre så har jeg å formening om at bærebroene forann på 320 og oppover er kraftigere.. samme er bremesene og stab.stagene.. så er litt og bytte.. og ikke hør på alle skeptikerne som sier det er enklest og selge og kjøpe ny.. er fordi dem ikke orka selv eller ikke kan.. Er arti og bygge om.. stå på.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr_Sunde Posted April 18, 2006 Author Share Posted April 18, 2006 Ser ut som det blir ombygging med det samme jeg får motoren. Fann ut at det ikke blir mer enn 3-4000 kroner i tilleggsavgift på omregistrere fra 318 til 320:) Gidder ikke vente helt til neste høst for å spare det. Hva slags bremser er det foran på en 320? Ventilerte skiver? Er vanlige 286mm skiver på min 318. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr_Sunde Posted April 18, 2006 Author Share Posted April 18, 2006 Har funnet ut at travers, bærebro og spindler er like på 320 og 318. Kan noen bekrefte dette? Ser også ut som jeg må bytte skiver og kaliper da det er 286x22mm ventilerte skiver på 320, mens det er 286x12mm skiver på 318. Stemmer dette? Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrBrum Posted April 18, 2006 Share Posted April 18, 2006 Jepp....det er ventilerte skiver foran på 320i. I hvertfall på min touring.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Plow Posted April 18, 2006 Share Posted April 18, 2006 Ventilerte skiver foran på min 320i coupe også, husker ikke bak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr_Sunde Posted April 19, 2006 Author Share Posted April 19, 2006 Da blir det nye calipere,skiver og fjørbein foran. Kommer det til å bli problemer med å få en sånn ombygging godkjent? Link to comment Share on other sites More sharing options...
babjorn Posted April 19, 2006 Share Posted April 19, 2006 kunne bare smelt inn en 318is så har du 140hk å boret opp bitte litt,hvis veggene ikke er for tynne så har du en 320i må man bare bytte skiver bak hvis jeg ikke tar feil...men litt vanskeligere å finne is motor tror jeg..men lykke til med motor bytte å alt..håper det går smerte fritt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now