TBG.E30 Skrevet April 16, 2006 Share Skrevet April 16, 2006 Det er jeg enig med deg i. Men ved å da velge å kjøre Svensk reg. bil til Norge for å komme seg på jobb og da bli nektet dette for at du ikke kan bevise at du har vært på Svensk side igjen etter endt arbeidstid, ville jeg i såfall kjørt videre på. En slik sak hadde jeg også engasjert media i for å se hvor "grisk" den norske stat var på dette punktet. Jeg mener jo selvfølgelig at man er mere i Norge enn det jeg har satt over her, men å lage en sak med det over som grunnprinsippet tror jeg at villle veid tungt i en argumentasjons sak. Serlig viss media også hadde fått "din side av saken" (selv om den er lettere redigert ut fra det som faktisk er saken). Tror ikke det er værre å komme seg unna et slikt tilfelle enn en parkeringsbot. Men viss en da også får media til å skrive om saken, hadde det holdt med en krangel ovenfor myndighetene og det var det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 16, 2006 Share Skrevet April 16, 2006 Det er jeg enig med deg i.Men ved å da velge å kjøre Svensk reg. bil til Norge for å komme seg på jobb og da bli nektet dette for at du ikke kan bevise at du har vært på Svensk side igjen etter endt arbeidstid, ville jeg i såfall kjørt videre på. En slik sak hadde jeg også engasjert media i for å se hvor "grisk" den norske stat var på dette punktet. Jeg mener jo selvfølgelig at man er mere i Norge enn det jeg har satt over her, men å lage en sak med det over som grunnprinsippet tror jeg at villle veid tungt i en argumentasjons sak. Serlig viss media også hadde fått "din side av saken" (selv om den er lettere redigert ut fra det som faktisk er saken). Tror ikke det er værre å komme seg unna et slikt tilfelle enn en parkeringsbot. Men viss en da også får media til å skrive om saken, hadde det holdt med en krangel ovenfor myndighetene og det var det. Det å manipulere media kan selvfølgelig være et poeng, men jeg tror at det er viktig å ikke ha en for naiv forestilling om hvor lett media engasjerer seg i din "sak". Hvis du ikke har annet å presentere enn at du føler deg forurettet fordi din "kjøre-svenskregistrert-bil-i-Norge-plan" gikk i vasken... er jeg temmelig sikker på at hverken VG eller Dagbladet gidder å bruke tid på deg. Et helt annet poeng er at finansdepartementet nok ikke tar på seg silkehanskene i en sak som er satt på spissen gjennom media... og en slik sak taper du... bare spør mangemilliardæren John Fredriksen som stadig formelt bor på Kypros, men som ønsker å flytte hjem til Norge... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TBG.E30 Skrevet April 16, 2006 Share Skrevet April 16, 2006 Mulig det. Men som sakt er det ofte en løsning å få media på sin side. I et slik tilfelle hvor en person da "nektes" å kjøre over grensen til Norge for å komme seg på en Norsk arbeidsplass og betale sin skatt til Norge pga. at han har kjøpt en bil han skal ha de neste 5 årene til 100 000,- mindre enn en lik koster i Norske butikker da det fortsatt kan forsvares at han alikevel bor innenfor en rimelig avstand på Svensk side av grensen. Mot en person med tilnærmet "utømmelige midler" og som driver firmaer fra utlandet så han kan tjene noen millioner i året på det i steden for å skatte til Norge. Jeg vet i alfall hvem jeg ville tatt og hvem jeg da synes det var greit at "pendlet" daglig over grensen uten å da måtte parkere bilen på avgiftsbetalt parkering daglig i Sverige for å dokumentere for seg. Det er mere å tape for Norge på at en person flagger helt ut av arbeids og skattesystemet vårt, enn å tvinge han til å alikevel kjøre Norskregistrert bil etter at han har meldt flytting men alikevel er en resurs for landet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Riefarn Skrevet April 18, 2006 Forfatter Share Skrevet April 18, 2006 takker for svar... grunn til at jeg spør er at som mange vet vraket jeg bilen for ikke lenge siden... dama er svensk og bor der, kommer etterhvert også til å flytte over grensa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steffen_sandnes Skrevet April 18, 2006 Share Skrevet April 18, 2006 Start opp ett NUF, etabler en avd. i sverige, ansatt deg sjøl og du kan kjøre på svenske skilter i Norge kilde: www.grunder.as Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet April 18, 2006 Share Skrevet April 18, 2006 Start opp ett NUF, etabler en avd. i sverige, ansatt deg sjøl og du kan kjøre på svenske skilter i Norge kilde: www.grunder.as Kan du henvise meg til HVOR på grunder.as det står? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steffen_sandnes Skrevet April 18, 2006 Share Skrevet April 18, 2006 September 2005Har du behov for å benytte utenlandsk registrert bil i Norge? Gledelig nyhet for alle som har behov for å kunne disponere og kjøre utenlandsk registrert firmabil i Norge. Polar Medica Ltd. www.polarmedica.com et selskap som ble opprettet av FIRM Inc. har klaget norske myndigheter inn for EFTA’s overvåkningsorgan og fått full medhold i at Norge bryter med EØS artikkel 28. Norske myndigheter har i flere år praktisert et regelverk som er i strid med EØS avtalen, jmf. ”Forskrift om avgiftfri innførsel og midlertidig bruk av utenlandsregistrert motorvogn i Norge” Ihht. §5 g) kan slik bruk bare skje etter først å ha innhentet forhåndsgodkjennelse. Får å få slik forhåndsgodkjennelse, må man vite innreisedato og utreise dato. Det er også praktisert en grense på maks 14 dager. Nå har imidlertid EU domstolen avsagt sin dom over Danmark og Finland som har tilsvarende regler som Norge. Kort fortalt er disse landenes praksis (inklusive Norge) i strid med EU/EØS avtalens hovedregel om fri flyt av varer og tjenester mellom EU/EØS landene. Den som skal benytte sin utenlandske firmabil i Norge, må imidlertid være i et arbeidsforhold i bedrift/avdeling som eier bilen, men det er ikke krav om hvor mye arbeids som utføres i utlandet, så lenge det er et reelt arbeidsforhold. Du kan lese hele dommen her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet April 18, 2006 Share Skrevet April 18, 2006 September 2005Har du behov for å benytte utenlandsk registrert bil i Norge? Gledelig nyhet for alle som har behov for å kunne disponere og kjøre utenlandsk registrert firmabil i Norge. Polar Medica Ltd. www.polarmedica.com et selskap som ble opprettet av FIRM Inc. har klaget norske myndigheter inn for EFTA’s overvåkningsorgan og fått full medhold i at Norge bryter med EØS artikkel 28. Norske myndigheter har i flere år praktisert et regelverk som er i strid med EØS avtalen, jmf. ”Forskrift om avgiftfri innførsel og midlertidig bruk av utenlandsregistrert motorvogn i Norge” Ihht. §5 g) kan slik bruk bare skje etter først å ha innhentet forhåndsgodkjennelse. Får å få slik forhåndsgodkjennelse, må man vite innreisedato og utreise dato. Det er også praktisert en grense på maks 14 dager. Nå har imidlertid EU domstolen avsagt sin dom over Danmark og Finland som har tilsvarende regler som Norge. Kort fortalt er disse landenes praksis (inklusive Norge) i strid med EU/EØS avtalens hovedregel om fri flyt av varer og tjenester mellom EU/EØS landene. Den som skal benytte sin utenlandske firmabil i Norge, må imidlertid være i et arbeidsforhold i bedrift/avdeling som eier bilen, men det er ikke krav om hvor mye arbeids som utføres i utlandet, så lenge det er et reelt arbeidsforhold. Du kan lese hele dommen her. Daglig leder i firmaet som driver grunder.as skrev dette til meg kl. 14:29 i dag: Hei Gunnar Ikke hør på rykter, det vil i dette tilfellet kunne bli kostbart.... Det er selfølgelig mulig å opprette et NUF i Sverige ,kjøpe bil og kjøre der, men du kan ikke kjøre denne bilen i Norge med mindre du må betale for dette Vi kjører en sak mot Toll og avgiftsdepartementet der vi hevder fri flyt av varer og tjenester innen EU Hva det ender opp med aner jeg ikke, men tid tar det iallefall....... Ting som høres for godt ut til å være sant er som regel det, desverre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steffen_sandnes Skrevet April 18, 2006 Share Skrevet April 18, 2006 rart de skriver det inne på sidene sine da?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 18, 2006 Share Skrevet April 18, 2006 rart de skriver det inne på sidene sine da?? Regel nummer 1 når det gjelder internettet... ikke tro på alt du leser... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet April 18, 2006 Share Skrevet April 18, 2006 rart de skriver det inne på sidene sine da?? Les det en gang til.. du tolket det nok akkurat slik du ville tolke det, men er enig i at det var skrevet på en rar måte. Det står at det har kommet en dom i Danmark og Finland som gjør at disse reglene ikke lenger gjelder der, og så står det at et firma har klaget Norge inn for EFTA's overvåkningsorgan for det samme, men for Norge er det enda ikke kommet noen dom, og det vil visst nok ta tid. I Norge må det fortsatt innhentes spesialtillatelse. Fra det du pastet: "Polar Medica Ltd. www.polarmedica.com et selskap som ble opprettet av FIRM Inc. har klaget norske myndigheter inn for EFTA's overvåkningsorgan og fått full medhold i at Norge bryter med EØS artikkel 28. Norske myndigheter har i flere år praktisert et regelverk som er i strid med EØS avtalen, jmf. "Forskrift om avgiftfri innførsel og midlertidig bruk av utenlandsregistrert motorvogn i Norge" Ihht. §5 g) kan slik bruk bare skje etter først å ha innhentet forhåndsgodkjennelse. Får å få slik forhåndsgodkjennelse, må man vite innreisedato og utreise dato. Det er også praktisert en grense på maks 14 dager." Her er det altså fortsatt denne §5 g) som omtales ovenfor som gjelder. Man må vite innreise og utreisedato, og det innenfor maks 14 dager.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 18, 2006 Share Skrevet April 18, 2006 Les det en gang til.. du tolket det nok akkurat slik du ville tolke det, men er enig i at det var skrevet på en rar måte. Det står at det har kommet en dom i Danmark og Finland som gjør at disse reglene ikke lenger gjelder der, og så står det at et firma har klaget Norge inn for EFTA's overvåkningsorgan for det samme, men for Norge er det enda ikke kommet noen dom, og det vil visst nok ta tid. I Norge må det fortsatt innhentes spesialtillatelse. Fra det du pastet: "Polar Medica Ltd. www.polarmedica.com et selskap som ble opprettet av FIRM Inc. har klaget norske myndigheter inn for EFTA's overvåkningsorgan og fått full medhold i at Norge bryter med EØS artikkel 28. Norske myndigheter har i flere år praktisert et regelverk som er i strid med EØS avtalen, jmf. "Forskrift om avgiftfri innførsel og midlertidig bruk av utenlandsregistrert motorvogn i Norge" Ihht. §5 g) kan slik bruk bare skje etter først å ha innhentet forhåndsgodkjennelse. Får å få slik forhåndsgodkjennelse, må man vite innreisedato og utreise dato. Det er også praktisert en grense på maks 14 dager." Her er det altså fortsatt denne §5 g) som omtales ovenfor som gjelder. Man må vite innreise og utreisedato, og det innenfor maks 14 dager.. Jeg vet ikke om det kommer helt klart frem i denne diskusjonen, men den danske stat tapte faktisk den saken mot EU domstolen. Imidlertid kan stadig det enkelte land innenfor EU/EØS fastsette egne spesielle avgifter (les: i Danmark heter det "registreringsavgift") som i praksis gjør bilene er like dyre som før.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet April 18, 2006 Share Skrevet April 18, 2006 Jeg vet ikke om det kommer helt klart frem i denne diskusjonen, men den danske stat tapte faktisk den saken mot EU domstolen. Imidlertid kan stadig det enkelte land innenfor EU/EØS fastsette egne spesielle avgifter (les: i Danmark heter det "registreringsavgift") som i praksis gjør bilene er like dyre som før.... Er du sikker på at det er snakk om samme dom..? Her er det vel kun snakk om å slippe å søke om spesialtillatelse for midlertidig bruk av utenlandsk kjøretøy? I følge grunder.as finnes det høyesterettsdom for dette i både Finland og Danmark.. men ikke i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 19, 2006 Share Skrevet April 19, 2006 Er du sikker på at det er snakk om samme dom..? Her er det vel kun snakk om å slippe å søke om spesialtillatelse for midlertidig bruk av utenlandsk kjøretøy? I følge grunder.as finnes det høyesterettsdom for dette i både Finland og Danmark.. men ikke i Norge. Det vil jeg tro... EU-kommisjonen mente at når man ikke i en lengre periode hadde annledning til å benytte et utenlandsk kjøretøy i Danmark uten at det utløste et krav om en avgift på kjøretøyet var det til forhindring for fri flyt av varer og tjenester (les: pendling, midlertidig arbeide og flytting). De stevnet derfor den danske stat for brudd på en eller annen traktat som også Danmark har skrevet under på... og vant (selvfølgelig) saken í EU-domstolen. Det ironiske er imidlertid at hvert enkelt land i EU/EØS området allikevel har lov til å fastsette nasjonale avgifter på f.eks biler... avgiftene må bare ikke være en slags toll (slik traktaten forbyr), men avgiften kan godt være f.eks en miljøavgift, registreringsavgift.... you name it... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet April 19, 2006 Share Skrevet April 19, 2006 Men hvis det er en registreringsavgift så kan de vel ikke kreve at utenlandske biler midlertidig i landet skal betale den? Ergo er vel målet (i denne saken) oppnådd? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå