Gå til innhold

Problemer e60?


bmw pat
 Share

Anbefalte innlegg

Vurderer å bytte min e39 ut med en e60. Fortrinnsvis en 520i. Noen som har kjennskap til disse bilene ang. typiske problemer? Økonomien tillater ikke å kjøpe en nyere bil enn 2004, så da er vel garantien gått ut, er det da standard feil/problemer som bør være utbedret før en kjøper en slik bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hæ?! :shock: Er det sant? 4 sylindret bensin i E60 520?

Nei... dette er ikke sant fordi den motoren leveres ikke til E60/61. Den minste motoren i denne modellen er når det gjelder bensinmotorer 523i med N54B25 motoren som er en rekkesekser på 2497 cm3. Denne motoren har 177 HK ved 5800 rpm og 230 Nm ved 3500 rpm. 520d har den velkjente M47D20 motoren på 1995 cm3, 163 HK ved 4000 rpm og 340 Nm ved 2000 rpm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har sysnpunkter vedrørende manuell/automat i e60?. Ser at det ligger en del manuelle på nettet faktisk. Det virker på meg som det er flere som har kjøpt manuell i e60 enn det var i e39 i sin tid.

Dette er vel kanskje en bil som de fleste ville velge automat i?

Noen som har peiling på om det er mye vanskligere å selge en manuell bil kontra en automat?

Hvilket forbruk må en regne med i en 520I? Stor forskjell her på manuell/automat? Kjører ca 30000 km i året så bensinforbruket har litt å si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har sysnpunkter vedrørende manuell/automat i e60?. Ser at det ligger en del manuelle på nettet faktisk. Det virker på meg som det er flere som har kjøpt manuell i e60 enn det var i e39 i sin tid.

Dette er vel kanskje en bil som de fleste ville velge automat i?

Noen som har peiling på om det er mye vanskligere å selge en manuell bil kontra en automat?

Hvilket forbruk må en regne med i en 520I? Stor forskjell her på manuell/automat? Kjører ca 30000 km i året så bensinforbruket har litt å si

Iht. BMW skal E60 520i bruke med hhv. manuelt og automatgear gjennomsnitlig 0,90 l/mil og 0,98 l/mil ved blandet kjøring. Med manuelt gear bruker den 9 sekunder blank på 0-100 Km/t og topphastigheten er 230 Km/t. Med automatgear bruker den ditto 9,9 sekunder på 0-100 Km/t og topphastigheten er 226 Km/t. For å sette dette i et relativt perspektiv... E39 med M54B22 motoren og automatgear var ikke BMW´s mest harmoniske komposisjon... selvom motoren utvilsomt er en av BMW´s absolut beste gjennom tidene. Årsaken er naturligvis at kun 210 Nm ved 3500 rpm er litt tynt i en bil som veier nesten 1700 Kg. Jeg tror ikke at det er helt ulikt vedr. E60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alttid like overrasket over din kunnskap på fakta opplysninger om Bmw. jeg har nå en e39 528ia touring. synes denne motoren fungerer fint med automat. Jeg og er litt redd for at 520 skal bli tregt med automat. Drar campingvogn på sommeren, så det er jo greit å ha litt å "gå på". På den annen side så er det kjedelig hvis en e60 med manuell blir "kald" på bruktmarkedet om noen år. Har fulgt med på finn og autodb en stund og det er de samme bilene som går igjen. Ser ut som de e60 som er annonsert blir liggenede en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alttid like overrasket over din kunnskap på fakta opplysninger om Bmw. jeg har nå en e39 528ia touring. synes denne motoren fungerer fint med automat. Jeg og er litt redd for at 520 skal bli tregt med automat. Drar campingvogn på sommeren, så det er jo greit å ha litt å "gå på". På den annen side så er det kjedelig hvis en e60 med manuell blir "kald" på bruktmarkedet om noen år. Har fulgt med på finn og autodb en stund og det er de samme bilene som går igjen. Ser ut som de e60 som er annonsert blir liggenede en stund.

Uten å legge utidige premisser for ditt valg av en ny BMW vil jeg mene at overgangen fra en E39 528ia Touring til en E60 520i under alle omstendigheter blir i største laget... og spesielt hvis du skal trekke en campingvogn. Din M52B28 motor yter tross alt hele 280 Nm ved 3950 rpm... og det er en hel verden til forskjell fra 210 Nm ved 3500 rpm når man f.eks skal trekke en campingvogn på en fornuftig måte med automatgear. Var jeg deg ville jeg enten ha satset på en pent brukt E60/61 525d... eller en tilsvarende pent brukt E60/61 525i... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg her at overgangen blir nok stor, men vogna henger kun på bilen 2 uker i året, så det skal jeg nok overleve. Resten av året trenger jeg egentlig ikke kraften 528'en kan levere. Skulle gjerne gått for en diesel, men prisen blir for stiv. Har satt meg et tak på ca 400tusen, så 520i er nok det eneste alternativet. Føler egentlig for å gå for en manuell med tanke på forbruk og prestasjon, men er veldig usikker. Virker på meg som bilene er tungsolgte, og en skal jo kvitte seg med den en dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg her at overgangen blir nok stor, men vogna henger kun på bilen 2 uker i året, så det skal jeg nok overleve. Resten av året trenger jeg egentlig ikke kraften 528'en kan levere. Skulle gjerne gått for en diesel, men prisen blir for stiv. Har satt meg et tak på ca 400tusen, så 520i er nok det eneste alternativet. Føler egentlig for å gå for en manuell med tanke på forbruk og prestasjon, men er veldig usikker. Virker på meg som bilene er tungsolgte, og en skal jo kvitte seg med den en dag..

Du har utvilsomt et poeng når det gjelder spørsmålet om bilen burde ha et automatgear eller et manuelt gear. Jeg tror... altså tror (!)... at om 3-4 år frem i tid vil en E60 appellere til et vesentlig bredere marked enn i dag (pga. en lavere pris) og det betyr at flere vil; når den tid kommer, verdsette en E60 med manuelt gear (og for ikke å snakke om et manuelt gear i kombinasjon med M54B22 motoren). Et annet poeng er at det alltid er de rimeligste modellene i en modellserie som holder seg best i pris (les: "snikmodeller" med manuelt gear og uten trivielt ekstrautstyr)... og det gjør de nettopp fordi mange flere har råd til å kjøpe disse modellene. Ergo tror jeg fint at du kan sikre deg økonomisk (hvis det er mulig når man kjøper en bil ?) ved å kjøpe en E60 520i med manuelt gear, men det viktigste er imidlertid at du selv kan leve med denne modellen... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den annen side har jeg også kikket litt rundt på e46 touring. Får jo en 2003/2004 320d til 350tusen. Motormessig blir vel dette litt "kjekkere". Forbruket blir vel også en del lavere. Plassmessig blir det vel trangere. Eneste ankepunktet er vel rusten i dører og panser. Kan tenke meg (uten personlig erfaring) at e46 har mindre feil, i og med at den har vært en del år på markedet. Liker designet innvendig og utvendig, men personlig må jeg si det ser en del "eldre" ut en en e60, men det skulle vel bare mangle når modellen kom i 99. Er litt opptatt av at bilen skal fungere uten mye verkstedbesøk når en legger ut 400k og bilen er kjørt 0-50tusen km. Ser du har en e46, noen positive/negative erfaringer du kan dele med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har mest lyst på aut, i det daglige så kjøp det, ellers kommer du til å angre. Aut. kommer til å gjøre bilen LETTERE å selge om noen år, det er bare den smale gruppen her på forumet som er så opptatt av manuell. Vi på dette forumet og andre forum er ikke representative for den vanlige BMW eier fordi vi er de "ivrige". De aller aller fleste BMWeiere er på langt nær så bilinteressert som vi er, og de, ja de velger helst automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den annen side har jeg også kikket litt rundt på e46 touring. Får jo en 2003/2004 320d til 350tusen. Motormessig blir vel dette litt "kjekkere". Forbruket blir vel også en del lavere. Plassmessig blir det vel trangere. Eneste ankepunktet er vel rusten i dører og panser. Kan tenke meg (uten personlig erfaring) at e46 har mindre feil, i og med at den har vært en del år på markedet. Liker designet innvendig og utvendig, men personlig må jeg si det ser en del "eldre" ut en en e60, men det skulle vel bare mangle når modellen kom i 99. Er litt opptatt av at bilen skal fungere uten mye verkstedbesøk når en legger ut 400k og bilen er kjørt 0-50tusen km. Ser du har en e46, noen positive/negative erfaringer du kan dele med meg?

Det kan jeg... og jeg har først og fremst ikke antydning til rust selvom jeg bor i fuktige Danmark (Århus). Vår E46 318dT er produsert i november 2002 (facelift) og har rullet ca. 80000 Km. Jeg har hatt to problemer med min bil: sveiseskjøtene i katalysatoren gikk "opp i limingen" ved ca. 60000 Km (garantisak) og jeg har skiftet bærearmene foran fordi opphengskulene var utslitte ved ca. 76000 Km (dessverre ikke garantisak og svindyrt). Ellers har bilen fungert perfekt for en familie på fire... to voksne og to barn (13 og 3 år gamle) i snart tre år.

Vi har et sommerhus noen kilometer nord for St. Tropez i Syd-Frankrike og i den forbindelse har bilen absolut tilfredstilt alle våre forventninger... akkurat nok plass, rimelig "handy" størrelse, økonomisk, pålitelig, bra ytelser og ikke minst det faktum at det er en BMW... :D... Vi har den samme M47D20 motoren som er montert i dagens E90/91, men uten common-rail... og det betyr at den yter 115 HK ved 4000 rpm og 265 Nm ved 1750 rpm. Med et manuelt gear er det lett å utnytte disse kreftene maksimalt og objektivt vurdert er det egentlig mer enn nok ytelser i relasjon til det skandinaviske trafikkbildet. E46 318dT skal iht. BMW bruke gjennomsnitlig 0,56 l/mil ved blandet kjøring og det passer ganske godt med våre erfaringer.

Ved kjøp av en E46 320d med 150 HK tror jeg du vil oppleve den samme erfaringen... en fantastisk god bil som på ingen måte er gammeldags og med et kraftoverskudd som overbeviser selv med et automatgear. Når du evt. er i dette "modus" hvorfor ikke ta den helt ut å gå for tidenes mest harmoniske BMW etter E46 M3... E46 330dT med automatgear ?... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...