Gå til innhold

Noe å prøve i norge?


C0bra
 Share

Anbefalte innlegg

Det er bare det at det de gjør er ikke lovelig..

Kommer det en bil bak som hinter til at han vil forbi, så er du faktisk lovpålagt å slippe han forbi.. Uansett hvor fort/sakte du kjører!

Tenk om typen er på vei til sykehuset med barnet sitt som har slutta å puste eller no?

Tror faktisk det står noe sånt som: Du skal redusere farte, kjøre inn til siden og om nødvendig stoppe for å assistere en forbikjøring.

I veitrafikkloven. (Om ikke det er ordrett, så betyr det hvertfall det samme)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo ikke akkurat noe mere flyt i trafikken hvis alle skulle holdt den samme farten på motorveiene.

Å hvordan kom du frem til den konklusjonen? Best flyt i trafikken er jo nettopp når alle sammen holder samme hastighet. Og veiene tar trygt unna mest biler i en hastighet av under 30km/t. Noe å tenke på.

http://www.matematikk.org/artikkel/vis.php?id=891

Er vel ikke så veldig relevant den matematiske formelen der:)

Er vel fortsatt 3 sekundersregelen som gjelder i norge, og ikke at man skal kunne stoppe for forankjørende bil viss denne skulle stoppe momentant.

Desto høyere hastighet desto mer effektiv trafikkavvikling(I antall biler som kan passere et visst punkt på en gitt tid).

En har jo selvsagt trafikkregler for at en skal kunne stoppe på den strekningen en ser av veien(Eller noe sånt)

Inntil du klarer å vise til en annen matematisk modell, ser jeg på ditt innlegg som lite tilførende.

3 sekundersregelen i kø er mindre relevant enn formelen - jeg kjører i kø hver dag, mine observasjoner baserer på at vi følger så tett på den foran i køen at det er liten sjanse for at noen andre skal smette mellom. 3 sekunder i 40km/t vil si 33 meter, der er det plass til et vogntog. Kjører du med så stor margin i kø??? 3 sekundersregelen baserer ikke på effektiv trafikkavvikling.

Hvor er det formelen feiler da, godeste Mr_Sunde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du skal regne ut kapasiteten på for eksempel en motorvei der alle kjører i samme hastighet og med 3 sekund mellom alle bilene.

Du vil da få en bra økning i antall biler som passerer et vist punkt pr time med fartsøkning fra 30 til 80 km i timen.

En bør jo ta utgangspunkt i trafikkregler, og ikke hvordan folk kjører.

Den formelen er kun gyldig når du til enhver tid holder sånn avstand at du skal klare å stoppe viss bilen foran deg stopper momentant. Tviler på at det er noen som kjører sånn i kø og:)

Utgangspunkt er at du skal ha 3 sekund mellom bilene. 1 bil=5 meter

Kapasitet på et felt blir da:

Ved 30 km/t: ca. 939 biler/timen

Ved 80 km/t: ca. 1116 biler/timen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå står det faktisk ingenting så vidt jeg vet om 3 sekunders avstand i hverken vegtrafikkloven eller trafikkreglene, men Trygg Trafikk sa en gang at å telle til 1001-1002-1003 var en fin tellemåte for å holde avstand.

Jeg antar det står formulert som: "holde trygg avstand til forankjørende" eller noe slikt i lovverket. Jeg foreslår du tar en titt på det norske folks kjørevaner i kø, så vil du nok se det nok kun du som holder 3 sekunders avstand i køkjøring over 30km/t... jeg må få legge til at formelen jeg viser til er litt mer drøftet enn tallene du kommer med, selv om de sikkert er klare nok ved 3 sekundersregelen - som ikke er en regel.

MacSi, det hadde vært fint om du klarer å få litt hold i det du skriver, for jeg tror deg ikke. Det eneste jeg klarer å til dels være enig i er at om et kjøretøy er i ferd med å passere deg, så skal du la kjøretøyet passere, og om nødvendig bremse ned for å la kjøretøyet foreta forbikjøringen på en sikker måte. Men om det kommer en bak meg uten blinkende blålys, er jeg ikke pliktig til å slippe han frem, i den grad jeg holder foreskrevet hastighet. Når det er sagt, har jeg heldigvis hørt at det har hendt at køsamlere har blitt bøtelagt for å kjøre vesentlig under fartsgrensen, men bortsett fra det, er jeg temmelig rettssterk så lenge jeg følger trafikkreglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke skryte på meg å holde så god avstand til biler foran meg:)

På den annen side så er det vel heller få eller ingen som kjører sånn at du til enhver tid kan stoppe i tilfelle bilen foran deg skulle stoppe momentant:)

Å si ingen er kanskje å ta i, men jeg ser mange som lett kunne laget kaos om et par andre forutsetninger hadde vært tilstede ja....Jeg er selv mektig lei av andre som sniker i kø, kjører i et mindre fylt kjørefelt for å skifte inn i "min" kø rett før et kryss. Jeg kaller det sniking, og min måte å forhindre sniking er å legge meg på støtfangeren til bilen foran, vel vitende om at jeg kan forårsake et sammenstøt. Det er rart hvordan mange av oss forandres bak rattet. Vi kan prate vennlig med en fyr i kaffekøen på Statoil, 2 minutter etter er du villig til å gi han en på trynet for å snike i køen. De andre - som står i rett kø i utgangspunktet blir så stående igjen på andre siden av krysset - for å vente på neste grønne lys - og køsnik... :x

Når du skriver stoppe momentant er jeg jo også litt usikker hvor du vil. Jeg mener at i trafikkreglene står det at man skal klare å stoppe for enhver påregnelig hindring. Jeg er vel av den oppfatning at hadde alle holdt sin plass i køen - og ikke sneket, ville momentane bevegelser blitt unødvendig. Påregnelige hindringer er som skrevet påregnelig. Det er ikke påkrevd at man skal klare å stoppe for uventede hindringer.

Så, om et småfly går i bakken rett foran bilen, og du ikke klarer å stoppe i tide, er du uskyldig, selv om piloten skulle være så heldig å overleve styrten, bare for å bli påkjørt og drept av bilen.

Men som du skriver, må vi regne med at ting skjer i kø, for enhver som bryter køen er med på å skape et kaos. Andres reaksjon på denne forandringen er det eneste som forhindrer kaoset. Med det vil det kanskje være naturlig å ta høyde for å stoppe momentant i kø - og hold god avstand til forankjørende.

3 sekundersregelen er egentlig kun optimal ved de hastigheter norske landeveier generelt har, 80km/t. Bremselengden til et kjøretøy 4-dobles ved en dobling av hastigheten, dermed er det forsvarlig å holde mindre avstand ved lavere hastigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...