Gå til innhold

E32 735 koker over...why ?


Hakon
 Share

Anbefalte innlegg

Hei og hopp.

kom hjem fra Sør Afrika i går og skulle ta en tur i 7'ern... kjørte i 5 min før bilen koket voldsomt.

Fulgte godt med på temp.måleren i bilen og nåla var på arbeidstemp helt til den plutselig lurte seg lang bort mot høyre (altforvarmt)

Stoppet og sjekket saken hvorpå det viste seg at det ikke var spesielt mye vann igjen i vanntanken.

kjørte bort til et parkeringhus for å handle mat og mens jeg kjørte dit gikk den varm på nytt.

skrudda av lokket og vannet sto ut som en eksplosjon...

så også under bilen at det da var alarmerende mye vann som rant ut..

kunne da med sikkerhet slå fast at det var en lekasje et eller annet sted, men det merkelige er at jeg kunne fortsette og kjøre etter dette uten problemer. Fylte på med vann og kjørte afsted med nålen 1mm over arbeidstemp.

åpenbart at det lekker i og med at det lå 2 liter vann under bilen i parkeringshuset der, men jeg skjønner ikke hvorfor jeg da kunne fylle på og så kjøre afsted igjen.

er 99% sikker på at termostaten er gåen ( ble fortalt dette av noen her på dette forumet da jeg rett efter jul kjørte og plutselig mistet all varme i coupe) kan dette ha noe med saken å gjøre?

Bilen var også helt (!?) tom for olje etter at den ble kjørt en gang mens jeg var på ferie. Også da kokte den over.

Fylte på med 5 liter Esso olje (halvsyntetisk)..

Noen her som har peil på hva som kan være galt... jeg for min del tror det er så enkelt som at kjlevæskebeholderen lekker.. men kanskje noen har bedre forslag... verdt et forsøk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm kan være termostaten. Men også vannpumpa eller lekasje i kjølevannbeholdern.. Kan også være toppakninga som er blåst. Jeg håpte på en av di tingene, men hos meg var det nok toppen som var sprekt i 5te sylinder! Sjekk om du har olje i systemet ditt. Eller om det ligger kjølevann under toppdekselet ditt, da er nok toppen gåen.

Mvh ferieguru

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg vil påstå at du var en idiot som kjørte videre.. Når bilen først koker, og du ser at litervis med vann forsvinner, så er ikke lenger temperaturgiveren i vann, og den har ingenting å føle på (kanskje damp om det koker), så da er det jo ikke rart at tempmåleren går nedover. Nå står det ikke noe om temperaturen på vannet du helte på, men du skal ALDRI helle kaldt vann på en varm motor, det er oppskriften for å få sprekker i godset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei ok.. det visste jeg ikke, men gjort er gjort og spist er spist... skal ta den ned til Stenshagen nu på Mandag... men var altså en topp-paking som måtte repareres. ikke topplokk slik jeg beskrev tidligere.

topp-pakning altså... hva tenker vi om det ? 19000 er en grei pris for å fikse det ?

Beklager at jeg skrev feil.

det altså ikke "sprekker i godset"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster det 19000.- å skifte toppakning har du blitt grundig lurt! men er det hær snakk om plansliping/overhaling av topp med i pris, er det vell bortimot det det vil koste ja.. når verksted opererer med timepris på 7-8oo nok. er det ikkje rart prisane blir stive. ring GS/os å litt rundtom. få tak i en topp med garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja ok... det verkstedet er nok litt lure ja.. skal se hva Stenshagen har å si... håper det er noe bedre en 19000...

men kan vi kjøre bilen bort dit er spørsmålet... er 1 km ca

fra hoff til drammensveien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville personlig latt den motoren stå heeeelt i ro til du får tak i kompetente folk til å kike på den ja.. en overoppheta motor har det og med å få slappe stempelringa,med påfølgande oljeforbruk/dårli kompresjon. Går utifra att du har automatgir på bilen. da må den for all del ikkje slepast! då får du i tillegg automathavari! da blir det lite 7,serie igjen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips i denne sammenhengen i tilfellet det er flere som opplever litt varm motor.....

Skru aldri av lokket på kjølevæskesystemet når motoren/systemet er varmt. Kjølesystem på en motor jobber under trykk og det vil da si at kokepunktet er nærmere 120 grader. Men da lokket åpnes og trykket blir borte så er kokepunktet 100 grader. Så hvis temperaturen i kjølevæsken var 110 gr. f. eks. og lokket åpnes...........ja trenger vel ikke si mere om hva som skjer da.

Var en bilmekaniker som lærte meg dette en gang. Tipper det er mange som ikke har hørt det før.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...