Gå til innhold

Teoriprøven!


Dirty
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Personlig syns jeg det ville være feil å gjøre det Enklere å ta lappen.. Ser mye rart ute på veiene, så om det er blitt litt værre å få lappen i hånden så syns jeg ikke det gjør noe...

Den uttalelsen støtter jeg 100%... her i Danmark vurderer myndighetene forøvrig seriøst å innføre en såkalt obligatorisk "modenhetstest" (lik den de har ved opptaket på politiskolen) for personer under 20 år (de vurderer frem til og med fylte 25 år). Jeg lurer litt på hvordan gutta kommer til å oppleve/føle det hvis de stryker på denne testen... kanskje litt pinlig... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Tok teoriprøven i går, hadde 7 feil, holdt akkurat:) Leste ikke my i boka, men øvde på teoritentamen.no, fikk mange av de samme spørsmålene på den vrikelige prøve, akkurat samme bilde og spørsmål. Så det er et tips fra meg til deg som ska ta teoriprøven, øv på teoritentamen.no :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
  • 3 months later...

Personlig syns jeg det ville være feil å gjøre det Enklere å ta lappen.. Ser mye rart ute på veiene, så om det er blitt litt værre å få lappen i hånden så syns jeg ikke det gjør noe...

Den uttalelsen støtter jeg 100%... her i Danmark vurderer myndighetene forøvrig seriøst å innføre en såkalt obligatorisk "modenhetstest" (lik den de har ved opptaket på politiskolen) for personer under 20 år (de vurderer frem til og med fylte 25 år). Jeg lurer litt på hvordan gutta kommer til å oppleve/føle det hvis de stryker på denne testen... kanskje litt pinlig... :roll:

Det ser ut til at de samme tankene nå også har streifet norske myndigheter og trafikkforskere... og jeg er enig... :wink:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 899963.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Jeg møtte opptill flere som var godt oppe i årene, men fortsatt ikke modne nok til å ferdes i trafikken når jeg gikk hjem lørdag kveld sånn rundt ett-tida.. :wink::roll:

Det kan godt bli (mye!) vanskligere å ta lappen, men det er nok av tullekjørere og folk uten et snev av bilkontroll av de eldre også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en person er moden nok til å kjøre bil eller ei ved nåværende aldersgrense på 18 år burde i såtilfelle være en vurdering av fagfolk. Finnes personer som er umodne for sin alder, eller moden for sin alder. Vil tro dette også reflekteres i hvordan personen håndterer en bil på offentlig vei.

Å Heve denne aldersgrensa til 23 år blir å gre alle under en kam.

Men generellt å heve denne grensa blir litt for dumt i henhold til andre aldersgrenser vi har her til lands. F.eks stemmerett ved 18 år. Hvordan kan man da forsvare at 18åringer er modne nok til å velge hvem som styrer et land? Nå har det jo også vært snakk om å senke aldersgrensa på å stemme til valg.

Også den uskrevne regelen om 16 år for å få barn. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en person er moden nok til å kjøre bil eller ei ved nåværende aldersgrense på 18 år burde i såtilfelle være en vurdering av fagfolk. Finnes personer som er umodne for sin alder, eller moden for sin alder. Vil tro dette også reflekteres i hvordan personen håndterer en bil på offentlig vei.

Å Heve denne aldersgrensa til 23 år blir å gre alle under en kam.

Men generellt å heve denne grensa blir litt for dumt i henhold til andre aldersgrenser vi har her til lands. F.eks stemmerett ved 18 år. Hvordan kan man da forsvare at 18åringer er modne nok til å velge hvem som styrer et land? Nå har det jo også vært snakk om å senke aldersgrensa på å stemme til valg.

Også den uskrevne regelen om 16 år for å få barn. :roll:

Den seksuelle lavalder i Norge er faktisk 16 år (straffeloven § 196 første ledd)... ergo er det en lov og ikke kun en uskreven regel (sedvane). Jeg forstår forøvrig ditt poeng, men jeg mener at det er en stor forskjell på å stemme ved f.eks et Stortingsvalg enn å ferdes i trafikken der man relativt hurtig kan komme til å skade andre på liv og helse. En modenhetstest a la den de har i politiet/forsvaret kan være et fornuftig alternativ før man evt. skal ha lov til å kjøre opp. En slik test kunne man også knytte opp til den kommende regelen om at førerkortet kun skal ha en gyldighet på ti år i fremtiden (EU direktiv)... altså må man i fremtiden ta en teoriprøve samt kjøre opp hvert tiende år. Det er jo ingen folkerett å ha førerkort... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov til å ha sex selv om man er under 16 år om begge parter er under den seksuelle lavalder.

Jeg har ingne problemer med å heve aldersgrensen for sertifikat klasse B. Skal staten gjøre det vil jeg gjerne vite det på forhånd slik at jeg kan kjøpe et stort parti billige scootere fra Kina:D

Gutter i 18 års alderen vil alltid kjøre litt villmann. Kjenner ingen som ikke gjorde det de første dagene. Når man blir litt eldre forstår man at det ikke nytter å gjøre det på vanlige veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutter i 18 års alderen vil alltid kjøre litt villmann. Kjenner ingen som ikke gjorde det de første dagene. Når man blir litt eldre forstår man at det ikke nytter å gjøre det på vanlige veier.

Her må jeg si meg litt uenig. Uavhengig av alder når man får lappen, vil så godt som alle teste sine grenser, ente 18 eller 30 år. Det er når man først får erfaring bak rattet man skjønner at det er lite vist å kjøre villmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg si meg litt uenig. Uavhengig av alder når man får lappen, vil så godt som alle teste sine grenser, ente 18 eller 30 år. Det er når man først får erfaring bak rattet man skjønner at det er lite vist å kjøre villmann.

Det er nok ikke helt uten grunn at unge menn er overrepresentert i alvorlige trafikkulykker som f.eks skyldes høy fart... og det er derfor ikke så merkelig at anbefalingene fra trafikkforskere går i retning av å anbefale en høyere aldersgrense for førerkortet. Personlig heller jeg mer til en modenhetstest i forbindelse med oppkjøringen... enten du er 18 år gammel eller 40 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...