Gå til innhold

Prosjekt-research - E30-bygging.


Dazed
 Share

Anbefalte innlegg

Så, min nåværende prosjekt(fantasi)plan er som følger:

*Skaffe E30-objekt. Helst 2-dørs uten takluke. Noenlunde helt og fint karosseri.

*Skaffe motor og girkasse. Alternativer er M50b25 og manuell kasse fra en E34, motor og kasse fra E34 M5 (S38b3X) eller *sikle* en S50b30/b32 med kasse, og en bunnpanne fra E34 med sekser.

(M50b25 er det kanskje tilogmed mulig å få godkjent av biltilsynet her, siden det fantes E30 med 2,5 liters slagvolum og 170 hester originalt? Har alle E30-er samme karosseri, eller er de med stor motor forsterket på noen måte?)

*Skaffe bærearmer, spindler, nav, etc. fra E36 (325 eller tøffere), for å tåle effekten, få 5-bolt, og for å få montert heftigere bremser. (Hva trenger jeg egentlig? Må jeg bytte hele hjulopphenget, eller holder det f.eks. med undre bærearm og navet?)

*Skaffe heftigere bremser. (E36 M3/328, e.l. Tar-Ox? Annet?)

*skaffe en bakstilling med diff fra Z3 M-roadster, M Coupe, Z3 2,8, 328 Compact e.l.

Så vidt jeg forstår, er alt dette relativt Bolt-on. Ikke sant?

Det eneste jeg ikke har anelse om nå, er hva slags kardang/mellomskasel/kryss jeg må bruke, og hva slags modifikasjoner som evt. må gjøres med dem.

Jeg hadde planer om å kjøre med originale E46 stålfelger (ET42), men er dette noen god idé? Originalt på E30 er jo ET35. Ja, det blir godkjent, siden sporvidden endres med 14mm For E36-bærearmene er vel like lange som E30?), men er det lurt? Tenkte å skaffe noen R-dekk i 205/55-15. Hvis jeg blir rik, kan jeg jo se etter noen tøffe, smidde felger også. (OZ, Compomotive, Speedline, BBS)

Hvis jeg får dette på plass, blir jobben med bur, racingstoler, flocking av dashboard, midtkonsoll og dørsider, samt utrenskning av unødvedig innredning, bare kosejobb. ;-)

Hjelp og tips mottas fremdeles med masse takknemlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det stemmer, burde jo det gjøre ting litt lettere, ja. Mao. burde alle E36-bakaksler passe? Gjør de det, altså? Har de samme sporvidde, etc, eller må man trikse med drivakslene o.l. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken kasse er det du refererer til fra E34/36 som har 1:1 på femte gir???

ZF S5D 320Z er vel ihvertfall direkte på femte

1:4,20

2:2,49

3:1,66

4:1,24

5:1,00

R 3,89

Trodde faktisk alle kassene fra E36 var det. E34 er jeg mer usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skaffe M Roadster bakstilling er ikke lett... E36 M3 skal visst også passe rett på E30 og den tåler en del juling...!

"Vanlig E36 M3" bakstilling vil vel ikke passe på E30?

Den har vel Z-link bakstilling sånn som vanlig E36.

Du må vel gå for Compact, Z3 Roadster eller Z3 Coupe bakstilling får å få det til å passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vanlig E36 M3" bakstilling vil vel ikke passe på E30?

Den har vel Z-link bakstilling sånn som vanlig E36.

Du må vel gå for Compact, Z3 Roadster eller Z3 Coupe bakstilling får å få det til å passe.

Det er mer i tråd med den infoen jeg har overhørt om dette før, ja. Synd det er litt begrenset utvalg av slike biler. Det burde vel la seg gjøre å finne en passelig 328 Compatc-bakstilling brukt i Tyskland eller noe, kanskje?

Lar det seg gjøre å bygge om en "vanlig E36"-bakstilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 years later...

Noen som har tips til greieste måten å få S50 ledningsnettet til å passe i E30? Ett adapter hadde vært topp, men kanskje jeg må få tak i en ny plugg i ene enden , og koble ledningene over i den nye pluggen? Hva pleier folk å gjøre?
Som dere ser er det forskjellig senter i pluggene og begge er hun plugger..IMG_7942.JPG

Endret av Daniel80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...