Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

1'er feil:

-Parklyset var defekt noe jeg ikkje skjønner siden jeg klart og tydelig ser at begge lysene lyser.

-Grøftelys defekt glass. Skulle uansett kjøpe nye.

-Mansjetten på venstre drivaksel mot klokka er løs.

2'er feil:

-Handbrekk: Fikk selvfølgelig standardfeilen med at handbrekket må strammes, siden forskjellen i bremsekraft er større enn 50% av høyeste verdi.

-Oljelekkasje i hjelpekraftstyringa. Bruker å fylle på oljehuset for servoolje kvar andre måned, for da er den nesten tom.

-Feil farge på blinklys. (hørte jeg soting og rødlakkering) Skal uansett bytte til klare blinkers og håper å finne m535 baklykter.

-Batteri ikkje festet.

-El. ledninger i motorrom med manglende klamring

-Traversforinger må byttest

-Skifte endeledd høgre, venstre og paralellstagen

-Skifte hjelpesnekke foring

-Skifte linkestagene på stabstag

-Bilbeltene bak ruller ikkje automatisk tilbake

-Speedometeret virker ikkje. Tok kvelden for eit par dager siden da jeg skulle prøve å rette på kilometerstanden.

-Oljelekkasje fra motoren. Har vel brukt circa 15 liter det siste året. :) slå den.

-Og registrere senkesett i vognkort

Det skulle vel være det hele, 16 feil. Har heldigvis ein mekaniker kammerat som har tilgang på verksted med bukk og presse så det skulle vel være en small sak å utbedre mangelene.

Kan nevne at det for 16 måneder siden vart utført ein NAF test på bilen av forrige eier og da var det bare en 2'er feil på bilen og det var ein bremseslange, men de ser kanskje ikkje på de samme feilene???

Kommer med flere innlegg i denne tråden når jeg trenger hjelp.

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Tja kanskje, bortsett fra oljelekkasjen synest jeg ikkje det er så aller værst. Er jo bare eit spørsmål om en fikser feilene når de kommer eller om en venter til det har blitt en liten fin bunke. Men nå skal bilen bli god som gull og forhåpentligvis blir den å se på vålerbanen i september.

Men selvfølgelig en 84 modell er jo ikkje ny. Bilen har gått 238000km og motoren er byttet til en med ukjent kilometertilstand, som ikkje tikker med rett type olje.

Skrevet

Delane kjem vel på rundt 5000-6000, da inkludert meget dyre klare blinklys glass framme til 400kr stykk hos schmiedmann. Noen orginale deler blir ikkje kosta på denne bilen når den er så gammel, får heller håpe at kvaliteten er tilnærmet like god som orginale så holder de i hvertfall så lenge jeg har tenkt å beholde bilen.

Skrevet

Du skal ha god tillitt til folka på et verksted for å kjøre EU kontrollen der... Jeg tar alltid EU kontroll på nøytralt sted, untatt NAF. På NAF i Oslo får du 2'er feil for stein i skoen...

Skrevet

Biltilsynet skal visst være ett av de bedre plassene å ta EU kontroll, da de ikke har verksted, vanlige verksted kan finne på å finne feil som ikke er der, for så å få jobben med å fikse dette, dette har jeg vært ute for selv, men jeg er jo utdanna bilmekaniker, så jeg gjør alt selv, ingen penger å hente på meg, hehe

Skrevet
Delane kjem vel på rundt 5000-6000, da inkludert meget dyre klare blinklys glass framme til 400kr stykk hos schmiedmann. Noen orginale deler blir ikkje kosta på denne bilen når den er så gammel, får heller håpe at kvaliteten er tilnærmet like god som orginale så holder de i hvertfall så lenge jeg har tenkt å beholde bilen.

Kjøp dele på biltema.. kan vere like orginale dei som du får andre plassa :D

Skrevet
Biltilsynet skal visst være ett av de bedre plassene å ta EU kontroll, da de ikke har verksted, vanlige verksted kan finne på å finne feil som ikke er der, for så å få jobben med å fikse dette, dette har jeg vært ute for selv, men jeg er jo utdanna bilmekaniker, så jeg gjør alt selv, ingen penger å hente på meg, hehe

Synes du rakker ned på alle verkstedene nå, det er ikke mange som har en sånn praksis... Jobber selv på et merke verksted å VI har aldrig påvist feil som ikke er dær.

Biltilsynet går igjennom bilen nøye, er fint det. Får vite alle feilene med doningen da

Skrevet
Biltilsynet skal visst være ett av de bedre plassene å ta EU kontroll, da de ikke har verksted, vanlige verksted kan finne på å finne feil som ikke er der, for så å få jobben med å fikse dette, dette har jeg vært ute for selv, men jeg er jo utdanna bilmekaniker, så jeg gjør alt selv, ingen penger å hente på meg, hehe

Synes du rakker ned på alle verkstedene nå, det er ikke mange som har en sånn praksis... Jobber selv på et merke verksted å VI har aldrig påvist feil som ikke er dær.

Biltilsynet går igjennom bilen nøye, er fint det. Får vite alle feilene med doningen da

Nei det var ikke min hensikt å rakke ned på alle verkstedene, det er selvfølgelig mange bra verksteder rundt omkring men det er en del verksteder som driver med snusk å sånn, dette er stort sett små uavhengige verksted som sliter i konkuransen med de større verkstedene for å overleve.

Personlig så går jeg på ett merkeverksted hvor jeg kjenner de som jobber der når jeg skal på EU å sånn, dette er ett greitt verksted hvor de sier fra om ting og tang, sånn som "vi har denne, men den er jo litt dyr da, vi kan skaffe denne her i stedet og den er like bra og billigere" sånn burde alle verksted vært, kundeservice er viktigere enn noe annet og selvfølgelig at jobben blir gjort på skikkelig vis også da :)

Skrevet

Nå var det ikkje NAF jeg brukte til å gjennomføre EU kontrollen. Vi har 9 verksted på 18000 innbyggerar og jeg brukte det som har nest billigast timepris, 450kr timen. 85% av feilene som de fant visste jeg om på forhånd og slik som jeg kjenner bilen min så stemmer feilene ganske bra.

Skrevet

Vel i hovedsak fordi det har vært vinterhalvår og jeg hater kulde, men nå når jeg har tilgang på verksted er jo jobben uansett gjordt på eit par 3 kveldar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...