Tsbusa Skrevet Mai 16, 2006 Share Skrevet Mai 16, 2006 Hvorfor kom E30 M3'en med bare 4 sylindret motor? Dette har jeg lurt på litt egentlig.. BMW kjennetegner igrunn liksom R-6'ern, og av den nydeligste lyden en motor kan lage! Men så kom E30 M3 med 4'erer.. Hvorfor?.. (Hvis jeg postet denne i feil kategori, vennligst flytt den..) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R.E.H Skrevet Mai 16, 2006 Share Skrevet Mai 16, 2006 jeg har også lurt på d samme... nydelig 6er lyd å så kom den 4ern... men er jo fin lyd av 4ern av m3 motorn å da:P Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dralle Skrevet Mai 16, 2006 Share Skrevet Mai 16, 2006 kanskje noe med vekt å gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Patrick B Skrevet Mai 16, 2006 Share Skrevet Mai 16, 2006 kanskje noe med vekt å gjøre? Ja bedre vektfordeling! Så vil jeg si det er go lyd fra 4ern ihvertfall I DTM serien. Når motoren nærmer seg 10000o/min da er det ikke ille låt!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Mai 16, 2006 Share Skrevet Mai 16, 2006 Hvis jeg skal tippe: 4`er er kortere, dermed bedre vektfordeling. 4`er er mere turtallsvillig og bedre gassrespons. 4`er er lettere også bedre vektfordeling og lettere totalvekt på bilen. Dagen M3er er ikke noen lettvektere. De veier jo nesten 1.5tonn. En E30M3 veier vel rett over 1200kg.. Må bare si at E30M3 er 30 år gammel. En ny BMW har bedre vektfordeling enn en E30, men en ny BMW veier en god del mere også selv om den har masse aluminium. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Magnus Skrevet Mai 16, 2006 Share Skrevet Mai 16, 2006 Hvis jeg skal tippe:4`er er kortere, dermed bedre vektfordeling. 4`er er mere turtallsvillig og bedre gassrespons. 4`er er lettere også bedre vektfordeling og lettere totalvekt på bilen. Dagen M3er er ikke noen lettvektere. De veier jo nesten 1.5tonn. En E30M3 veier vel rett over 1200kg.. Må bare si at E30M3 er 30 år gammel. En ny BMW har bedre vektfordeling enn en E30, men en ny BMW veier en god del mere også selv om den har masse aluminium. Så vidt meg bekjent fikk man vel ikke E30 M3 i 1976..? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Mai 16, 2006 Share Skrevet Mai 16, 2006 HUff... Det har du helt rett i... En liten skiveleif ifra meg.. Skulle stå 20år, ikke 30.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eriklepe Skrevet Mai 16, 2006 Share Skrevet Mai 16, 2006 men den lå nok på tegnebordet leenge før det, så 30 år er sikkert ikke så langt fra sannheten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Mai 16, 2006 Share Skrevet Mai 16, 2006 Tviler sterkt på at E30 M3 ble påbegynt rundt '76. Har lest noen intervjuer med M-gutta, og ut fra det virker det nesten som om de begynner å jobbe med modellene etter at BMW AG er ferdig med standardmodellene.. skal ikke si det er sånn, men har fått litt inntrykk av det ut fra intervjuene. M-bilene kommer jo som regel også alltid et år eller to senere enn standardmodellene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mpower20 Skrevet Mai 16, 2006 Share Skrevet Mai 16, 2006 Er enig i hva Øyvind L. sier men hvis en E30 M3 veier 1200kg så er jo min 325i med automat lettere. Så ville nå tro vektfordeling og motorkarakteristikk var det som avgjorde valget for Bmw teknikerene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FTE Skrevet Mai 17, 2006 Share Skrevet Mai 17, 2006 M3 E30 ble utstyrt med 2,3l 4 syl. fordi (har jeg lest) M Sport den gang forlangte at motoren uten problem skulle klare å varve 9000-10000rpm uten problemer i DTM trim. R6`en hadde for lang veiv rett og slett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R Andersen Skrevet Mai 17, 2006 Share Skrevet Mai 17, 2006 M3 E30 ble utstyrt med 2,3l 4 syl. fordi (har jeg lest) M Sport den gang forlangte at motoren uten problem skulle klare å varve 9000-10000rpm uten problemer i DTM trim. R6`en hadde for lang veiv rett og slett. Det er en av hovedgrunnene ja! Har en brosjyre ang dette hjemme. Skal se om jeg finner den etter jobb, så skal jeg skrive hva det står der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tsbusa Skrevet Mai 17, 2006 Forfatter Share Skrevet Mai 17, 2006 Kjempebra folkens! Nå ble jeg faktisk litt klokere! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RWDF Skrevet Mai 17, 2006 Share Skrevet Mai 17, 2006 Jeg har lest/hørt at de tok motoren fra M1 og kutta av to av sylindrene, for å få bedre vektfordeling osv. De hadde ikke tid til å utvikle en helt ny motor, visstnok. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R Andersen Skrevet Mai 17, 2006 Share Skrevet Mai 17, 2006 Jeg har lest/hørt at de tok motoren fra M1 og kutta av to av sylindrene, for å få bedre vektfordeling osv. De hadde ikke tid til å utvikle en helt ny motor, visstnok. Det stemmer også! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå