Gå til innhold

Hvorfor fikk E30 M3 4 Syl.?


Tsbusa
 Share

Anbefalte innlegg

Hvorfor kom E30 M3'en med bare 4 sylindret motor? Dette har jeg lurt på litt egentlig..

BMW kjennetegner igrunn liksom R-6'ern, og av den nydeligste lyden en motor kan lage! Men så kom E30 M3 med 4'erer.. Hvorfor?.. :?

(Hvis jeg postet denne i feil kategori, vennligst flytt den..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal tippe:

4`er er kortere, dermed bedre vektfordeling.

4`er er mere turtallsvillig og bedre gassrespons.

4`er er lettere også bedre vektfordeling og lettere totalvekt på bilen.

Dagen M3er er ikke noen lettvektere. De veier jo nesten 1.5tonn.

En E30M3 veier vel rett over 1200kg..

Må bare si at E30M3 er 30 år gammel. En ny BMW har bedre vektfordeling enn en E30, men en ny BMW veier en god del mere også selv om den har masse aluminium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal tippe:

4`er er kortere, dermed bedre vektfordeling.

4`er er mere turtallsvillig og bedre gassrespons.

4`er er lettere også bedre vektfordeling og lettere totalvekt på bilen.

Dagen M3er er ikke noen lettvektere. De veier jo nesten 1.5tonn.

En E30M3 veier vel rett over 1200kg..

Må bare si at E30M3 er 30 år gammel. En ny BMW har bedre vektfordeling enn en E30, men en ny BMW veier en god del mere også selv om den har masse aluminium.

Så vidt meg bekjent fikk man vel ikke E30 M3 i 1976..? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler sterkt på at E30 M3 ble påbegynt rundt '76. Har lest noen intervjuer med M-gutta, og ut fra det virker det nesten som om de begynner å jobbe med modellene etter at BMW AG er ferdig med standardmodellene.. skal ikke si det er sånn, men har fått litt inntrykk av det ut fra intervjuene. M-bilene kommer jo som regel også alltid et år eller to senere enn standardmodellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M3 E30 ble utstyrt med 2,3l 4 syl. fordi (har jeg lest) M Sport den gang forlangte at motoren uten problem skulle klare å varve 9000-10000rpm uten problemer i DTM trim. R6`en hadde for lang veiv rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M3 E30 ble utstyrt med 2,3l 4 syl. fordi (har jeg lest) M Sport den gang forlangte at motoren uten problem skulle klare å varve 9000-10000rpm uten problemer i DTM trim. R6`en hadde for lang veiv rett og slett.

Det er en av hovedgrunnene ja! Har en brosjyre ang dette hjemme. Skal se om jeg finner den etter jobb, så skal jeg skrive hva det står der. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest/hørt at de tok motoren fra M1 og kutta av to av sylindrene, for å få bedre vektfordeling osv. De hadde ikke tid til å utvikle en helt ny motor, visstnok.

Det stemmer også! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...