Gå til innhold

Hvordan ta av hengerfeste


Zerpent
 Share

Anbefalte innlegg

Sliter med å ta av hengerfestet på min e46 touring.

Følger instruksjonsboka men får ikke til å vri det hjulet så langt att hengerfestet løsner. Jeg bruker nøkkel til å låse opp, drar hjulet litt ut (ca 5mm) og vrir. Kjenner at det løsner litt men ikke nok til at det detter ut av festet. Det røde merket på hjulet kommer ikke lenger enn begynnelsen på den grønne streken. Ser i boka at det røde merket skal havne ca midt på den grønne streken.

Gjør jeg noe feil eller sitter hjulet bare skikkelig godt fast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på om jeg får låst skikkelig opp med nøkkelen siden jeg får vridd hjulet like mye uten nøkkelen i. Han som hadde bilen før hadde ikke satt på beskyttelseshetta for låsen så jeg måtte bruke litt 5-56 for å løse opp dritten som var der.

Kan det være at låsen er full av dritt slik at den ikke blir skikkelig opplåst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Fikk det av til slutt.

På andre siden av låsen så er det en svart plast hette. Jeg brukte et tynt skrujern for å få av denne hetten. Bak der var det helt vanvittig mye dritt. Spraya på masse 5-56 samtidig som jeg drog og vridde på hjultet som skal låse opp hengerfestet.

Dette løste problemet for meg. Jeg hadde ikke problem med selve nøkkelen da. Det var hjulet som skal låse opp som hadde satt seg fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Har akkurat samme problem som du hadde Zerpent. Jeg gjorde det du tipset om her men det sitter dønn fast! Det virker rustet fast til selve stammen under :( Sitter på en E39 98' touring som jeg nettopp kjøpte, misstenker at det har vært på siden dag 1.

Jeg er ganske sikker på at jeg gjør det riktig:

1. Låser opp

2. Drar hjulet ut 5mm for så å dreie med klokka 45grader til det ikke vil mer (det røde hakket på hjulet peker da mot meg) og holder det der.

3. Røsker løs det jeg er god for, har også prøvd og stå på driten men til ingen nytte.

Brukte en halv boks 5-56 i alle krinkel kroker, får se om det rikker seg etter det har virket en stund men det virker ikke lovende.

Noen andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat samme problem som du hadde Zerpent. Jeg gjorde det du tipset om her men det sitter dønn fast! Det virker rustet fast til selve stammen under :( Sitter på en E39 98' touring som jeg nettopp kjøpte, misstenker at det har vært på siden dag 1.

Hadde samme problem...kjøpte nylig en E36 97 touring, hvor det hengerfeste var rustet fast, så jeg ikke fikk dratt det ut selv om jeg fikk vridd bryteren rundt.

Liten slegge eller tung hammer!!!!

Gi den ett par rapp på begge sider like under kula, så mekanismen får ett sjokk....da burde den løsne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem...kjøpte nylig en E36 97 touring, hvor det hengerfeste var rustet fast, så jeg ikke fikk dratt det ut selv om jeg fikk vridd bryteren rundt.

Liten slegge eller tung hammer!!!!

Gi den ett par rapp på begge sider like under kula, så mekanismen får ett sjokk....da burde den løsne :)

Etter mye hamring på sidene av henger festet skulle de bare to solide kakk på toppen så datt dritten ned :) Røyk pære i ene baklyse pga vibrasjonene sikkert i prosessen hehe, heldigvis hadde jeg en reserve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...