Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
hva står e for?

De har rimelig enkelt forklart kutta ut de øverste 2000rpm av motoren(rødlinja begynner på ca 4500rpm mener jeg) for å oppnå en mer økonomisk motor. Mindre hester enn enn 528i(ettersom de fleste hestene hentes ut over 4000rpm) men like mye, hvis ikke mer moment enn 528i. Mener den har noe lengre gir også sammenlignet med "i" utgaven.

Skrevet
hva står e for?

"e" i f.eks 528e står for "eta" som er det greske navnet på bokstaven/symbolet i det greske alfabetet som vi oversetter med "e". Symbolet blir brukt i matematiske sammenhenger som yttrykker effekt... og effekt eller effektivitet var nettopp BMW´s tanke da de konstruerte eta-motorene. Stort motorvolum, lave omdreininger og store ventiler gir mer moment som igjen fører til et lavere bensinforbruk. E28 525e hadde f.eks kun 125 HK ved 4250 rpm (E28 528e hadde 121 HK)... fra en motor på 2693 cm3. Imidlertid så hadde den hele 240 Nm ved 3250 rpm og det var mye fra en alminnelig sugemotor i 1983-87. Virket konseptet ? .... nja... både og... så bensinøkonomiske var de heller ikke. Motorene var/er imidlertid meget holdbare pga. den lave effekten i relasjon til et stort motorvolum. BMW´s "eta" teknologi er i dag erstattet av bl.a Vanos og elektronisk motorstyring.

Skrevet

@E9:

Det er også 127 og 129 hk utgaver. Sistnevnte kalles også Super-Eta.

Om konseptet er bra? Tja, jeg hadde for 6 år siden en 525e med automat som var passert sine 250t kilometer med god margin...

Kjørte tulling fra Haugesund til Kjevik, for så å kjøre opp til Evje. Noen rånerunder i Evje, så opp til Haukeli og videre til Haugesund. Mye forbikjøringer og raksekjøring hele veien, og husk at dette var med automatgir. Snittforbruk: 0,76 liter per mil.

DA ble Pedi'en imponert....

Skrevet
@E9:

Det er også 127 og 129 hk utgaver. Sistnevnte kalles også Super-Eta.

Om konseptet er bra? Tja, jeg hadde for 6 år siden en 525e med automat som var passert sine 250t kilometer med god margin...

Kjørte tulling fra Haugesund til Kjevik, for så å kjøre opp til Evje. Noen rånerunder i Evje, så opp til Haukeli og videre til Haugesund. Mye forbikjøringer og raksekjøring hele veien, og husk at dette var med automatgir. Snittforbruk: 0,76 liter per mil.

DA ble Pedi'en imponert....

Det var jo rimelig imponerende... :D ... Jeg tenkte først og fremst på bensinforbruket i forhold til f.eks E28 518i som hadde et gjennomsnitlig bensinforbruk på ca. 0,85 l/mil ved blandet kjøring, men bevares... en rolig rekkesekser er da å foretrekke fremfor en rekkefirer hvis bensinforbruket er nogenlunde det samme. Jeg husker imidlertid at e-modellene ikke var spesielt populære på midten av 80-tallet... kanskje fordi de skuffet mange i forhold til "the real thing"... f.eks E28 528i med 184 "ekte" hestekrefter... :lol:

Skrevet

Kjekk bil da egentlig, med tanke på at vedkommende som eier bilen ikke trenger å ha med bord da de skal på campingtur o.l siden bilens fangere er ett eneste stort spisebord !

Skrevet

Hehe, akkurat like store fangere som det var på 325E`n min når jeg kjøpte den :P Haha, det er no av det styggeste jeg har sett asså, 240 fangere blir missunelige i forhold!! Huff, men når jeg tok av dem så ser den akkurat ut som 325i ;) Eta`n min har snart 200 000km på telleren trur jeg, men går heelt reint og som ei klokke, så er nok veldig solide motorer!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...