Gå til innhold

Bytte av orginalhøytalere i E39


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle bytte ut de orginale høytalerene i bilen min (E39). Lurte på om det er noen som har noen tips/tilbud på noe som ikke koster så alt for mye, men vet ikke om jeg har lyst å legge opp nye ledninger osv til forsterker. Er det mulig å bruke det orginale eller blir det bare dritt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det første du kunne gjort siden "problemet" ligger i alt for svak forsterker i spilleren, er å få deg en ISO forsterker. Gjør et søk her på forumet. Vet at det er flere tråder her. Det er også noen her som har montert slike. Så kan du senere bytte høyttalere til noen bedre hvis du ikke er fornøyd. Da har du i alle fall mer effekt til å drive uoriginale høyttalere av bedre kvalitet.

En ISO forsterker koples mellom den originale pluggen til spilleren og spilleren. Eneste du trenger å gjøre i tillegg er å jorde den i karosseriet. Originale jordingspunkt finner du flere steder under dashbordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du kunne gjort siden "problemet" ligger i alt for svak forsterker i spilleren, er å få deg en ISO forsterker. Gjør et søk her på forumet. Vet at det er flere tråder her. Det er også noen her som har montert slike. Så kan du senere bytte høyttalere til noen bedre hvis du ikke er fornøyd. Da har du i alle fall mer effekt til å drive uoriginale høyttalere av bedre kvalitet.

En ISO forsterker koples mellom den originale pluggen til spilleren og spilleren. Eneste du trenger å gjøre i tillegg er å jorde den i karosseriet. Originale jordingspunkt finner du flere steder under dashbordet.

Det hørtes jo ikke så dumt ut. Må prøves ut, men om jeg skulle finne ut at jeg vil bytte ut orginal høytalerene. Har du noen anbefalinger som ikke er så veldig dyrt. Hørte på en lokal sjappe her. Da skulle de har 3000,- for to Sony Xplode komponent sett. Syns det var litt stivt ^^.

Også lurte jeg litt på om man burde fjerne de høytaler boksene som de orginale høytalerene sitter i om man skal bytte høytalere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3000 er sikkert for både front og bak. Ikke gale med 1500 pr. sett. de er faktisk bra og. Heter forøvrig Sony XSHT130SN. Vi selger dem for 1595,- pr. sett.

Vi har Sony sine ISO forsterker. Men problemet ditt med denne er at vi kun har med ISO plugger. Ikke med BMW plugger. Men har sett en eller annen plass på nettet som de selger forsterkeren ferdig med BMW plugger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mitt tips hvis du skal bytte ut orginalhøyttalerne uten å betale for mye.

http://www.iceaudio.no/index.php?func=vareinfo&vnr=16004&PHPSESSID=0ddd667c7ac06176b98214ca4d1b2870

Focal er kjendt for lydkvalitet. Dette er et komponentsystem fra Focals billigste serie. Du vil garantert bli mer fornøyd med disse fra Focal enn med noe annet til samme prisen. Ta en titt på tester av Focal, du blir nok fort overbevist.

Mvh Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for en forsterker først. Orginalhøyttalerene spiller overraskende bra bare de får litt mer strøm. Men det kommer selvfølgelig an på hva du er ute etter. Hvis du kun bytter ut høyttalerene så vil du sannsynligvis ikke oppnå mer lydtrykk, men kun en liten forbedring i lydkvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Ronny M. Blaupunktspilleren har vel ikke akkurat den grommeste fortserkeren innebygget da.

Kjøp deg en liten 4 kanals forsterker. Evt en ISO forsterker hvis du absolutt ikke vil strekke opp nye kabler.

Eller så kan du kjøpe en litt kraftigere frosterker som er liten i fysisk størrelse.

Se om du får lagt den inn bak hanskerommet eller under passasjersetet.

F.eks. denne: http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei

Lyd i bil er ikke enkelt.

For det første så står ISO for Internasjonal Standariserings Organisasjon.

Ergo så er det ingen forsterker, men en standardisering av pluggene som blir benyttet mellom sluttleddet og høyttalerne etc.

Du kan ikke dytte strøm, den må trekkes! Høyttalerne dine kan ergo ikke trekke mer enn hva forstrekeren kan levere. Har jobbet med dette fagfeltet i mange år og jeg har tatt konsekvensen av at mange av BMW's forsterekere er får dårlige i så måte, jeg hadde Blaupunkt i min tidligere 520, den var rett og slett for svak.

Du har to muligheter

1. En mellomforsterker, effektforsterker. eks på (2) 4x100W

2. Ny spiller med ex 4 x 55 w

Pluggen (ISO) er ingen problem.

Så kan du velge om du vil ha navigasjon etc i den ny spillerne. Kanskje blåtann for hands free til diverse dipedutter? (mobil)

Lykke til med prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så står ISO for Internasjonal Standariserings Organisasjon.

Ergo så er det ingen forsterker, men en standardisering av pluggene som blir benyttet mellom sluttleddet og høyttalerne etc.

Okay? Så da kaller vi det en ISO forsterker fordi den sitter koblet til en ISO kontakt..

Ny spiller med ex 4 x 55 w

Og i ekte watt så blir dette rundt 28rms? Fortsatt for dårlig til å drive ett frontsett. For noen som vil oppgradere til bedre lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en opsjon.

3dB økning er den minste endringen du må gjøre for å oppfatte at lyden har blitt høyere. Problemet er imidlertid at du da må doble effekten.

Så en forsterker på ex 4x55 W (samme fanken om det er sinus eller RMS) vil da kun låte litt mindre enn en på 4X110 W .

Men for all del, dersom du tror , og det er viktig å tro, at du blir så mye lykkligere med en på 4X70W, så gjør det.

Så til ISO, dersom du vil kalle det en for en ISO-forsterker så gjerne for meg. Lite hint; Ikke gå inn i en profesjonell bilstereoforretning og si det høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3dB økning er den minste endringen du må gjøre for å oppfatte at lyden har blitt høyere

Feil det er 1dB!!!

Problemet er imidlertid at du da må doble effekten.

Tja.. Lager du deg en portet kasse i steden for en lukket vil du også doble dB.

Så en forsterker på ex 4x55 W (samme fanken om det er sinus eller RMS) vil da kun låte litt mindre enn en på 4X110 W .

Men for all del, dersom du tror , og det er viktig å tro, at du blir så mye lykkligere med en på 4X70W, så gjør det

Ville altids anbefale å gå for en forsterker med mere effekt så lenge den under lik belastning klarer samme THD. Forsterkeren vil også ha mere kontroll og det skal mere til for at den clipper.

Så til ISO, dersom du vil kalle det en for en ISO-forsterker så gjerne for meg. Lite hint; Ikke gå inn i en profesjonell bilstereoforretning og si det høyt.

Det skal jeg gjøre!! Er ikke så veldig mange timene til jeg skal i en bilstereobutikk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...