Gå til innhold

Hvor mye teller kjørelengden for pris?


FroCam
 Share

Anbefalte innlegg

Vurdere å kjøpe en 523 96- modell eller nyere. Kjørelengden på det som tilbys varierer fra 130- til over 300 000 km. Dersom man antar like godt vedlikehold (etter 200 000 virker det imidlertid som mange dropper å følge servicene som anbefalt i serviceheftet) hva er det rimelig å trekke fra (eller legge til) pr. 10 000 km?

Ser at Dinside.no antyder 2500,- pr 10 000 km (basert på bruktbilkalkulatoren)

Når det går over 300 000 km ser det ut som det blir svært vanskelig å bli kvitt selv med lav pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes selv at 2500,- er lite om det er snakk om en litt nyere bil... men om det er en gammel bil du har sett på, sånn rundt 96 så kan det vel stemme... men det kommer helt ann på hvordan bilen har gått når man ser på km standen... personlig liker jeg ikke kjøpe biler som har gått over 200 000 km... er en grense der jeg ikke klarer og tråkke over... og om den har fulgt alle survicer er jo bare det en fordel;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge bilen er godt holdt, så er ikke 200 000 KM noe hinding. Det er fint å ha noe prute på da. Men er selger en entusiast som har pusset og gnikket på bilen sin, ser jeg ikke noe i veien for at den kan være like god eller bedre enn en bil som har gått 100.000 av en selger som gir faen i hele bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... Slik jeg oppfatter folk som kjøper biler, så er jo de fleste ute etter en bil som ikke er gått så "veldig" langt.... Jeg ser på km.stand når jeg ser/kjøper bil, er viktig for meg...

Skal høre med en bilselger idag, hvor mye de trekker pr.km for mye kjørt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. de er jo det. Og det er klart at det er best om ikke den er kjørt så alt for langt.

Men det er jo andre faktorer også da. Karosseriet og interiøret røper mye om hvordan bilen er blitt behandlet. Det er like viktig for meg som om den har gått langt.

Jeg vil også påstå at det er lettere og kjappere å bytte motor enn det er å heletiden fjerne rust og rette bulker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanlig kjørelengde pr. år er vel mellom 15.000 og 20.000km. En ti år gammel bil som er brukt normalt siden den var ny bør jo da ha en 'naturlig' kilometerstand på rundt 170.000. Kan jo være greit å ha som et utgangspunkt når man sammenligner priser på biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... en må se det ann egentlig. Alle vil helst ha en bil med lavest mulig kilometerstand i sitt prisområde, men "tallene" kan lyve de også. Leste en artikkel i Naf Motor tror jeg det var, at de fleste slitedeler/utgifter ligger i 100.000 - 150.000. km området. Så lenge en bil er fulgt opp og skiftet de deler som skal skiftes og er teknisk/kosmetisk bra så spiller kilometerstand ikke så mye. Men jeg må innrømme at jeg også får "skrekken" når kilometertelleren nærmer seg 200k km, selv om en kanskje ikke skulle ha fått det.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.listepris.as kan du sjekke listepris for en gitt bil, hvor de tar hensyn til km. De regner at normal kjørelengde er 15.000km, så trekkes det/legges til alt etter om det den ligger over eller under.

Når det gjelder km stand tror jeg de flester er litt for opphengt i dette som mål tall. Det som er viktig er hva som er gjort med bilen og hvordan den er kjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilometerstand har tilnærmet null og si mener jeg så lenge bilen er vedlikeholdt og holdt ved like. Husk at en bil kan være utslitt etter 100 000 hvis den riktige personen eier den, mens den fortsatt kan være strøken etter 200 000 hvis en annen person har eid den.

Det vesentlige er hvor mye bilen er kostet på og hvilke deler som er skiftet. Hvis de mest vitale delene er skiftet på en bil som har gått 250 000, så betyr jo det egentlig at den kan gå mye lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye en slår av prisen på overkjørt kilometer avhenger av bilens listepris. Normalt er vel ca 30-40 øre per kilometer på denne bilen. Ved "mye" overkjørt kilometer i forhold til normal så må en bruke skjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanlig kjørelengde pr. år er vel mellom 15.000 og 20.000km. En ti år gammel bil som er brukt normalt siden den var ny bør jo da ha en 'naturlig' kilometerstand på rundt 170.000. Kan jo være greit å ha som et utgangspunkt når man sammenligner priser på biler.

ja vil også si meg enig i det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E30 er jo ca. 20 år ung. Gjennomsnittlig blir/ble en sånn bil brukt jaffal 15-20km i året.. Ikke mange E30er som har rulla over 300 på meteret. Mye justering inni bildet her asså tror jeg :lol: HÅHÅ

Det er nok verre enn du tror, og derfor er ikke jeg helt besatt på km stand men heller på hvilken teknisk stand bilen er i, der og da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... en må se det ann egentlig. Alle vil helst ha en bil med lavest mulig kilometerstand i sitt prisområde, men "tallene" kan lyve de også. Leste en artikkel i Naf Motor tror jeg det var, at de fleste slitedeler/utgifter ligger i 100.000 - 150.000. km området. Så lenge en bil er fulgt opp og skiftet de deler som skal skiftes og er teknisk/kosmetisk bra så spiller kilometerstand ikke så mye. Men jeg må innrømme at jeg også får "skrekken" når kilometertelleren nærmer seg 200k km, selv om en kanskje ikke skulle ha fått det.. :wink:

Dette handler mest om psykologi og ren kynisme fra bilselgere. Det er liksom ikke måte på hva som kan være galt med en bil som er kjørt 110000 Km når den skal byttes inn hos en bilforhandler, men omvendt når du skal kjøpe en bil hos en bilforhandler er 110000 Km ingenting på moderne biler... :lol:

For meg er ikke ant. kjørte kilometer avgjørende, men ant. eiere er derimot helt avgjørende + at jeg skyr flåte/firmabiler som pesten (les: de har jo alt å tjene på og holde omkostningene nede). Mange eiere indikerer som regel også dårlig vedlikehold... nesten ingen koster på en bil mange kroner for så å selge den rett etter. Jeg er også enig i at større vedlikehold for moderne biler som regel dukker opp mellom 150K-200K kilometer... ergo er en bil med få eiere og 250K på telleren å foretrekke fremfor en bil med mange eiere og 90K på telleren. I økonomisk gode tider er det mange som skifter bil som de skifter underbukser... behov for service og pleie betyr ofte at bilen heller byttes ut med en annen. Ingen vil sitte igjen med sorteper og bilen selges derfor til slutt til de med minst kunnskaper eller det største ego... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...