gematu Skrevet Juni 5, 2006 Share Skrevet Juni 5, 2006 Jeg har en svart bmw, 98 modell. Men jeg sliter med å få den skikkelig blank. Jeg bruker Autoglym sin voks, og avslutter med extra gloss protection. Men er det forarbeidet med vask jeg er dårlig på, eller er det merke på voksen som ikke er bra? Kanskje jeg burde prøvd Meguiar sin serie? Noen som har erfaring med dette? Å få en skinnende bling bling bil? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Andreas| Skrevet Juni 5, 2006 Share Skrevet Juni 5, 2006 Bruker du den Autoglym Deep Shine (eller hva den nå het). Den skal vist være meget bra på sorte biler! Eller det det den vanlig røde fra Autoglym du bruker? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gematu Skrevet Juni 5, 2006 Forfatter Share Skrevet Juni 5, 2006 jeg husker ikke hva den heter, men den skal være god på svarte biler (nyere modeller). Men den er ikke rød men svart utpå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Juni 5, 2006 Share Skrevet Juni 5, 2006 hmm. Vask bilen din med svamp og så bruk autoglym produktene. Har selv svart bil og det er ikke lett å holde rent Når jeg vasker den kjører jeg den igjennom høytrykkspyler, så bøtte og svamp og når jeg har tørket den polerer jeg med autoglym (Husker ikke hva den heter, men den er beregnet på mørke biler) og så tar jeg på lakkbeskyttelse. Resultatet blir supert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gematu Skrevet Juni 5, 2006 Forfatter Share Skrevet Juni 5, 2006 nytter det å bruke extra gloss protection flere ganger for å få en wet look? Hva shampoo bruker dere da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eika Skrevet Juni 5, 2006 Share Skrevet Juni 5, 2006 wd40 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Juni 5, 2006 Share Skrevet Juni 5, 2006 nettop prøvd meguiar og ble veldig fornøyd. blir ikke så bra som de får til på polish-sjapper,men så koster det ikke flere tusen heller. etter alt var ferdig gikk jeg over med microfiberklut. bilde på side 202 i tulletråden. vaska bilen igår for å fjerne pollen-laget og folk titter litt når vannet perler seg som fy og bare renner av de fleste er ganske slappe med polering så det skal ikke mye til for å få mer bling enn hvermansen. stod å polerte så kom det en nabo å lurte på hva jeg drev med. polerer svarte jeg ,og med en overraska mine sier han: hvorfor det?! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Schnellfahren Skrevet Juni 5, 2006 Share Skrevet Juni 5, 2006 wd40 Mye rust da eller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eika Skrevet Juni 5, 2006 Share Skrevet Juni 5, 2006 brukte alltid WD40 som polering til mopeden før.. blei bra å lukta godt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mack10 Skrevet Juni 5, 2006 Share Skrevet Juni 5, 2006 hørtes så merkelig at jeg ikke tar sjangsen på.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Andreas| Skrevet Juni 5, 2006 Share Skrevet Juni 5, 2006 nytter det å bruke extra gloss protection flere ganger for å få en wet look?Hva shampoo bruker dere da? Jeg pleier og legge på to lag med AutoGlym Glossen. Om det har noe spesiell nytte med to lag, vet jeg ikke helt. Shampoo, nå har jeg en hvit flaske med rød kork fra Turtle Wax, virker bra den. Har noe voks saker i seg tror jeg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Juni 5, 2006 Share Skrevet Juni 5, 2006 pass på at lakken er helt fri for dritt før du begynner... det er veldig viktig ( tenker jeg) en skikkelig lakkrens kan være tingen før man går på med polering og slikt.. om du førere en ren hånd forsiktig over lakken kjenner du fort om den er ren eller ikke... jeg bruker autoglym sin tar removal og den fungerer greit... Blir ikke tingene skinnende blankt etter det og grundig polering bør man sette bilen bort til noen som kan gjøre en nøye og skikkelig jobb for så å vedlikeholde bilen selv derifra.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MacSi Skrevet Juni 6, 2006 Share Skrevet Juni 6, 2006 Meguiars ScratchX Er den lakkrensen, ment for håndpåføring jeg har brukt som jeg har fått til å fungere best... så kan du bruke meguiars voks, eller autoglym gloss etterpå.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BDC Skrevet Juni 6, 2006 Share Skrevet Juni 6, 2006 håper jeg kan bidra med litt info her. en skikkelig show-look får man ved å gå igjennom en fler-stegs liste, f.eks: 1) vask med shampoo, så tørk 2) claybar (en veldig klebrig masse som likner et såpestykke) som føres over lakken og fjerner all skitt som tjære, asfalt, og andre harde komponenter som sitter fast i lakken selv etter vask. kalles gjerne lakkrens. brukes for hånd 3) vask og tørk igjen 4) polering. har du mye riper, "edderkoppnett" o.l. begynn med en noe grovere polish (ikke så grovt som rubbing). følg så opp med en polish av fin grad. 5) "glaze". dette er oljer som fyller igjen eventuelle riper som fremdeles befinner seg i lakken, selv etter polering 6) syntetisk forsegling (kan kalles voks på norsk, men er også kjent som lakkforsegling - selv om det siste ofte brukes noe misforstått/misvisende). syntetiske vokser har en varighet fra 6-12 måneder avhengig av vedlikehold. 7) naturlig voks. også kjent som "carnauba" - dette er voksen som gir deg "wet look" (skal påføres med hånd, uavhengig om du bruker en maskin til polering o.l.). 8 ) felger og dekk. felgene kan påføres spesiell voks tilpasset den varmeutviklingen som kommer av bremsene. gjør senere vask av felgene lettere ved at bremsestøv o.l. ikke fester seg så hardt i felgen. dekkene kan påføres såkalt "tire-shine" for glans. dette er dog en ganske omfattende prosess som gjennomføres omlag 2 ganger i året (vår og høst). dette tar omlag 8-10 timer, ofte ganske mye mer hvis det er første gangen du gjør dette. så sett gjerne av 2-3 dager. merk dog at dersom prosessen spres utover flere dager så MÅ du vaske og tørke bilen for hver dag for å unngå å f.eks vokse med støv som har samlet seg på lakken etter at du var ferdig å polere i går. vedlikehold av lakken og lakkbeskyttelsen på sommer og vinter kan bestå i: i) vask og tørk ii) glaze iii) syntetisk forsegling og/eller naturlig voks (utføres gjerne en gang i måneden) huskeliste: a) ikke vask, poler, påfør voks osv. i direkte sollys begynn å vaske øverst på bilen (tak) og jobb deg nedover. vask en del av gangen (f.eks tak) og så skyll svampen. c) benytt 2 bøtter når du vasker, en med såpevann og en med rent vann. dypp svamp/mikrofiberkluten i såpevannet, vask, og skyll i bøtta med rent vann. d) har du en spesielt møkkete bil, så skyll gjerne av svampen med hageslangen etter at du har vasket en del av bilen (ei dør e.l.) og før du dypper svampen i bøtta med rent vann e) helst ikke bruk samme svampen 2 ganger, dvs. ikke vask bilen på mandag og fredag med samme svamp.. bruk heller ikke svampen du brukte på hjula på lakken. f) vask gjerne en gang i uken, følg skitt i-iii over gerne en gang i måneden g) shampoo-merke kan være avgjørende når du vedlikeholder bilen utenom "full-shine" periodene hvor du går igjennom punkt 1-7 over, men ved full-shine så er shampookvalitet mindre avgjørende h) ikke poler etter at du har lagt på voks, da fjerner du nemlig all beskyttelse (syntisk og naturlig voks) i) mister du claybaren på bakken, KAST DEN! j) bruk IKKE en poleringsmaskin hvor platen går rundt og rundt, bruk en "orbital" maskin hvor plata går en halv gang rundt, og så en halv gang tilbake. går plata rundt og rundt risikerer du (ganske kjapt) å brenne hull i lakken k) naturlig voks (carnauba - skritt 7 i lista) skal påføres for hånd, ikke maskin l) bruk ikke silikon-basert tire-shine (dekk-glans), da dette kan gjøre gummien sprø og porøs. bruk vannbasert som smører gummien. vannbasert varer kortere enn silikon, men er ikke skadelig på samme måte. jeg har møtt på flere (i Norge bør det legges til) som misforstått bruker polering om voksing, hvor de tror polering er det som beskytter lakken greit å ha begrepene i orden: - voks legger seg oppå klarlakken i kjempe tynne beskyttende lag. - polering fjerner ørsmå lag av klarlakken for å fjerne riper o.l. claybar er ikke mye brukt i Norge, men svært utbredt blant ekspertene i USA. brukes fordi du ikke vil at de små harde skittgjenstandene som sitter ganske hardt fast i lakken skal dras rundt og lage riper når du polerer/vokser. kan virke skremmende de første gangene (man formelig hører møkka bli dratt ut av lakken). OBS: claybaren skal formes som en rund liten pannekake, ca. 0.5 cm tykk og skli over lakken, fram og tilbake til man kjenner av overflaten er glatt og ikke gir motstand lenger. man MÅ bruke et glidemiddel sammen med claybaren (f.eks bilshampoo blandet i vann eller et dedikert glidemiddel ala Poorboys World Spray N Wipe). mister du claybaren, KAST DEN! noen gode merker: shampoo: P21s, Menzerna, Poorboys World polish: Menzerna, Poorboys World, Klasse glaze: Menzerna, Klasse syntetisk voks: Menzerna, Klasse naturlig voks: P21s, Poorboys World felger: Poorboys World Wheel Sealant, Wheel Wax (ja, et eget merke ) dekk: Poorboys World Tire Dressing Meguiars og Autoglym kan selvfølgelig brukes, og fungerer som bare det. men som med bilmerker finnes det noen som er "top-of-the-line" Klasse har to fine produkter som fungerer som polish, glaze og lakkforsegling i ett: Klasse All-in-one (AIO). hvis man vil sørge for enda mer beskyttelse etterfølges AIO av Klasse High Gloss Sealant Glaze (HGSG). slik sparer man noen skritt i listen 1-7 over.. det skal dog nevnes at Klasse AIO fungerer som en kjemisk polish, altså den fjerner ikke noe av klarlakken for å eliminere riper, den bare "frisker" opp lakken (gjør den blankere). kommer jeg på noe mer som jeg syns bør være med, så føyer jeg på det etterhvert tar ikke ansvar for eventuelle feil/skader som oppstår etter at du har fulgt denne forslagslisten det lønner seg å begynne forsiktig dersom man er usikker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Anders- Skrevet Juni 6, 2006 Share Skrevet Juni 6, 2006 Den guiden din, BDC, var fin. Skal gå til innkjøp av diverse, for dette må jeg prøve ut Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå