Gå til innhold

Signalkabler og høyttalerkabler sammen?


Anbefalte innlegg

Tenkte på å legge signalkablene bakover mellom setene, virker som en enkel løsning. Det jeg da lurer på er om jeg kan legge høyttalerkablene samme med signalkablene for å spare jobben med å rive ut interiør på flere plasser.. Blir en slik løsning bra, eller vil jeg få problemer med for eksempel støy eller annet?

Trenger jo ikke å trekke noen strømkabel siden batteriene står bak i bagasjerommet, så det blir vel ikke noe problem. Med det samme, hvor ligger strømkabelen fremover i E36 Touring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei

Slik jeg forstår deg er du redd for påvirkning mellom feltene generert fra hovedforsyningen og signalkablene. Grovt sett gir hovedforsyningen et DC signal (likestrøm) mens signalkblene gir AC (vekslende strøm) . Du har helt rett i at de påvirker hverandre. F= BIL. Feltet er lik magnetismen (B) ganget strømmen (I) ganget med lengden mellom lederne (L).

Med den lave speningen og i og for seg den lave strømmen, så er jeg ikke helt sikker på om dette er et problem i det hele tatt.

Det kan hende at du har andre langt mer markante støykilder, ex dekk etc som det er verd å se på.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende at du har andre langt mer markante støykilder, ex dekk etc som det er verd å se på.

Skjønte ikke så mye av de formlene du le frem her, kansje du kan regene de ut for meg?

Når det kommer til annen støy er bilen godt neddempet, og lyd utenfra er ikke noe jeg er redd for. Strømstøy derimot vil jeg ikke ha noe av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv hadde signalkablene liggende i midtkonsollen på min E34 touring og dette var ingen problem, strøm frem gikk på passasjersiden regner med det er rimelig likt i E36 touring. Lykke til med bygget.

Takktakk :D

Er nok ganske likt ja, strømkabelen går på passasjersiden. Avstanden mellom de to blir bra nok. Jeg vil bare forsikkre meg om at styrestrømen fra spilleren ikke roter det til for meg. Men her snakker men vel om så liten strøm at det ikke utgjør noe i det hele tatt. :roll:

Hvordan skal jeg egenlig begynne når jeg skal trekke kablene gjennom der? må jeg ut med hele midtkonsollen? :? (håper ikke det) Og hvordan tar jeg kablene på en sikker måte forbi girstanga? Har aldri åpnet å sett under dekslene.. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er av den mening at det viktigste du gjør er å sørge for at signalkablen bør være skjermet og det er de fleste i dag. Det er eventuelt den som kan plukke opp uønskede signaler. Det er helt rett som du sier at det er lite strøm og det er ganske lite spenning, og det er det siste som eventuelt kan skape problemer, i og med at det er den som blir påvirket.

Helt enig med deg, elektriske uønskede impulser er noe herk. I dagens biler er det heldigvis lite av det, men det kan hende. I kort så er det ofte dårlig jording eller dårlige avkoblinskondensatorer som er årsaken til dette. Det jeg tenkte på med min formel var å rette fokus på at avstanden mellom ledningene kan avhjelpe eventuelle støyproblemer.

Selv har jeg bygd flere bilstereosystemer hvor jeg har ført både signal og høyttalerkabler samme vei uten at dette har ført til noe problemer.

Det jeg kunne ha ønsket meg var selvfølgelig at alle signal og høyttalerkabler var revolvert (tvunnet) rundt sin egen akse. Da ville de ha utlignet sitt eget felt, men med det kvadratet som vi vil ha på høyttalerkablene i dag så er dette lite praktisk.

Lykke til og prøv deg frem , det er det beste rådet jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kort så er det ofte dårlig jording eller dårlige avkoblinskondensatorer som er årsaken til dette.

Hva er nå en "avkoblinskondensatorer"? :roll:

Går utifra at han snakker om den lille kondensatoren som sitter på dynamoen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

I frykt for å bli tatt litt for teknisk, en avkobligskondesator er nettopp det den er. Ja, den finnes på dynamoer, men det er ikke det eneste stedet hvor man kan dra nytte av dens egenskaper. Nå vet jeg ikke hvor teknisk jeg skal bli, men la meg gjøre et lite forsøk.

En kondensator (oppsamler) har den egneskapen at den enten samler opp for å ta vare på (klassisk elektrolytter) eller at den tar til seg og forkaster uønskede "spisser" i signalet. De siste vil den da kjøre mot jordpunktet, og det var sistnevnet jeg refrerte til. Disse kondensatorene vil da avkoble (slette) uøskede signaler. Å benytte seg av avkoblingskondesatorer er langt i fra nytt. Du vil finne dem i kjøleskap, PC'er, TV'er, eller i nær sagt alle elektiske/elektoniske innretninger.

Poenget er at i min bil, og sikkert i din, finnes det flere av dem.

Men, dere har helt rett, den vi kjenner mest til er ofte den som sitter forankret rund den støste støykilde, rent elektrisk, noe jeg vile ha trodd var teningssytemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...