Gå til innhold

Vurderer diesel-femmer. Rett sorten?


rottert
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har gått lei av amerikanske biler og mercedes så nå går jeg over til bmw.

Sitter å funderer 2000mod 520d eller 530d varebil eller sedan. Hvordan er steptronic-kassene til bmw og hvordan har det blitt med holdbarheten til dieselmotorene. Har hørt my dårlig rykter om TDS-motoren og manuel girkasse kommer ikke på tale.

Er det noe barnesykdommer eller ting som jeg bør være ekstra obs på når jeg endelig skal handle? Eller kanskje jeg bør holde meg unna alt av bmw? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

har ikke merka noe galt med tds`n jeg..

uansett blir det ikke tds på deg hvis du skal ha 2000modellene. de har "up to date" diesler. mb har vel tidligere hatt bedre holdbarhet på motorene enn bmw pga lavere effekt og mindre turtall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du vurderer 520D og 530D hadde jeg også tatt 525D i vurderingen. 520D er 4-sylindra og i svakeste laget for min del, men det er jo det billigste alternativet.

Dersom det ikke var pengene det stod i, hadde jeg absolutt valgt 530D fra 2001, med 193hk, men 525D'n ligger noe lavere i pris og har 163hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW har forresten bare Rekke4 og rekke6 diesel til 5-serien...

For Øvrig enig med Tore Diesel, en 525d av nyere type, f.eks en 2001 mod er et fint kompromiss mellom 530d og 520d.

Jeg tror også 520d er en adekvat motor, men noen overveldende kraftreserve er det nok ikke å finne.

Tror det er flere her som har 520d som kan fortelle litt om hvordan den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket en del med en som kjører en E38 725d med 143-hesteren her om dagen, han kjørte Oslo - Gardermoen nesten daglig (bor rundt der), dro opp i 120 og trykka på cruisen, og kjørte faktisk jevnt på 0.6 med den "lekteren"! Det imponerte meg.. :)

Han hadde forøvrig alltid kjørt Mercedes og Jaguar før han kjøpte denne E38en, men nå var det visst BMW som gjaldt. Hadde aldri hatt så god bil før. Komfortabel, dønn stille og fantastisk fint forbruk.

Poenget var, 520d'n er vel ikke så mye svakere enn den gamle 525en, og bruker kanskje ikke mer suppe heller? Så er forbruk et tema, så er det nok en fin motor. Chippes kan den jo også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig fant jeg et bmw-forum der folk faktisk svarer :) Takk for god respons!

Det står nok litt i pris å ja. Tenkte å holde meg under 200k. Har sett en del brukte 530 varebiler til mellom 150 og 200k med steptronic.

Skal selvsagt prøve ut en bmw med steptronic så snart som sjansen byr seg, men hvordan er disse kassene? Testkjørte en helt ny volvo xc90 til 800k ,- (185hk td) og ble oppmerksom på at ikke alle nye dyre biler har gode automater. Kanskje litt bortskjemt på mercedes på akkurat det feltet, men er spendt på bmw sine. Blir vel rundt 2000 mod tenker jeg. Om jeg ikke finner en litt eldre TDS-utgave da.

Er det standard med antiskrens på 2000modellene?

Hva med de som er litt eldre?

Hvordan er det med servicekostnader?

Fant hvertfall ut at jeg evt må forsikre gjennom min far :!:

Når det gjelder kraftreserver er jeg nok også litt bortskjemt da jeg for tiden kjører suburban 6,2D. Men makan til dårlig kvalitet skal man lete lenge etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MB bruker vel mye samme girkasseprodusent som BMW, eller bommer jeg nå? Tenker da på ZF..

ASC+T (litt utvidet antispinn) er nok standard på alle, men alle har nok ikke DSC (Dynamic Stability Control). Ser på bmw.no sitt tekniske leksikon at DSC III er standard på alle modeller bortsett fra 520d, men regner da med at det gjelder dagens modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venn har en 2001 520dT med manuell girkasse. I bilen er det en firer på 136hk. Tross at det er denne motoren syns jeg den går overraskende bra og jeg tror fint at jeg kunne ha levd med en slik en. Nå ser jeg at du kun skal ha automat, så da ville jeg nok ha satset på en 525d eller 530d. 525tds er vel en gammel motorkonstruksjon.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes Lager sine egne kasser vel ?

ZF brukes av mange, men ikke MB?

Eller kanskje jeg bommer veldig stygt nå.. skrik ut om jeg gjør det...

Mht Automat er jeg helt enig i at det er viktig å ha en automatkasse som fungerer slik den skal så det blir komfortablet og deilig å kjøre. Tror automatkassene i E39 er gode og holdbare saker. steptronic er relativt uinteressant, men det følger jo med .. etter min mening er det viktigst å kjenne efter hvordan automaten oppførere seg i "D" der den er mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig fant jeg et bmw-forum der folk faktisk svarer :) Takk for god respons!

.

hvilket bmw forum du har vært innpå før da?

Var innpå bilforumet.net (et generelt bilforum det da) og et annet et jeg ikke husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...