Diesel power Skrevet Juni 9, 2006 Share Skrevet Juni 9, 2006 Jeg hadde valgt 520d framfor 525tds. Den har bare to mangler kontra 2,5`en, og det er 6`er lyden og null automat. Den er faktisk sprekere, og du får nyere bil til samme pris samt lavere forbruk som bonus. Har selv den tds`en (E34) og vurderer i disse dager å bytte til nyere bil, men jeg hadde ikke byttet den i nyerer tds pga dette. Det blir E39 530, 525 eller 520d eller dat eller hva det nå heter. Teknologien har rast fra den 143hesteren. Men slitesterk er den, og det er ikke mange diesel dyr fra samme epoke som slår den, men evolusjonen går sin gang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 10, 2006 Share Skrevet Juni 10, 2006 Vi har diskutert BMW´s dieselmotorer noen ganger før... her er et lite utvalg. Forøvrig... motorene det er snakk om i diskusjonen heter M51D25, M57D25 (alt. M57D30) og M47D20... http://www.bimmers.no/viewtopic.php?p=203490 http://www.bimmers.no/viewtopic.php?p=152984 http://www.bimmers.no/viewtopic.php?p=138137 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet Juni 10, 2006 Share Skrevet Juni 10, 2006 Sitter å funderer 2000mod 520d eller 530d varebil eller sedan. Hvordan er steptronic-kassene til bmw og hvordan har det blitt med holdbarheten til dieselmotorene. Har hørt my dårlig rykter om TDS-motoren og manuel girkasse kommer ikke på tale. Hvis manuell girkasse ikke kommer på tale så er 520d ute av dansen siden den bare leveres med manuell. Med varebil mener du touring eller mener du faktisk varebil (grønne skilter)? Mener du varebil er det bare å gå rett for 530d. Søk på nettet og du vil finne en del av disse til det jeg mener er gunstig pris. Dårlig holdbarheten på tds motorene og eventuelle dårlige rykter har jeg verken erfart eller hørt. Stepronic kassene til BMW har etter min erfaring variert noe. Dette har sikkert noe med hvilken bil de sitter på. Min 530d giret feks noe hardt i forhold til de silkemyke giringene på 730d som ikke merkes overhodet. Regner med at det er forskjellig programvare i de ulike modellene og at det vil kunne variere feks mellom 525d og 530d også. Generelt er jeg meget godt fornøyd, men du bør være obs på at girkassene på feks 530d er tynet maks i forhold til hva de tåler. Ved chip trimming vil dreiemomentet overstige hva girkassen er beregnet for med stor sikkerhet, siden du bare har noen få nm i margin. Girkassehavari på 530d er et ikke ukjent problem. 7 serien skal etter hva jeg har blitt fortalt ha en girkasse som er noe bedre dimensjonert. MB bruker vel mye samme girkasseprodusent som BMW, eller bommer jeg nå? Tenker da på ZF.. Min 530d hadde girkasse fra GM. Jeg synes forøvrig at 530d er en fantastisk bil og hadde valgt den Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet Juni 10, 2006 Share Skrevet Juni 10, 2006 Jeg hadde valgt 520d framfor 525tds. Den har bare to mangler kontra 2,5`en, og det er 6`er lyden og null automat. Den er faktisk sprekere, og du får nyere bil til samme pris samt lavere forbruk som bonus.Har selv den tds`en (E34) og vurderer i disse dager å bytte til nyere bil, men jeg hadde ikke byttet den i nyerer tds pga dette. Det blir E39 530, 525 eller 520d eller dat eller hva det nå heter. Teknologien har rast fra den 143hesteren. Men slitesterk er den, og det er ikke mange diesel dyr fra samme epoke som slår den, men evolusjonen går sin gang. Selv om jeg synes at 2,5 tds motoren er en strålende motor er jeg tildels enig med deg. Så vidt jeg vet er ikke 520d levert med annet en 136 hesteren. Eller tar jeg feil? Hadde den vært levert med 150hk som står i 320d så hadde jeg vært helt enig. Synes 520d virker noe "dau" men har bare prøvekjørt og ikke brukt den i det daglige liv. Men som du sier nyere mortorkonstruksjon, bedre forbruk osv. Uten tvil en meget fornuftig bil. Skjønner egentlig ikke hvorfor ikke flere kjøper denne bilen... Etter hva jeg forstår selger 520d godt på østlandet mens den på vestlandet går noe treigere. Så her kan et kjøp nord-vest for Oslo området være gunstigere enn i selve østlands kjernen. Dette i følge flere bilselgere jeg har snakket med. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diesel power Skrevet Juni 12, 2006 Share Skrevet Juni 12, 2006 Jeg hadde valgt 520d framfor 525tds. Den har bare to mangler kontra 2,5`en, og det er 6`er lyden og null automat. Den er faktisk sprekere, og du får nyere bil til samme pris samt lavere forbruk som bonus.Har selv den tds`en (E34) og vurderer i disse dager å bytte til nyere bil, men jeg hadde ikke byttet den i nyerer tds pga dette. Det blir E39 530, 525 eller 520d eller dat eller hva det nå heter. Teknologien har rast fra den 143hesteren. Men slitesterk er den, og det er ikke mange diesel dyr fra samme epoke som slår den, men evolusjonen går sin gang. Selv om jeg synes at 2,5 tds motoren er en strålende motor er jeg tildels enig med deg. Så vidt jeg vet er ikke 520d levert med annet en 136 hesteren. Eller tar jeg feil? Hadde den vært levert med 150hk som står i 320d så hadde jeg vært helt enig. Synes 520d virker noe "dau" men har bare prøvekjørt og ikke brukt den i det daglige liv. Men som du sier nyere mortorkonstruksjon, bedre forbruk osv. Uten tvil en meget fornuftig bil. Skjønner egentlig ikke hvorfor ikke flere kjøper denne bilen... Etter hva jeg forstår selger 520d godt på østlandet mens den på vestlandet går noe treigere. Så her kan et kjøp nord-vest for Oslo området være gunstigere enn i selve østlands kjernen. Dette i følge flere bilselgere jeg har snakket med. Æ har bare prøvd en 520d. Dette var den "gamle" 136hk motoren, og den virket å gå bedre enn min 525tds. Men så virket det også som at den forrige Raven til faderen(116hk) var sprekere også, helt til han skulle henge på meg. Det klarte han ikke. Kan derfor bare være at 520d virker sprekere pga annen karakter på motoren? Den nye bilen til faderen derimot! Den er rimelig hvass til SUV å være. Rav4 X med 177 diesel hk. Der er jeg ganske sikker på at jeg hadde tapt. Drar noe voldsomt den bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Momentelsker Skrevet Juni 13, 2006 Share Skrevet Juni 13, 2006 Gå for 6-sylidret diesel. Masse dreiemoment dver et stort turtallsregister. Når det gjelder RAV4 diesel med 177 hester, får man den ikke med automat. I tillegg er det en såkalt "enturtallsmotor". den trives på bare et turtall. Uten automat blir det endel gearing. Steptronic med adaptive elektronikk er bare genialt, når man lærer seg å bruke systemet. Er man alltid brå på gassen, tror bilen at man alltid er i "gassehumør" og gearer deretter. Beveger man rolig på gasspedalen, er det som om bilen ber om unnskyldning hver gang den gearer. Dere med slik gearkasse, prøv å trå gassen fort ned og opp ifjen 5 ganger meget fort, og legg merke til at turtallet går opp med 1000 rpm. Systemet virker! Steptronic er kjekt å ha i lange nedoverbakker. Slipper å bremse så mye. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Diesel Skrevet Juni 13, 2006 Share Skrevet Juni 13, 2006 Når det gjelder girkassa er hvertfall jeg kjempefornøyd med Steptronic Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rottert Skrevet Juni 13, 2006 Forfatter Share Skrevet Juni 13, 2006 Sitter å funderer 2000mod 520d eller 530d varebil eller sedan. Hvordan er steptronic-kassene til bmw og hvordan har det blitt med holdbarheten til dieselmotorene. Har hørt my dårlig rykter om TDS-motoren og manuel girkasse kommer ikke på tale. Hvis manuell girkasse ikke kommer på tale så er 520d ute av dansen siden den bare leveres med manuell. Med varebil mener du touring eller mener du faktisk varebil (grønne skilter)? Mener du varebil er det bare å gå rett for 530d. Søk på nettet og du vil finne en del av disse til det jeg mener er gunstig pris. Dårlig holdbarheten på tds motorene og eventuelle dårlige rykter har jeg verken erfart eller hørt. Stepronic kassene til BMW har etter min erfaring variert noe. Dette har sikkert noe med hvilken bil de sitter på. Min 530d giret feks noe hardt i forhold til de silkemyke giringene på 730d som ikke merkes overhodet. Regner med at det er forskjellig programvare i de ulike modellene og at det vil kunne variere feks mellom 525d og 530d også. Generelt er jeg meget godt fornøyd, men du bør være obs på at girkassene på feks 530d er tynet maks i forhold til hva de tåler. Ved chip trimming vil dreiemomentet overstige hva girkassen er beregnet for med stor sikkerhet, siden du bare har noen få nm i margin. Girkassehavari på 530d er et ikke ukjent problem. 7 serien skal etter hva jeg har blitt fortalt ha en girkasse som er noe bedre dimensjonert. MB bruker vel mye samme girkasseprodusent som BMW, eller bommer jeg nå? Tenker da på ZF.. Min 530d hadde girkasse fra GM. Jeg synes forøvrig at 530d er en fantastisk bil og hadde valgt den Funderer på varebil ja, da jeg enda ikke har noen avkom Men det med gearkassehavari likte jeg ikke helt da. (Mulig jeg høres paranoid men i siste årene har jeg bare hadd biltrøbbel) Er det hovedsaklig chippet 530 som sliter med havari? Om jeg kjøper en uchipet 530 som har gått 2-300k km som aldri har overhalt kasse, trenger jeg å være bekymret da? Likte forøvrig oppgradering av innventaret i 02 med litt aludetaljer osv, men blir nok for dyrt. Mener å ha sett aluringer osv som man kan kjøpe til for å ha rundt blandt annet speedometer på 00mod. ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 13, 2006 Share Skrevet Juni 13, 2006 Om jeg kjøper en uchipet 530 som har gått 2-300k km som aldri har overhalt kasse, trenger jeg å være bekymret da? Hmmm... ja og nei, men hvordan vet du egentlig om en bil har vært chippet eller ikke ?.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rottert Skrevet Juni 13, 2006 Forfatter Share Skrevet Juni 13, 2006 Om jeg kjøper en uchipet 530 som har gått 2-300k km som aldri har overhalt kasse, trenger jeg å være bekymret da? Hmmm... ja og nei, men hvordan vet du egentlig om en bil har vært chippet eller ikke ?.... Vet egentlig ikke det da når jeg tenker meg om, men har fått inntrykk av folk som chipper nevner både at det er gjort og effektøkning. Om det er noen som tar ut evt chip før salg vet ikke jeg noe om... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 13, 2006 Share Skrevet Juni 13, 2006 Vet egentlig ikke det da når jeg tenker meg om, men har fått inntrykk av folk som chipper nevner både at det er gjort og effektøkning. Om det er noen som tar ut evt chip før salg vet ikke jeg noe om... De fleste som har chippet bilen utnytter potensialet... og med det følger slitasjen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rottert Skrevet Juni 13, 2006 Forfatter Share Skrevet Juni 13, 2006 Vet egentlig ikke det da når jeg tenker meg om, men har fått inntrykk av folk som chipper nevner både at det er gjort og effektøkning. Om det er noen som tar ut evt chip før salg vet ikke jeg noe om... De fleste som har chippet bilen utnytter potensialet... og med det følger slitasjen... Ja, men hvor kritisk er egentlig girkasseproblemet? Er det såppas at de mest sannsynligvis ryker om bilen f.eks begynner å passere 300k km? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 13, 2006 Share Skrevet Juni 13, 2006 Ja, men hvor kritisk er egentlig girkasseproblemet? Er det såppas at de mest sannsynligvis ryker om bilen f.eks begynner å passere 300k km? Det er et spørsmål som det nesten er umulig å svare fornuftig på, men generelt er det sikkert at hard bruk av bilen medfører slitasje på det meste av understelet.... alt fra drivverk til bremser. At bilen er chippet behøver selvfølgelig ikke å medføre problemer, men min erfaring er at chippede dieselbiler generelt blir kjørt hardt... som om eieren skal kompensere for at han nettopp kjører en bil med en dieselmotor. Den generelle holdningen er mer eller mindre at 175 dieselhestekrefter og 400 Nm i en E46 320d selvfølgelig går mye bedre enn 231 HK og 300 Nm i en E46 330i... håpløst spør du meg... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juni 13, 2006 Share Skrevet Juni 13, 2006 Samtidig som en eier som chipper bilen bruker den hardere, så kan det også være at han er mer oppmerksom på at understellet og foringer generelt er i god stand, pluss oljeskift. Kjører man med skikkelige lavprofilsdekk merker man også mye bedre slitte foringer og dempere enn med en bil med 15".. men samtidig slites også alt fortere med lite gummi, så det blir nesten en vurderingssak fra bil til bil om man bør kjøpe bil med chip/senking/store felger, osv. eller kjøpe en dønn original kjerringkjørt sak med 15".. begge deler kan være negativt.. i mine øyne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M Skrevet Juni 13, 2006 Share Skrevet Juni 13, 2006 Endelig fant jeg et bmw-forum der folk faktisk svarer Takk for god respons!. Fortsett å være her, du vil trives Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå