Gå til innhold

Kan eg bruke 40/40 senking uten å bytte dempere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan eg dette? Eller må eg bytte dempere?

Vist eg ikkje kan dette, kor myje kan eg senke den uten å bytte dempere (demperene som står på no er vist biltema dempere :?, vist dette har nokon betydning)

Skrevet

jo mer du senker jo større er sjansen for å demperne bånner ut iom. at originaldemperne ikke på langt nær er beregnet på slik senking.

i tillegg vil du slite mye mer på demperne selv om de ikke bånner ut støtt og stadig, og du vil ganske sikkert måtte bytte dempere om ikke så lenge uansett pga. dette.

Skrevet

Ok. Men kva senking anbefaler dere til orginaldempere da? Må ha nye fjærer, og senkesett er jo billigere enn orgianlfjærer.

Skrevet

noe særlig mer enn 20 mm sliter ut demperne ganske fort (20 mm sliter også på demperne!), spesielt hvis du har originale non-sport dempere fra før. dessuten vil du jo få mye større glede av nye dempere beregnet på senkefjærer fordi:

- demperne går raskere tilbake (rebound), slipper at bilen føles som en båt på vann

- kjøreegenskapene vil bli temmelig mye bedre

- du slipper å bytte dempere om 10000 km og betale verkstedet dobbelt betaling fordi du ikke bytta dempere med en gang ;)

Skrevet

mange fårhandlere vil vel komme til å si at 20-40senkefjerer går helt fint. men jeg synes d blir en del får lite. har selv planer om å bryte meg på 40-60 senking, å da med demperbytte. :wink:

Skrevet

En original demper vil slite med og holde kontrol på de nye senkefjørene. Skal du senke så bør du bytte til dempere som er beregnet til senkefjører uansett hvor mye du skal dempe.

Det er bedre å ha dårlige senkefjører og og gode senke dempere en omvendt.

En ting er at original demperene går fort i stykker når du senker, men du vil også få dårligere egenskaper i bilen enn hvis du hadde beholdt original fjørene..

Bytt dempere..

Skrevet

Jeg tenkte også på å kun sette på senke fjærer, men det var før jeg hadde lest litt rundt på diverse forum, joda det er billigere med kun fjærer, men det blir nok dyrere i det lange løp, så jeg kommer nok til å kjøpe senkesett med dempere, du får de jo helt ned i 5-6000,- komplett med fjærer å dempere, er nok billigere enn orginale dempere å fjærer.

Skrevet
- du slipper å bytte dempere om 10000 km og betale verkstedet dobbelt betaling fordi du ikke bytta dempere med en gang ;)

Skrur alt sjølv, så det er berre litt tid som går vekk :(

mange fårhandlere vil vel komme til å si at 20-40senkefjerer går helt fint. men jeg synes d blir en del får lite. har selv planer om å bryte meg på 40-60 senking, å da med demperbytte. :wink:

Var akkurat det svaret eg fekk når eg spurte ein forhandler. Men blir vel orginalfjærer på bilen da. Må ha nye fjærer fort som F.. To stk bak som er knekt og eine demperen leke olje :( Så blir vel biltema kvalitet på heile greiene. Så får eg heller ta det igjen seinare :D

Planen er å senke den like mykje som "Hylland" sin, 80/60, vist eg ikkje hoksa feil :shock:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...