Gå til innhold

E30 325 VS E30 M3 på bane?

Espen*
 Share

Anbefalte innlegg

En E30 325i har 172hk ig 233nm, mens en E30M3 har 200hk(uten kat) og 238nm. M3 har mere Nm en 325i.

325I går ikke raskere enn en M3 i aks, da har det vært noe galt med M3en.

M3 går 0-100 på 6,7sek, 325i ligger over 7 tallet..

Og effektkurver, er disse urelevante mener du? Det har jo litt med saken å gjøre.. regner nok med at M20B25 er konstruert for noe mer drag over hele linja enn en S14 som "kun" skal ha høy toppeffekt.. så det er nok ikke sikkert at det skiller så mye over hele registeret.. men det hadde vært veldig interessant å se hk/nm-kurver for begge motorene.

Neida, effektkurven har mye og si den også, men M3 er nok forsatt raskere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Raskere tror nok jeg også den er, men det er ikke sikkert det skiller så mye..

Så forresten nettopp en '87 E30 325i på Finn.no til salgs for 10k i Oslo. Lagt ut for noen dager siden, men er solgt nå. EU OK og i daglig bruk visst nok. Utrolig fristende å kjøpe en 325i til banebil nå som de har blitt så billige. Ribbe og bruke et par titalls lapper på en slik, så tror jeg man har en bil som kan være like morsom på bane som en E30 M3, til en tredje/fjerdedel av prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sekser er som Gunnar sier mye strkere over hele registeret. Og på topp skiller det 23hk og jeg mener det er fint mulig å holde følge og kanskje også sige fra på vei opp til de høyeste gir og s14 begynner komme på turtallet.

Jeg har kjørt "fra" en s14 så jeg vet det stemmer.

Men jeg er vel også enig i at en S14 er generelt en mye bedre motor enn M20.

Er som flere her sier at det er en grunn til de er brukt til bane kjøring fra BMW`s side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S14B23 har max Nm(238) ved ca 4700 omrd og max Hk ligger på rett under 7000omdr.

M20b25 har max Nm(233) ved ca 4200omdr og max Hk er ved ca 5800 omdr..

M3 går noe lenger på hvert gir pga høyere turtall og det hjelper bra i akslerasjon.

Momentkuven på M3 er myye flatere en på 325ien..

Her kan dere se kurvene selv.

Først M20B25:

img004.jpg

Her er S14b23:

05.jpg

Som dere ser(håper jeg) så er momentkuven myyye flater enn på en M20B25... Så det at denne 6 sylindra motoren er så fryktelig mye sterkere over hele registeret er vel ikke helt sant?!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så forresten nettopp en '87 E30 325i på Finn.no til salgs for 10k i Oslo. Lagt ut for noen dager siden, men er solgt nå. EU OK og i daglig bruk visst nok. Utrolig fristende å kjøpe en 325i til banebil nå som de har blitt så billige. Ribbe og bruke et par titalls lapper på en slik, så tror jeg man har en bil som kan være like morsom på bane som en E30 M3, til en tredje/fjerdedel av prisen.

Enig, det er mere moro for pengene å kjøpe en 325, og modifisere den for noen kr. Espen A på BMWCCN-forumet har en modifisert 325 som fungerer meget bra! Satt på med han en del runder på Rudskogen, og han lå på jevne 1.09 runder og med noen runder på 1.08. Det er kjapt!

Det mest fornuftige er nok å kjøpe en 325. Det er bare tullinger som meg som bruker 100 tusen ekstra for å kjøre en M3.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En E30 325i har 172hk ig 233nm, mens en E30M3 har 200hk(uten kat) og 238nm. M3 har mere Nm en 325i.

Latterlig påstand!

En e30 325i har vell 220nm ?

Og 0-100kmt er oppgitt på 8,3sek.

Men.. en e30 med m50b25 med lette mods vil den holde en e30 m3 ? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, det er mere moro for pengene å kjøpe en 325, og modifisere den for noen kr. Espen A på BMWCCN-forumet har en modifisert 325 som fungerer meget bra! Satt på med han en del runder på Rudskogen, og han lå på jevne 1.09 runder og med noen runder på 1.08. Det er kjapt!

Det mest fornuftige er nok å kjøpe en 325. Det er bare tullinger som meg som bruker 100 tusen ekstra for å kjøre en M3.. :wink:

Jeg synes M3 er myyyyyyye tøffere og se på en vanlig E30, det var en av grunnende til at jeg valgte M3.

Enig i at man får mye morro med en oppgradert E30 også, ingen tvil om at en 325i kan bli like bra som en original M3..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latterlig påstand!

En e30 325i har vell 220nm ?

Og 0-100kmt er oppgitt på 8,3sek.

Men.. en e30 med m50b25 med lette mods vil den holde en e30 m3 ? :P

Ikke hvis M3en er en Sports Evo med 238hk eller M3en har en S50 motor i.. Da blir 325ien treg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg km.stand på M3'en som ble kjørt, men selv har jeg hatt 745i med 260.000 km og 535 med 275.000 km på telleren, og de har likevel klart aks. som ble lovet fra fabrikken. Det må være mye galt om den bare hadde 150 hk, da hadde man sikkert merket at den gikk som en fi##e også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men det har mer å si at understellet var utslitt.

Hadde den Z4 3.0 kjørt like langt så ville den nok gått like dårlig.

------------------------------

Bra at dere endelig skjønner at dreimomentet ikke forteller hvor sterk en motor er på lavt turtall som mange tror.

Man må studere effekt/dreimomentkurvene for å danne seg ett bilde av det.

Trimma motorer har nesten alltid høyere dreimoment enn orginal motoren men de er samtidig svakere på lavere turtall.

De fleste har ett begrenset budsjett så hvis man har 100 000 kr for eks å bruke på en bil kommer man sikkert lenger med en 325i enn en M3.

Men er ikke normalt at en E30 325i blir solgt til 10 000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dere ser(håper jeg) så er momentkuven myyye flater enn på en M20B25...

At den er myyye flatere ser ihvertfall ikke jeg.. Har du lagt merke til at graderingen er helt forskjellig på de to kurvene?

På S14-grafen går det fra 50Nm til 300Nm, mens graderingen på M20'n kun er fra 180 til 220Nm. M20-kurva er mao. mye mer "zooma inn", og ser derfor spissere ut, selv om begge har nesten nøyaktig samme dreiemoment (og dermed også effekt) både ved 2000, 3000 og 4000rpm. S14en leder en liten anelse akkurat på 3000, men de er like igjen på 4000. Deretter begynner M20en å tape terreng, pluss at den taper stort der S14-motorene er sterkest, over turtallssperra på M20en.. Hvordan M20B25 tåler turtall opp mot 7000rpm ved jeg ikke, men er det ingen annen sak enn å få seg en chip, så skal man ikke tape så mye terreng, selv om effekten sikkert daler etter normal sperre på M20 i motsetning på S14.

Espen S. A. er nok en meget dyktig sjåfør også, men det er nok liten tvil om at en 325i kan være potent baneredskap. Letting er jo alfa omega, og slike mods er det "lettere" å gjøre med en vanlig E30 enn en M3...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du påpekte det med dreimomentkurvene der Gunnar. Er vanskelig å sammenligne når graderingene er forskjellige. På 325i er de heller ikke oppgitt i Nm.

Pokker at jeg solgte min gamle E30 325i. Ga den bort for alt for lite penger også.

M20B25 tåler nok bra over 7000 rpm. Ettersom den ikke har hydrauliske ventilløftere og den har dobble ventilfjærer. Man må bare passe på at kamakseldrevet er skiftet i den nye typen for det orginale før 88- mod var det vel ryker ved hard kjøring på høyt turtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dreiemomentet sier noe om hvor rask bilen er på diverse turtall, men man må se hvor på turtallstigen momentet ligger. Når det gjelder kappkjørig nytter det ikke med mye dreiemoment i bunn fordi man bare vil ha nytte av det de første meterene. Når M3'en når det effektive turtallet på første gir kommer aldri turtallet ned igjenn før toppfarten er nådd. Det er i praktisk daglig kjøring at fordelen er stor med høyt moment langt nede. Da slipper man å gire så mye, og kan ta raske forbikjøringer uten å "presse"motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg km.stand på M3'en som ble kjørt, men selv har jeg hatt 745i med 260.000 km og 535 med 275.000 km på telleren, og de har likevel klart aks. som ble lovet fra fabrikken. Det må være mye galt om den bare hadde 150 hk, da hadde man sikkert merket at den gikk som en fi##e også...

En S14 blir nok kjørt en god del hardere og med høye turtall en 745i.

Mener og huske at den M3en Tiff kjørte var godt langt over 300.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...