Saltkjelen Skrevet November 22, 2006 Share Skrevet November 22, 2006 Hva som er forskjellen på det systemet jeg har og xDrive? Beklager, men jeg har ikke sett dette spørsmålet tidligere.. xDrive: (som nå er å finne i X3, X5, E90 serien, E60 serien) Selve hjertet i xDrive systemet er multippel-plate clutchen som fordeler kraften mellom for- og bakakselen lynraskt. I ekstreme tilfeller vil for- og bakakselen kunne være fullstendig utkoblet fra hverandre. xDrive virker tett sammen med DSC (dynamisk stabilitetskontroll) systemet. Det som er spesielt med xDrive er at det er proaktivt i sin virkemåte, og tar bl.a hensyn til førerens bruk av gasspedalen, i motsetning til andre firehjulsdriftsystemer som bare responderer på hjulspinn. I praksis medfører dette et overlegent system som agerer før et hjul faktisk spinner. Det som skjer i praksis er at både styringsvinkel, akselerasjon/nedbremsing og bilens rotasjon til enhver tid overvåkes og at xDrive fordeler drivkraften basert på disse data mellom for- og bakaksel. Hvordan dette fungerer kan best forklares med noen eksempler: 1. Ved akselerasjon under normale forhold vil multippel-plate clutchen lukkes nesten fullstendig intil en hastighet på ca 20 km/t er oppnådd. Dette sikrer maksimalt grep helt i starten. Systemet vil så distribuere kraften fullstendig variabelt mellom for- og bakakselen, avhengig av kjøreforhold. Ved hastigheter over 180 km/t fordeles kraften kun til bakhjulene 2. I kurvekjøring medfører den fullstendige kraftfordelingen at bilen ikke over- eller understyrer. Når bakhjulene tenderer til å slippe i en sving, dvs. at bilen overstyrer, fordeles mer kraft til forakselen. Dette tillater bakhjulene å bygge opp mer sidekrefter, og gjennopprette veigrepet 3. Når bilen tenderer til å styre ut av en sving, dvs. at overstyring reduseres ved kraftoverføringen til forhjulene. I ekstreme situasjoner kan 100% av kraften distribueres til bakhjulene, og dersom dette ikke er nok vil DSC gripe inn, og bremse hvert hjul individuelt. Tidsforsinkelsen fra når en fører trykker på gasspedalen til kraften faktisk bygger opp er ca 200 millisekunder. Multippel-plate clutchen åpnes eller lukkes fullstendig på kun 100 millisekunder, dobbelt så raskt! 4. Dersom man har liten motorkraft, og maksimal styrevinkel som f.eks. ved lukeparkering, gir systemet kun kraft til bahjulene. På denne måten har bilen maksimal styringseffekt, uten forstyrrelser av krefter som evt. også skal drive bilen fremover 5. På glatt underlag som snø og is, hindrer kraftoverføringsfunksjonen at et hjul spinner. Dette betyr at DSC kun griper inn dersom dersom posisjonering av gassen ikke stemmer overens med hjulenes rotasjon i forhold til faktisk hastighet. Gjennom det intelligente samarbeidet mellom xDrive og DSC er fremkommeligheten forbedret ytterligere i forhold til andre firehjulsdriftsystemer. Det geniale med systemet er ikke bare at fremkommelighet og veigrep forbedres, men at kjøredynamikk og respons også bringes opp til et høyere nivå. BMW har med xDrive forsterket det som kjennetegner våre biler ytterligere; The Ultimate Driving Machine. Systemet som satt i pre facelift X5 og E46: De firehjulsdrevne modellene leveres med elektroniske sikkerhetssystem som DSC (dynamisk stabilitetskontroll) og ADB (automatisk differensialbrems). DSC har sensorer som reagerer på tverrakselerasjon og regulerer motormoment og bremsetrykk på hvert enkelt hjul hvis nødvendig. ADB sørger for at drivmoment til enhver tid overføres til de hjul som har best veigrep. Det som kjennetegner BMWs firehjulstrekksystem er dets intelligente kontrollmekanisme og balansering av kraften mellom foraksel og bakaksel på henholdsvis 38% og 62%. Slik opprettholdes de dynamiske kjøreegenskapene BMW er kjent for. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
330xi Skrevet November 22, 2006 Share Skrevet November 22, 2006 Oi! Det var utfyllende og forståelig ! Lærte plutselig masse nytt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
znork Skrevet November 23, 2006 Forfatter Share Skrevet November 23, 2006 Hey, kul bil Morro med BMW's 4*4 om vinteren siden mesteparten er på bakhjula og da kommer rumpa før fronten tar tak og du kan holde sladden fint. Teit at den heter 330xi og ikke ix som den gamle 325ix'n min heter. Det høres mye bedre ut. Og trenger senk. 40/40. likt fremme og bake for å unngå slitasje på drivverk. Jeg senka min 35/35 med eibach fjærer, og ble veldig fornøyd. Så kan anbefale dem hvis du tenker på senking... Nå er forresten kompressor kitet i hus, så til våren blir det pustehjelp på min! Gleder meg sykt til å montere Har ingen planer om å senke bilen, er vel et lite medlem av orginal politiet.. T.A.S: Takk for bra info. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sverrex3 Skrevet Juli 8, 2011 Share Skrevet Juli 8, 2011 Hei! Jeg er en ny X3 eier og fant bare denne tråden hvor det var nevnt programmering av seter etc på nøkkel. Har ikke funnet ut hvordan dette gjøres... hvordan gjør du det på din? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå