Gå til innhold

fartsgrenser danmark

[space]
 Share

Anbefalte innlegg

Hvordan er fartsgrensene egentlig i danmark?

Kjørte Fredrikshavn - Århus nå i sta. Motorveien e45.

Noen steder var det 110, men hvilken fartsgrense er det når det står slutt på 110 skilt? Lå i 130-140 og ble forbikjørt stadig vekk.

Hvordan er sonene ellers? Altså slutt på 70, slutt på 90 osv? Hva er farten da? Ganske greit å vite.

Ellers må jeg si Århus virker knallfint. Får utforske nærmere de neste 3 dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Den generelle fartsgrensen på landeveiene i Danmark er 80 Km/t med mindre annet ikke er påbudt. På motorveiene er fartsgrensen 130 Km/t, men kun 110 Km/t rundt de store byene og steder med tradisjonelle kødannelser etc. Enkelte steder er det en eksplisit fartsgrense på 120 Km/t... f.eks på grunn av støykrav, uoversiktlighet etc.

For de som lurer på hva det koster å bryte den såkalte færdselslov i Danmark... her er en relativt omfattende oversigt... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hotelleier i Odense ga oss ett tips sist vi var på tur. Ligger du under 140 så slipper du såannsynligvis bot, passerer du derimot det, så får man bot sa han. Han sa også at i 110 sone mistet man lappen hvis man passerte 170... På småveier med 80 sone og lavere er de visst mye mer strix på grensene :)

Edit: Ser jo at han har lurt oss litt når jeg sjekker e9's innlegg :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men, politi i andre land enn ditt hjemland har vel ikke lov til å ta i fra deg lappen. kun lov til å bøtelegge deg til langt oppetter halsen?

slik har da jeg forstått det.. men, godt mulig det er feil

Det er korrekt, men det er kun i Norge at man har forenklet forelegg og det betyr at man i Skandinavia har en avtale om at lovovertredelsen blir oversendt til den enkelte lovovertreders hjemland. Ergo blir fartsovertredelsen påtalt av dansk politi... forelagt en dansk domstol... overført til norske politimyndigheter og du blir evt. dømt etter norsk lov i Norge. Noe å tenke på det når BMW´en skal luftes på sydlige trakter i Danmark...og Sverige... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi kjørte av ferga i fredrikshavn så jeg et 70 skilt. etter en halvtime +, på 4 felt motorvei la jeg merke til et 110 skilt, og da hadde jeg sett etter det ved hver påkjøring. En del "forbikjøring forbudt for lastebil" skilt var det da. Men flotte veier!

Regnet egentlig med det var 130 grense, men greit å vite sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at de har en 20% regel i Danmark. Altså hvis man ikke kjører fortere enn 20 % over tillatt, får man som regel ingen bot, eller en liten bot.

Dvs. at kjører man mer enn 156 km/t får man straff i en 130 sone. De fleste biler viser også litt feil i slike hastigheter så jeg tror nok man kan ligge i 150-160 uten problemer og uten å være redd for å bli tatt, hvis denne regelen gjelder da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":3mu7a6rx]

Ellers må jeg si Århus virker knallfint. Får utforske nærmere de neste 3 dagene.

Århus ER knallfint :D

Har bodd her i snart to uker nå, og stortrives.

Det eneste problemet er at jeg enda ikke har funnet en bra plass å vaske bilen. Er børstemaskiner overalt. Ikke sett en eneste selvvask.. :(

Vet du om noe slikt Fredrik F ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":f0ujwnd5]

Århus ER knallfint :D

Har bodd her i snart to uker nå, og stortrives.

Det eneste problemet er at jeg enda ikke har funnet en bra plass å vaske bilen. Er børstemaskiner overalt. Ikke sett en eneste selvvask.. :(

Vet du om noe slikt Fredrik F ?

Århus er absolut knallfint... vi har bodd her i snart åtte år og vi stortrives... :D ... noen gjør det selv bilvask har jeg imidlertid ikke funnet ennå. Noen folk på jobben snakker om et sted i Viby (en bydel i Århus), men det har jeg ikke sjekket. Jeg vasker bilen på Statoil i Skåde/Højbjerg.

Gutta... (Daniel og "Sport")... hva med å gå ut på byen en dag for å drikke noen øl og spise en pizza ?

Det er forøvrig ingen "20% regel" i Danmark, men mange spekulerer nok i at div. feilmarginer, litt generell goodwill og litt lun dansk humor er nok til at myndighetene ikke reagerer så strengt. Jeg er nok litt mer forsiktig av natur... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...