bmwomar Skrevet Juni 30, 2006 Skrevet Juni 30, 2006 Vurderer å kjøpe en 2003 320d og kom over denne i Performance bmw. Noen som her prøvd den? http://www.allardmotorcompany.co.uk/pag ... d-fmic.asp
Fredrik Skrevet Juni 30, 2006 Skrevet Juni 30, 2006 Nei... dette har jeg ikke prøvd, men det virker veldig interessant. Jeg har mer lyst til å ettermontere en større intercooler enn f.eks å chippe motoren. Gi oss en tilbakemelding hvis du går for prosjektet...
bmwomar Skrevet Juni 30, 2006 Forfatter Skrevet Juni 30, 2006 Vurderer både chip og intercooler, men vet ikke hvordan det vil virke. Håper noen her kan gi svar på det.
Hakon Skrevet Juni 30, 2006 Skrevet Juni 30, 2006 Nei... dette har jeg ikke prøvd, men det virker veldig interessant. Jeg har mer lyst til å ettermontere en større intercooler enn f.eks å chippe motoren. Gi oss en tilbakemelding hvis du går for prosjektet... da må jeg spørre... hvorfor ikke chipp ?
Fredrik Skrevet Juni 30, 2006 Skrevet Juni 30, 2006 da må jeg spørre... hvorfor ikke chipp ? Fordi det er for mye uvitenhet når det gjelder følgende av å endre på blandingsforholdet mellom luft og diesel... og jeg vet heller ikke hva konsekvensene egentlig er. Når man endrer på bilprodusentens spesifikasjoner ved å chippe endrer man også fylningsgraden for sylindrene inkl. div. termiske verdier (gjelder turbodiesel). Utover at folk som chipper en motor naturligvis ønsker valuta for pengene ved å utnytte effekten (med alt hva det betyr for ekstra slitasje av clutch, gearkasse, drivlinje etc.) ... er de fleste seriøse bilforhandlere enige om at biler som er chippet generelt ikke er interessante... hverken ved innbytte eller kjøp. Jeg har også merket meg at en person som "Asken" (guru på svenske Autopower) heller ikke har chippet sin X3 2.0d av samme årsak...
Bmw323i Skrevet Juni 30, 2006 Skrevet Juni 30, 2006 du mister garantien på motoren. så vidt jeg vet så er det vell derfor det er så mange som ombestemmer seg. det er kanskje en liten risiko for slitasje på clutch, girkasse osv, men jeg tviler på at de som chip trimmer en 320d får noen problemer med dette.. det er plenti sterkt nok. men ville nok ikke gått for en billig chip. jeg ville ha søkt litt rundt på nettet, hørt med andre hvilke chipper osv de har, så gått for den som folk flest har gode erfaringer med.
Fredrik Skrevet Juni 30, 2006 Skrevet Juni 30, 2006 du mister garantien på motoren. så vidt jeg vet så er det vell derfor det er så mange som ombestemmer seg. det er kanskje en liten risiko for slitasje på clutch, girkasse osv, men jeg tviler på at de som chip trimmer en 320d får noen problemer med dette.. det er plenti sterkt nok. men ville nok ikke gått for en billig chip. jeg ville ha søkt litt rundt på nettet, hørt med andre hvilke chipper osv de har, så gått for den som folk flest har gode erfaringer med. Jeg er ikke så sikker på om f.eks clutch´en på E46 318d og 320d (115/136 HK) tåler så veldig mye mer effekt enn standard. Disse modellene deler kun clutch med E46 318i (med N42 motor - 143 HK) - formodentlig pga. momentet, mens f.eks E46 320d med 150 HK deler clutch med modeller som E90/91 318d/320d, E60/61 520d og E87 118d/120d. Ergo... uvitenhet, overmot og generelle tåpeligheter er et problem når det gjelder turbodiesel og chipping...
Bmw323i Skrevet Juli 1, 2006 Skrevet Juli 1, 2006 trodde det var normalt at clutchene tåler litt mer enn det bilen har orginalt. er jo mange som kjører småtrimmet biler (30 hk +) uten å gjøre noe med clutchen. men skal ikke si noe sikkert.
Fredrik Skrevet Juli 1, 2006 Skrevet Juli 1, 2006 trodde det var normalt at clutchene tåler litt mer enn det bilen har orginalt. er jo mange som kjører småtrimmet biler (30 hk +) uten å gjøre noe med clutchen. men skal ikke si noe sikkert. Klart, men se det slik - den aktuelle clutch´en som BMW bruker til hhv. 318d/320d uten common-rail og 318i med N42 motoren er kalibrert til modeller som har mellom 115 og 143 HK... samt mellom 200 og 280 Newtonmeter. Da 320d kom med common-rail ble ant. hestekrefter øket marginalt med kun 7 stk. til totalt 150 HK, men ant. Newtonmeter øket relativt mye fra 280 Nm til 330 Nm. Dette var dermed åpenbart nok til at BMW valgte en kraftigere clutch for å være på den sikre siden. Jeg har kun 265 Nm ved 1750 rpm, men jeg skal være forsiktig når jeg f.eks kjører i en kø (stop/kjør/stop) hvis ikke clutch´en skal begynne å slure etter relativt kort tid...
Andreas1 Skrevet Juli 2, 2006 Skrevet Juli 2, 2006 Siden diskusjonen heller litt mot trimchip; Forsøk å finne ut litt om hvor mye clutch og girkasse tåler før du bytter og chiper for mye.. En chip er som regel noe helt annet enn vanlig 8-10% eksostrim (effektanlegg) og annen garasjetrimming. En ting er at du øker hesteantallet, men det er dreiemomentet ((Nm) styrken på motoren) som knekker de virkelig dyre delene... bmwE9 har noen gode poeng som kan spare deg for mange $$$
Kolvre Skrevet Februar 19, 2008 Skrevet Februar 19, 2008 Hei. Allard cooleren kom i hus tidlig i mai:) var meninga å montere den på min 2000 530 d, ettersom den ble solgt pga leilighets kjøp ser d ut som den heller blir montert på nyinnkjøpt 98 320..... Satser på å ordne dette til hælga viss influensaen slipper:S
Kolvre Skrevet April 22, 2009 Skrevet April 22, 2009 Har denne allard cooleren liggende enda jeg. Den ble aldri montert og er nå til salgs sidn 540n ikke har mye behov for en sånn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå