Gå til innhold

Noen som har prøvd dette (intercooler 320d)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette med hva drivverk og slikt tåler syntes jeg alltid ender opp med masse tåpelige meninger.. Støtter Fredrik 100% iallefall.. Det blir det samme når folk spør om "hvor mye tåler en m20b25" som er et populært emne her på forumet. Eller "hvor mye kan jeg lade på org motor" det er jo UMULIG å kunne gi noe svar på dette, da det er så mange aspekter ved en slik problemstilling som må taes hensyn til.

Men det viktigste(i mine øyne) som jeg tror så og si alle glemmer å tenke på er hvilke innvirkning en modifisering av motor/drivverk har å si på holdbarheten til de ulike komponentene iforhold til hvor lenge de orginalt er beregnet til å vare..

• 6 months later...
  • 2 weeks later...
Skrevet

Nei, men tenkte jeg skulle lage ett slikt kit selv imorgen.

Om det er av interesse kan jeg lage to slik at du og kan få kjøpe ett?

Vil komme på mellom 3000 og 4000Kr

Ring meg på 91667118 om det er interessant. Skal ta noen bilder mens jeg lager det :)

Skrevet

Ring meg på 91667118 om det er interessant. Skal ta noen bilder mens jeg lager det :)

Virker interessant! Håper det fungerer bra!

Skrevet

Ble dette noe av??

Skrevet
Ble dette noe av??

Rakk det ikke nå i helga som var, men har tatt med coolere fra jobb idag for å se hva som passer greiest. Blir nok å pusle litt med dette i påska.

Gir en tilbakemelding her så fort jeg har fått testa det.

Det blir litt vanskelig for meg å si forskjell før og etter siden jeg har en lekkasje i intercooleren min som er der idag.

Skrevet

Idag har jeg bygd ny intercooler, montert å testet.

Etter jeg demonterte det originale så fant jeg ut at den beste løsningen var å lage en som er nesten identisk til den originale. Det av flere grunner.

1. Det er bortkastet å lage en som er høyere ettersom den ikke vil få noe luft siden frontfangeren har ett noe begrenset inntak.

2. Med en vesentlig høyere intercooler ville jeg også måtte kutte vesentlig i den originale plast-ramma som skal guide luft inn i radiator og intercooler.

3. Med den plastramma tilnermet original vil ALL luft som går inn i fronten ledes direkte gjennom intercooleren, dermed blir effektiviteten vesentlig høyere.

Den nye intercooleren er ca 3-4cm høyere enn den originale, og er 3" tykk. Den originale er vel ca 50-60mm tykk.

Den jeg har montert på min bil nå har ett register som er 45cm breit, men hvis jeg skal lage flere vil jeg nok bruke ett på 60cm ettersom det er plass til mer i bredden.

Det eneste som må kuttes i er i den plastramma som guider lufta. Der må det kuttes av 2 gummilister på ca 2cm tykke. Plastramma ligger nå helt intill intercooleren å guider lufta rett inn.

Cooleren er skrudd direkte i to pinnebolter som står ut av frontplata originalt, så ingen borring eller sveising må til i bilen.

Jeg har også brukt silikonslanger direkte på utsiden av de originale slangene så disse trenger heller ikke å kuttes.

Kameraet var dessverre tomt for strøm, men jeg skal se om jeg plukker av fronten en dag og tar bilde av hvordan det blei.

Jeg hadde en lekkasje i den originale intercooleren, så direkte sammenligning blir vanskelig.

Det jeg merker veldig god forskjell på er at nå drar den enda bedre ut på turtall en den har gjort tidligere, også før den originale intercooleren sprakk.

Har kun kjørt i 15-20 minutt med den enda, så det blir vel fler erfaringer med tiden.

Om noen ønsker en tilsvarende bolt-on intercooler med alt som trengs så vil den komme på 3800kr.

:)

• 1 month later...
Skrevet

Har nå kjørt med detta i en måneds tid, og det fungerer kanonbra. Jeg har og kjørt på Rudskogen med det på Trackday, og skal dit igjen nå til helga.

Bilen oppfører seg kanonfint, og drar enda bedre, og enda lengre ut på turtall enn den gjorde før.

Kan anbefale dette på det sterkeste til alle som har slik bil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...