Gå til innhold

Oljetype på e34 520???


MERN
 Share

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en 1992 mod. 520i e34 og ser at tiden nærmer seg for et oljeskift. Det er vel en M50B20 motor som sitter i?, og jeg lurer da på hvordan olje dere bruker på disse motorene? Brukes det syntetisk, halvsyntetisk eller vanlig?, tar også gjerne imot spesifikasjoner på oljer dere er godt fornøyd med!

Og da jeg alikevel har startet denne tråden lurer jeg også på om det er reg.kjede på disse motorene, eller om det er reg.reim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker helsyntetisk på min ivertfall. prøvde noe som heter Carlube. var spesifisert for blant annet Bmw men det hender at jeg får tikking akkurat når jeg starter motoren så jeg tror ikke olja er akkurat den beste :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter du har reg kjede,hvilket oljemerke du kjøper betyr ikke så veldig mye bare det er innenfor de spesifikasjoner som BMW har satt for din motor.Det er sikkert tusen meninger om hva som er den beste oljen osv,men du bør bruke syntetisk ja.BMW selv anbefaler vel Castrol....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk en helsyntetisk du. Av et merke du føler er ok.

Kravene til olje står i instruksjonsboka di.

Bruker selv Castrol TXT 5W-30. Vil du ikke bruke så my penger på olje, så vet jeg mange som bruker Felleskjøpet sin SuperSyntethic 5W-40. Skal være bra, tilfredsstiller de fleste krav (også BMW LongLife) og koster ca. kr. 300.- pr. 4l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

søk på "olje" el "motorolje" i forumet. tror det er et av de mest diskuterte temaene her. da kan du lese i timesvis uten å få noen egentlig konklusjon på hvilket merke som er best. det står i instruksjonsboka di hvilke spesifikasjoner oljen skal ha ,så er det opp til deg å velge merke

du må vel ta hensyn til antall km motoren har gått med tanke på hel-halv syntetisk. har den gått nærmere 400`km og bruker halvliter olje i mnd er det vel ingen vits å ha på dyreste olja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker helsyntetisk på min ivertfall. prøvde noe som heter Carlube. var spesifisert for blant annet Bmw men det hender at jeg får tikking akkurat når jeg starter motoren så jeg tror ikke olja er akkurat den beste :?

Den vil alltid tikke de første 2-3 sekundene helt til du har fått opp oljetrykket..

høyere tall forran W i olje betegnelsen betyr tykkere olje ved lufttemp, altså når motor er kald, jo høyere dette er jo lengre tid tar det før oljen gir nok smøring/beskyttelse på vinteren.. 0W og %w er fine vinteroljer, på sommeren klarer du deg med en 10W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...