Gå til innhold

Navigasjon - hva skal man velge?

eriklepe
 Share

Anbefalte innlegg

TomTom er enkelt å bruke. I Norge har en kar ved navn Gunnar Nystul opprettet tomtom.no, her er det et forum som hele tiden holder seg oppdatert på fotobokser, verksteder, butikker, resturanger osv.

http://www.tomtom.no/

Forum

Har hatt et merke som heter Medion tidligere, men kjøpte i vinter TomTom GO 700 som er å foretrekke. Meget enkel i bruk. Har ikke angret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste bud er å vente med og kjøpe navigasjon til navigasjon i mobiltelefoner kan kjøpes til en fornuftig pris. Dagens navigasjonssystemer a la f.eks Garmin lever på lånt tid... litt på den samme måten som rene Mp3-spillere gjør det i forhold til mobiltelefoner som kan spille Mp3-filer. For min del er det "papirnavi" som gjelder inntil videre... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker TomTom, og synes det er det er desidert best. Har prøvd flere varianter.

Men jeg ville nok gått for TomTom Go 710 (etterfølgeren til 700) istedet, da har du Europakart i tillegg.

Kjedelig å bare ha Skandinavia når du har bestemt deg for en tur sørover.

MVH

TommyL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig i det E9 skriver. Mobil er helt klart fremtiden som foto, video, navi osv. F. eks så forundrer det ikke meg, at om noen år så sender man SMS til dassen for å skylde ned etter besøk :lol:. Fantaserer kraftig jeg nå, men mobil kommer til å brukes til det utroligste i fremtiden tipper jeg :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt AutoRoute på laptop frem til nå jeg.. fungerer jo det også, og er langt billigere enn andre løsninger (om man har laptopen fra før).. for ikke å glemme mye bedre enn papirkart.. men det har jo sine åpenbare negative sider f.eks. i forbindelse med størrelse og derfor plassering. Gamle AutoRoute 2005 som jeg har brukt mest hadde heller ikke pilvisning eller stemmenavigasjon, så det var jo litt kjipt, men nye 2006 har alt dette.. så trenger man det bare en sjelden gang i blant er laptop greit. Har fotoboksvarsler utenom heller (ActiveGPS).. slipper å kjøre med navigasjon på hele tiden da.

Men nå har jeg fått meg en PDA da, så skal prøve å bruke TomTom5 på den, sammen med en bluetooth-GPS.. så får se hvordan det fungerer. Det fine med en PDA er jo at man har uendelig med andre muligheter også.. ser både film og hører mp3 på den.

For de av dere som snakker om naviløsninger på mobiltelefon, så trenger ikke de heller koste stort. Fattern har en Palm Treo (mobiltelefon), så jeg fiksa TomTom5 til ham og han handla seg en bluetooth-GPS med 10 timers batteritid for 5-600,- fra Ebay (Holux GPSlim GR236 eller noe sånt, koster 1295,- hos Komplett), og et 2GB SD-kort fra Komplett (koster ikke mer enn 400,- nå), så det ble full navi med norsk tale for under tusenlappen det.. her er en tilsvarende løsning:

650_tom_tom_gps_332x.jpg

Får også pakker med programvaren, BT-GPS og SD-kort for rundt 2k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har en In dash DVD spiller, f.eks en fra Pioneer.. Kan man da koble inn denne TomTom'n på denne spilleren, for å få brukt den på Pioneer skjermen? Eller vil det lønne seg å kjøpe Pioneer's navigasjonsenhet istedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat fått meg en Qtek mobiltelefon, datamaskin osv. som jeg har kjøpt en bitteliten Bluetooth GPS mottager til.

TomTom blir installert i kveld tenker jeg. Dette fungerer lytefritt synes jeg (en kamerat har dette allerede).

Det blir selvfølgelig veldig bra med en fullstendig integrert enhet som har "ALT", men inntil videre er dette en svært bra løsning for min del. Behovet for navigasjon har blitt større og større de siste 2 årene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig i det E9 skriver. Mobil er helt klart fremtiden som foto, video, navi osv. F. eks så forundrer det ikke meg, at om noen år så sender man SMS til dassen for å skylde ned etter besøk :lol:. Fantaserer kraftig jeg nå, men mobil kommer til å brukes til det utroligste i fremtiden tipper jeg :wink: .

Nope... du fantaserer faktisk ikke... :lol: ... Centre for Pervasive Computing her i Danmark (og i de fleste andre land) har slike prosjekter kjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...