Gå til innhold

Dilemma ved privatsalg av girkasse

Kristov
 Share

Anbefalte innlegg

Her er det vel egentlig ikke noen tvil om hvem som har bæsja på leggen. Men det handler om å være grei. Hvis jeg handler katta i sekken så står jeg for det, men hadde meldt i fra til eier. Hva han da gjør er ikke min buisness.

Uansett mener jeg at kjøpet er gjort. "Bruktgarantien" om man kan kalle det det er jo for lengstutgått selv om varen ikke er brukt. På den andre siden gjør det jo ingenting om folk er medmenneskelige og viser empati.

Calitri og Kristov: Tror ikke de fleste i denne tråden ønsker å ta noen side, bortsett fra at vi ønsker alle gårgodt overens. Er jo leit om noen av dere ikke lenger stiller på treff pga av redsel for å møte den andre part. Alt i alt blir det synsing her. Tror ikke NOEN av oss andre her, enten det dreier seg venner av Kristov eller calitri vet orlyden i alt som er sagt. Og ikke minst åssen det ble sagt. Er jo tydelig at det er noen misfortåelser om bl.a. "andre" som er ute å går her. Nei løs saken begge to. Det handler ikke lenger om hva noen må ut med eller hva noen skal ha igjen, når det er lagt ut på ett sånt forum er det prinsipper. Kom til enighet, møt hverandre på halvveien, og bli ferdig med det. Er sikker på at hvis dere enganghadde møttes under "fire" øyne så tror jeg saken hadde vært løst på 1 minutt. Nytter ikke diskutere sånne ting på ett forum. For da blir det "stortingsvedtak" ut av det der flertallet bestemmer. Det er feil når flertallet ikke kjenner til saken vett.

Ring hverandre i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 123
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Å kjøpe brukte deler er alltid en risiko. Man vet ikke hva man får, og man har ingenting man skulle ha sagt om det man får er en skrotdynge!

Så sånn sett så er igrunn Kristov`s tilbud generøst mtp at kjøper egentlig ikke har noe krav på noe som helst.

En annen ting er hvordan jeg hadde følt meg om jeg var selger i denne situasjonen... Til sist så handler dette litt om moral også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Espen. Hadde dette vært en enklere sak om det hadde vært kjøpskontrakt? Nei, sannsynligvis ikke, for da hadde vel selger fått med "selges som den står" som alltid. Da hadde ingen hatt noe å sagt? Men på en måte er det vel alltid "selges som det står" som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen har ingenting å si. Kan selge den for 20.000 hvis kjøper er villig til det også. Nei brukt er brukt. Sånn er det bare!

Da har du ikke lest kjøpsloven. Har ingen ting å si om det er brukt eller ikke. Kjøper man noe for 5000 kr skal man også få noe som er verdt 5000 kr.

Det jeg skrev tidligere var heller ikke min mening men det som står i kjøpsloven.

Har vært borti bilsalg der det har vist seg at bilen var null verdt (stjålet) og der måtte alle som hadde kjøpt den kjøpe den tilbake. 10 eiere tilbake eller noe. Helt til han første.

Slik blir det her også. Er svensken som må kjøpe tilbake denne kassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen har ingenting å si. Kan selge den for 20.000 hvis kjøper er villig til det også. Nei brukt er brukt. Sånn er det bare!

Da har du ikke lest kjøpsloven. Har ingen ting å si om det er brukt eller ikke. Kjøper man noe for 5000 kr skal man også få noe som er verdt 5000 kr.

Det jeg skrev tidligere var heller ikke min mening men det som står i kjøpsloven.

Har vært borti bilsalg der det har vist seg at bilen var null verdt (stjålet) og der måtte alle som hadde kjøpt den kjøpe den tilbake. 10 eiere tilbake eller noe. Helt til han første.

Prøv å gjennomfør noe sånt du.... Skal love deg at om du hadde fått det til så hadde det kostet mer enn 5.000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest kjøpsloven, og kan ikke huske at det står at en M5 girkasse med utslitte synk-ringer er verdt mindre enn tiendedelen av nyprisen.

Feel free til å skrive hvilken paragraf du tenker på..

Kjøpsloven sier vel bla. at man har 5 års reklamasjonsrett på ting som skal vare vesentlig lenger enn 5 år, om en girkasse til en M5 fra midten av

90 tallet skal være vesentlig lenger enn 5 år i 2006 er vel heller tvilsomt.

Man har også en plikt til å undersøke varer man kjøper, og reklamere innen rimelig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kommer til å få et problem med å finne en paragraf som støtter akkurat det du sier der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper ble uttrykkelig opplyst om at jeg ikke kunne garantere standen på girkassen utover det jeg selv hadde testet da jeg kjøpte den. Jeg ga også beskjed om at jeg ikke kunne gi noen garanti på den da jeg aldri hadde kjørt og giret med den selv, allikevel ville kjøper ha den. Tok meg i tillegg bryet med å kjøre for å levere den til en bekjent av ham.

Hvis dette stemmer med virkeligheten har nok kjøper tatt en sjangs her og vært uheldig,men han kan ikke klandre selger for att girkassa var ødelagt.

Ergo det tilbudet som selger kommer med å kompansere for dette med 1500,- er meget sjenerøst og kjøper bør slå til å avslutte saken.

Da har han jo tross alt fått en E34 M5 kasse til 3500..

Er verdt littt overhaling til den prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en av dere er NAF medlem så tror jeg de fortsatt tilbyr gratis assistanse i bilrelaterte saker som dette. Har vært borti en tilsvarende sak og fikk god hjelp fra en en slik jurist.

Kjøperen stiller nok med det dårligste kortet her også, ingen tvil om det. I min sak møtte jeg alikevel kjøper og fikk takstert pris på reperasjon hos et verksted. Endte opp med at jeg betalte tilbake ca 2/3 av direkte rep-kosten til kjøper, selv om juristen kalte dette en unødvendig frivillig gavepakke fra min side. Det er tross alt mer enn jus dette går på, kjøperen i mitt tilfelle var også en fyr som vanker på bmw treffene. Føles greit med en hand shake etter at man er enige på slike saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når kristov sa til meg at han hadde garanti på denne kassen, å at km stand va 120tusn, da stoler jeg på d, å at han mente d at den var i bra stand. men har desverre funnet ut at å stole på folk er en dum ting, har handle ganske so mye med folk å stolt på folket,aldri hatt noen store problem men no skjønner jeg at d er d slutt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja her er det mye rart ser jeg.har brent meg på sånne ting før også men sånn er det når man kjøper brukt det er en sjanse og ta.hvem vet kan jo ha bomgiret på prøveturen.hehehe neida.skjønner begge parter i denne saken veldig godt jeg.ta i mot 1500 og bit i det sure eplet begge to og glem hele saken.sånt som dette skjer.noen ganger er man uheldig andre ganger ikke.ikke rart det er krig i veien.her det nesten krig for en 1000lapp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men calitri, Kristov gjorde det vel ganske klart at han aldri hadde kjørt den kassen, og kun kjøpt den fra en svenske, og at det var derfra han hadde kmstanden? Da sier det seg jo selv at alt er ganske så usikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en av dere er NAF medlem så tror jeg de fortsatt tilbyr gratis assistanse i bilrelaterte saker som dette. Har vært borti en tilsvarende sak og fikk god hjelp fra en en slik jurist.

Kjøperen stiller nok med det dårligste kortet her også, ingen tvil om det. I min sak møtte jeg alikevel kjøper og fikk takstert pris på reperasjon hos et verksted. Endte opp med at jeg betalte tilbake ca 2/3 av direkte rep-kosten til kjøper, selv om juristen kalte dette en unødvendig frivillig gavepakke fra min side. Det er tross alt mer enn jus dette går på, kjøperen i mitt tilfelle var også en fyr som vanker på bmw treffene. Føles greit med en hand shake etter at man er enige på slike saker.

Henger meg på dette innlegget. En muntlig avtale er i juridisk forstand like bindende som en skriftlig avtale... problemet oppstår først når partene i ettertid ikke er enige om hva avtalen gikk ut på. Ergo vil forliksrådet, advokater etc. forsøke å komme frem til en såkalt minnelig løsning som er akseptabel for begge partene i konflikten. Kan det ikke la seg gjøre er eneste mulighet for en løsning av konflikten en rettsak... og akkurat det er ingen av partene tjent med i den aktuelle konflikten (med unntak av advokatene da selvfølgelig). Kjøper har uten tvil en dårlig sak i juridisk forstand, men når det er nevnt har selger også et generelt ansvar som selger ved at en handel i prinsippet handler om minst to parter som hver især skal føle at de har gjort en god handel (all handel er basert på dette prinsippet)... dog er det ingen betingelse at handelen virkelig er en god handel for begge parter.

Jeg leser at div. ulike beløp (avslag på kjøpsprisen) er nevnt... hvordan kommer man frem til et bestemt beløp ? Selger er som tidligere nevnt i diskusjonen ikke juridisk forpliktet til å yte en økonomisk kompensasjon og det faktum at han allikevel gjør det må betraktes som en positiv goodwill overfor kjøperen. At så kjøperen på sin side ikke er tilfreds med å få tilbake 30% av kjøpesummen (det er faktisk ganske mye) kan ikke tolkes på en annen måte enn at kjøperen er grådig og ikke så rent lite frekk på godt norsk. Under forutsetning av at historien er som den er gjenfortalt i forumet ville jeg absolut ikke akseptert en SMS-melding med skjulte trusler (uansett om kjøperen via forumet forsøker å tone ned fasongen på meldingen). Var jeg selgeren ville jeg bringe saken inn for forliksrådet... så er det opp til kjøperen om han vil bringe saken inn for retten.... noe han vet at han ikke er tjent med og derfor heller ikke kommer til å gjøre. Ulovlige trusler eller forsøk på å insinuere ulovlige trusler bør meldes til politiet... ingen pardon... =;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier kjøpsloven noe om pris på en brukt vare og om dens pris? At man kjøper en stjålet bil er noe annet, men hvis jeg f.eks skulle få solgt min bil 200.000,- over listepris og hvis kjøper er happy med det så må jo det gå ann? Aldri hørt om en lov som begrenser hva man kan selge ting for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...