Dirty Skrevet Juli 13, 2006 Share Skrevet Juli 13, 2006 Dummeste du har hørt? Tviler på at du har hatt rettslære på skolen og vært borti svindelsaker. F eks blir det rettsak om en ett hus eller eidendom eller noe er det markedsprisen som bestemmer ikke hva kjøper/selger mener det er verdt. Om den er verdt 5000 kr i den standen den er i nå er en annen sak. Er uansett veldig små summer det er snakk om her. Ikke noe jeg gidder bruke mer energi på. så hvorfor blandet du deg inn i saken da! makan te tulling! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ArildJr Skrevet Juli 13, 2006 Share Skrevet Juli 13, 2006 synes denne saken ble litt drøy jeg. All ære til kristov for å ville gi noe tilbake i det hele tatt. Salg private i mellom dekkes ikke av noe kjøpslov dessverre. Girkassa kan godt være kjørt 120000 km den. Grisekjørt alle sammen for det vi vet, den kan også bare ha en svakhet.. ingen vet og er vel umulig å bevise. Sjefen min kjøpte en bil for noen år tilbake. "Bilen selges i den stand og stilling den står" På vei hjem røyk motoren. Selger ville ikke gi ham noe tilbake og det kunne han gjøre absolutt som han ville. Sjefen min kunne heller ikke kreve noe. Nå var dette en bil og det forelå kjøpskontrakt. Brukte deler gir ingen garanti normalt. Her bør calitri godta 1500 i erstatning, som han egentlig ikke bør få etter min mening og bare være heldig at han har fått noe som helst. Dessverre får man ikke noe som helst garanti på brukte ting hvis man ikke kjøper det som en "overhalt girkasse med garanti" og da betaler endel lapper mer! Til calitri må jeg bare si at sånn skjer dessverre, har selv kjøpt ting brukt som har røket fort og ikke fått noe igjen for det. Til Kristov må jeg si at det viser han er seriøs når han tilbyr seg å dekke noe som helst, hvertfall når det har gått endel tid. Sånn står det respekt av! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmwfanatic Skrevet Juli 13, 2006 Share Skrevet Juli 13, 2006 Enig med Arild.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ØyvindB Skrevet Juli 13, 2006 Share Skrevet Juli 13, 2006 jeg selger mine biler med garanti, 30 meter eller 30 sekunder, alt etter hva som intreffer først. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
propan Skrevet Juli 13, 2006 Share Skrevet Juli 13, 2006 Jeg selger som regel med UP garanti. Ut Porten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet Juli 13, 2006 Share Skrevet Juli 13, 2006 Hvorfor diskuterer dere dette i det hele tatt? Calitri har vært uheldig, dessverre. Kristov er ingen forretning hvor man kan gå tilbake og kreve pengene sine tilbake hvis man ikke er fornøyd. Dette var et privatsalg, ferdig med det! Og kan du calitri bevise at du ikke har brukt den kassa fra dagen du fikk den? Meget snilt gjort av kristov og ville tilby deg 1500,- i kompensasjon for en girkasse han ikke ga noen garanti for annet enn hva forrige eier hadde gitt. Mener ikke å rakke ned på deg eller noe, men må le litt når jeg ser du krever tilbake penger for det her.. Blir som den gangen jeg solgte sykkelen min til en kompis (var 11 år da) og kjedet røyk på den noen uker etterpå. Faren hans klikka på meg og ville heve kjøpet. Det var selvfølgelig uaktuelt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juli 13, 2006 Share Skrevet Juli 13, 2006 Salg private i mellom dekkes ikke av noe kjøpslov dessverre. Å joda. Det dekkes av nettopp "Kjøpsloven". Faktisk har kjøper en god del rettigheter, så hvis calitri vil kan han ta saken videre, og det vil ikke nødvendigvis gå i Kristovs fordel, men det er vel neppe verdt forsøket for de 5 lappene. Før 01.07.2002 dekket kjøpsloven både privat og næring, men den 01.07.2002 ble forbrukerkjøpsloven innført, og den dekker altså privatkjøp fra firmaer, mens kjøpsloven da ble omgjort til å kunne dekke handel mellom privatpersoner. Sjekk Lovdata. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
calitri Skrevet Juli 13, 2006 Share Skrevet Juli 13, 2006 hei igjen. tar aldri slutt denne diskusjonen, hehe. men ja jeg kan bevise at jeg ikkje har brukt kassen før. d var 5 vitner som såg kassa blei satt inn i bilen. men trur ikkje d blir noe stor sak av 5000 kr. men ska ærli innrømme at d er faen so kjedli å sitte her med en øydlagt kasse... å so har jeg lært at man skal ikkje stole på sinn egen bestemor engang. kan nok se langt etter di 1500 kr han tilbydde meg, har ikkje hørt et ord fra han. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juli 13, 2006 Share Skrevet Juli 13, 2006 Forstår deg godt calitri, men privathandler er veldig ofte et sjansespill. Har du sjekket hva f.eks. Koed skal ha for en M5-kasse? Her er forøvrig kjøpsloven i sin helhet om du vil studere den: http://www.lovdata.no/all/hl-19880513-027.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet Juli 14, 2006 Share Skrevet Juli 14, 2006 Dummeste du har hørt? Tviler på at du har hatt rettslære på skolen og vært borti svindelsaker. F eks blir det rettsak om en ett hus eller eidendom eller noe er det markedsprisen som bestemmer ikke hva kjøper/selger mener det er verdt. Om den er verdt 5000 kr i den standen den er i nå er en annen sak. Er uansett veldig små summer det er snakk om her. Ikke noe jeg gidder bruke mer energi på. så hvorfor blandet du deg inn i saken da! makan te tulling! Fordi ikke folk har forstått loven her. Men det er vanskelig å håndheve disse lovene uten å bruke masse ressurser. Mer enn det er verdt og det utnytter selgere i dag til det fulle. Loven beskytter faktisk kjøpere veldig godt. Tulling selv! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet Juli 14, 2006 Share Skrevet Juli 14, 2006 § 30. Innledende bestemmelse. (1) Dersom det foreligger mangel og denne ikke skyldes kjøperen eller forhold på hans side, kan han etter §§ 31 til 40 kreve retting, omlevering, prisavslag, heving og erstatning samt holde kjøpesummen tilbake etter § 42. Hans rett til erstatning faller ikke bort ved at han gjør gjeldende andre krav eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 14, 2006 Share Skrevet Juli 14, 2006 Man løper da ikke sååååå raskt til politiet.... Men om Kristov har forklart seg ordrett om ordlyden så er nok jeg også av typen som hadde oppfattet det som en trussel. Å sette politi/advokat på denne saken kan vel umulig være spesielt skremmende for andre enn dem som eventuelt må betale advokatens honorar.... På generell basis hverken bør eller skal man akseptere trusler i situasjoner som den vi diskuterer her og det er dessverre nok av mennesker som ikke respekterer lov og orden når lommebokens tykkelse er avgjørende. Her i Danmark har trusler i nesten enhver forstand mer eller mindre topp prioritet hos politiet... nettopp fordi flere og flere truer andre mennesker med "dummebøter", torpedoer, bank etc. i ulike sammenhenger... og det griper om seg hurtigere enn mange er klar over. Ergo... man kan aldri med sikkerhet vite hva slags folk man har med å gjøre... og derfor kan det være klokt å la politiet finne ut av nettopp det først... når først en trussel foreligger. Jeg må legge til at jeg ikke kjenner partene i diskusjonen. Jeg kjenner heller ikke historien utover hva som er gjenfortalt i denne tråden. Derfor er heller ikke mine kommentarer rettet mot hverken selger eller kjøper personlig... det er kun sakens hovedpunkter og prinsipper jeg har rettet fokus mot. Kjøpsloven gjelder ved kjøp og salg mellom private, men i praksis har den relativt begrenset anvendelighet hvis det ikke foreligger en skriftlig kontrakt/avtale mellom partene. Et annet poeng er som noen tidligere er inne på i diskusjonen... Forliksrådet er rette sted å fortsette diskusjonen hvis partene ikke kan bli enige... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knooot Skrevet Juli 14, 2006 Share Skrevet Juli 14, 2006 bmwE9: du holder deg til den trussel tanken du, selv om du har blitt fortalt at det ikke er sånn. jeg veit med sikkerhet at dette aldri har hvert noen trussel, å dette er det flere her som har prøvd å fortelle deg. men du vil bare ikke forstå det du virker det som? du har ditt eget svar på dette, MEN du tar feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sax Skrevet Juli 14, 2006 Share Skrevet Juli 14, 2006 utroli hvor mange dumme svar noen legger inn her, helt uten at de kjenner hele sakens bakgrunn. å gjøre seg opp en mening etter hva som er skrevet her blir ganske feil. Det er vel det som er meningen med et forum. Klart vi kunne hatt møter hvor vi diskuterte slike saker, men det blir langt å reise for di fleste. Grunnen til at tråden ble startet i utgangspunktet var vel at selger ønsket tilbakemeldinger fra andre enn kjøper. At forskjellige mennesker har forskjellige meninger er da ganske så normalt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristov Skrevet Juli 14, 2006 Forfatter Share Skrevet Juli 14, 2006 bmwE9: du holder deg til den trussel tanken du, selv om du har blitt fortalt at det ikke er sånn. jeg veit med sikkerhet at dette aldri har hvert noen trussel, å dette er det flere her som har prøvd å fortelle deg. men du vil bare ikke forstå det du virker det som? du har ditt eget svar på dette, MEN du tar feil. knooot: jeg kan godt legge ut den eksakte ordlyden av flere SMS'er (disse er alle lagret) så vi får en endelig slutt på all synsingen rundt trusselen, men jeg skal være grei mot kjøper da jeg tror de ble sendt i irritasjon og frustrasjon. Jeg ble i hvertfall sjokkert da jeg fikk meldingene og det var også en av grunnene til hvorfor jeg laget tråden. calitri: etter å ha lest igjennom alle postene så er jeg faktisk ikke så sikker på om jeg skal betale tilbake noe som helst. Når man skal bli enige om en løsning er i hvertfall ikke "trusler", uansett om det er med politi, advokat eller torpedoer noe bra forhandlingstrekk. Men jeg står ved mitt og er villig til å betale tilbake de 1500 og over her ser jeg at en snill sjel vil bytte ny kasse gratis. Dette fordrer at du tar kontakt med meg, jeg føler ikke at jeg etter alt dette skal behøve å kontakt deg for å betale tilbake penger. Ellers vil jeg nevne at en brukt kasse alt etter stand og med garanti fra Koed eller GS-bildeler havner på 6-7000 eks moms og frakt, om de i det hele tatt har noen inne/får tak i en. Så når man kjøper en kasse til mange tusen under dette uten at den er testet, er det en kalkulert risiko for å spare disse pengene. Med dette håper jeg vi kan bli ferdig med denne saken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå