Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det på et Bmw-verksted du betalte ca. 1500,- for oljeskiftet?

Hos Stenshagen Bil AS (BMW).

På siste servicefakturaen er oljeskift girkasse spesifisert til 1188,24 + mva

= 1485,30

Jeg kjenner ikke til noen DIY på giroljeskift da jeg synes det er greit de tar det.

Det er litt viktig at man bruker riktig olje og det er utfra hva jeg forstår på servicefolkene varierende fra modell til modell.

Varenummeret på min kvittering er 83220403248, men om dette er et fullverdig varenummer på oljen til min girkasse eller internkode for noe annet girrelatert kan jeg ikke svare på.

.

• 3 years later...
Skrevet

Hei, ser diskusjonen ang oljeskift på aut. girkassen og syns at 1500 kr for oljeskift på en girkasse høres billig ut? Spørsmålet mitt er da: Skifter de da all oljen + oljefilter?

Fikk tilbud hos et verksted for å skifte olje og filter, og de skulle "flushe" systemet og få ut all gammel olje som var i systemet, converter osv som de sa, og de ville ha 4700 kr for denne jobben.

Har ikke så mye peiling på dette her, men vil det ikke bli en blanding av ny og gammel olje hvis man ikke tapper av absolutt all olje som er i systemet?

Skrevet

1500kr er mest sannsynlig for bytting av olje. Filteret koster en del hundrelapper og tar litt tid skifte.

Ved ren tapping/fylling får man vel ut ca halvparten da man ikke får tømt converteren (på de fleste biler) men oljekvaliteten vil jo gå opp pga den nye olja...

Skrevet
Hei, ser diskusjonen ang oljeskift på aut. girkassen og syns at 1500 kr for oljeskift på en girkasse høres billig ut? Spørsmålet mitt er da: Skifter de da all oljen + oljefilter?

Fikk tilbud hos et verksted for å skifte olje og filter, og de skulle "flushe" systemet og få ut all gammel olje som var i systemet, converter osv som de sa, og de ville ha 4700 kr for denne jobben.

Har ikke så mye peiling på dette her, men vil det ikke bli en blanding av ny og gammel olje hvis man ikke tapper av absolutt all olje som er i systemet?

Jeg betalte 4000,- for oljeskift/flushing på min 530Dat. Det går med 12 Liter for å få spylt ren olje igjennom kjøler og converter. 9 Liter blir igjen på systemet. Så skiftes det filter og pakning på bunnpanne. Min bruker Esso LT 71141 olje. Så 4700,- høres ut som en normal pris. Det går nesten 3000,- i olje, filter og pakning ved flushing.

Denne tråden bekrefter vel atter en gang at dette lifetime olje greiene bare er tull og vas. For de som er interesserte så er dette interessant lesing: http://automatgear.no/documents/62.html eller her http://www.rats.no/service.html

Rats anbefaler intervaller på oljeskift og filter på 40000km ved normal bruk, ved hard bruk som f.eks tunge lass, kjøring med henger etc så anbefaler de intervaller helt ned i 25000km. Automatgear service A/S anbefaler ved hver 60000km uansett bilmerke. Det står i ganske sterk kontrast til Bmw`s "lifetime"

Her er hva Automatgear Service A/S skriver om evighetsolje:

"Har du hørt om evighetsolje før? Tygg litt på uttrykket… Evighetsolje, dette mener vi faktisk er på grensen til kalkulert bedrageri. Det finnes naturligvis ingen olje som varer evig, en modifisert sannhet er kanskje at oljen kan vare tilnærmet evig under gitte forutsetninger. Disse forutsetningene oppfylles sjelden eller aldri i en girkasse med variert bruk. All olje blir slitt etter en viss bruk. Problemet er at bilprodusenten ikke har dette med i bilens serviceprogram. Oljen blir ikke byttet, bare nivåkontrollert ved service hos merkeverkstedet.

Denne evighetsoljen blir, som all annen girolje, etterhvert mettet med clutchstøv eller slam. Alt friksjonsmateriale avgir noe avfall, og nok av dette gjør filteret i girkassen tett. Dermed får oljepumpen problemer med å holde linjetrykket i gearkassen. Dette fører etter hvert til havari. "

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...