Gå til innhold

er det vanskelig å skifte topp pakning?


yankee64
 Share

Anbefalte innlegg

Bilen går varm ved kjøring eller tomgang. Skiftet termostat. Har kjøpt vannpumpe, klar til innstallering. Men før jeg koster på bilen for mye, uten å vite hva feilen er, tok jeg bilen med til Snap Drive i Trondheim. Fra før av husker jeg noe som het komp test for å sjekke "toppen". Nå har de tydeligvis en annen test. Den kunne de dessverre ikke utføre, da det var så stor "gjennomstrømning" at de mente "toppen eller topp pakningen" var defekt. Så på en måte fikk jeg bekreftet det jeg helst ikke ville vite.

Jeg vil gjøre det selv. Er svært uerfaren under panseret. Har kjøpt Haynes bok, men 1983-91. Jeg har en 92 modell. Er dette for komplisert for en nybegynner? Altså å skifte topp pakning?

Hva koster det for en topp pakning? Ringte Mekonomen og de sa 600-700 kroner. Ringte BMW merkeverskted og de sa 2250 kroner, men settet inkluderte ikke selve topp pakningen, men alle de andre pakningene i motoren. Her ramlet jeg av lasset. Noen som vet hva jeg egentlig må kjøpe, hvor, og en ca. pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en komplisert jobb for en som er uerfaren under panseret MEN!!!

Sjønner du hva du holder på med og har hayenes boka OG følger den punkt for punkt så klarer du det. (husk og legg delene i rekkefølge etterhvert som du demonterer) Det du trenger av pakninger får du i noe som kalles for et "slipesett" det innholder alle pakningene som trengs inkl ventiltettningene som er en fordel og bytte samtidig. Ring 51633322 så sender vi et sett i oppkrav til deg. er litt usikker på prisen men vil tippe en plass mellom 1000-1500,-. du får den uansett når du event bestiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster like under 1000,- på sylinderservice i oslo for slipesett. slipesett inneholder toppakning, innsug/eksos-pakninger, varmsekjold for manifolden og litt til.. (ventilhetter osv?)

kan være greit å skifte så mye du kan av pakninger når du først har av toppen..

det er litt vrient å komme til muttera på undersiden av innsuget, men kan love deg at du lærer deg mye ved bytte av toppakninga :)

Du klarer det sikkert fint bare du ikke gir opp med en gang det er noe som virker umulig.

Det eneste som er skikkelig køddete er å få på plass et oljerør på undersiden av innsuget når du skal ha det sammen igjen, men etter litt knot får du det nok til ;)

av med reg.reim, innsug, og toppen.

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du aldri skrudd før så er ikke dette noe jeg ville anbefalt, men skal du gjøre det må du sørge for at topp og blokk er gullende rent før du monterer, i tilegg bør du se om det er sprekker i topp/blokk før du monterer ikke så lett å se alltid for ett utrent øye, nå vet jeg ikke med haynes men det er mulig dette står der, i tilegg så må du jo merke registeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener veng norge har billigere slipesett.

Når det gjelder strammingen av reg reimen kan det være en komplisert affære men haynes boken gir tips om dette uten spesialverktøy.

Får du det ikke til ved første forsøk kan det være nødvendig å bytte reg reim igjen...

(BMW anbefaler å bytte reg reim hver gang du løsner strammehjul...)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener veng norge har billigere slipesett.

Når det gjelder strammingen av reg reimen kan det være en komplisert affære men haynes boken gir tips om dette uten spesialverktøy.

Får du det ikke til ved første forsøk kan det være nødvendig å bytte reg reim igjen...

(BMW anbefaler å bytte reg reim hver gang du løsner strammehjul...)

Lykke til!

Det kan da strengt tatt ikke være nødvendig å bytte strammehjul vær gang man løsner det, da kunne man jo nesten ikke justert uten å bytte det da, man må jo løse litt på det mens man justerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...