Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Som nevnt så måler jeg jo på tilkoblingspunktet i motorrommet, og når jeg får 13.05 volt der, så er det ihvertfall ikke dårligere på batteriet (som ligger under baksetet). Det er i sikringsboksen jeg ikke får mer enn 2.18 volt, og da måler jeg med samme jording som jeg måler 13.05 på.. så det må vel bety at det er plussen som er dårlig..?

prøv å sette belastining på koblingspunktet i motorrommet (en lampe eller noe).

Det høres ut som det er en løs kabel ett sted.

Skrevet
Som nevnt så måler jeg jo på tilkoblingspunktet i motorrommet, og når jeg får 13.05 volt der, så er det ihvertfall ikke dårligere på batteriet (som ligger under baksetet). Det er i sikringsboksen jeg ikke får mer enn 2.18 volt, og da måler jeg med samme jording som jeg måler 13.05 på.. så det må vel bety at det er plussen som er dårlig..?

Då har du berre ein ting å gjere; begynn på ledningen som går ut frå "startkabelpunktet" i motorrommet, og prøv å følgje denne fram. Høyrest mistenkeleg ut som eit kabelbrot, sikringsbrot, evt. at ledningen rett og slett har falt av i eine enden. Sidan du ikkje har noko belastning på ledningen (som igjen fører til spenningsfall) skal all spenninga legge seg over voltmeteret, og sidan du kun har 2,18V tyder dette på NULL kontakt. Dersom du finn den andre enden og det blir vanskeleg å "spore opp" kabelen mellom ville eg rett og slett kobla denne frå i begge endar og lagt opp ein ny ein, med sikring lett tilgjengeleg :)

Skrevet

prøv å sette belastining på koblingspunktet i motorrommet (en lampe eller noe).

Det høres ut som det er en løs kabel ett sted.

Han har jo allerede gjort dette! Med den mykje omtala kjølevifta ;)

Skrevet

"Fusible link" som det heter på godt norsk :D

Er hovedsikringen som mater sikringsboksen din. Garantert!

Iom at jeg har batteriet i motorommet har jeg sikringen der også. Du har den antagelig under baksetet, sjekk der.

Skrevet
"Fusible link" som det heter på godt norsk :D

Er hovedsikringen som mater sikringsboksen din. Garantert!

Iom at jeg har batteriet i motorommet har jeg sikringen der også. Du har den antagelig under baksetet, sjekk der.

Iom. at han har spenning fram til "startkabeluttaket" er det vel tvilsomt at sikringen er der bak? :? Eller går det ein kabel fram til sikringane og ein til startkabeluttaket?

• 2 weeks later...
Skrevet

Det var ingen sikringer som var gått eller noe.. plugga i batteriet igjen i går for første gang etter jeg laget denne tråden, og da var det plutselig lys i alt av instrumenter, og 12.5V (batterispenningen) i sikringsboksen også, men så fort jeg prøvde å starte døde alt og spenningen sank til 2V igjen.. så begynte å gå over div koblinger, og virker nok som om det kanskje var dårlig kontakt i sikringen som er på linken over. Tok av kabelskoene og pussa de og anleggsflata på "sikringen" ren, og brukte CRC elspray, og nå fungerer den som den skal igjen. Rare greier.

Skrevet

du må jo ikke bare mål Volten du må også ohm ledniger også i fra A til B.

Du kan jo ha 12v men jævlig dårlig kontakt en plass at det blir høy ohm.

Som jeg har lest no så ville jeg tro at en pluss leding ligger mot jord å ikke har sikring på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...